Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe 245 Turbo '84.
#11
Ondertussen ben ik al weer een paar weken terug van vakantie, op zich heeft hij zich prima gehouden. Na zo'n 1000 km rijden, op tien kilometer van de eindbestemming werd een steil (~20%) weggetje hem toch iets te veel. Hij zat ook aardig goed volgeladen (er paste eigenlijk niks meer bij) en het was die dag erg warm, dus het was hem vergeven. Toch vervelend, want opeens stopte de motor ermee en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Na afgesleept te zijn en twee dagen voor de Volvo-dealer geparkeerd gestaan te hebben, startte hij natuurlijk zomaar dus er was geen reparatie nodig. Ik denk zelf dat de brandstofpomp kapot is, zou ook gelijk verklaren waarom hij stationair ook niet erg lekker loopt.

Ik heb al een tweedehands brandstofpomp gekocht, maar ben er nog niet aan toe gekomen hem te vervangen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of een turbo een ander model brandstofpomp heeft dan een standaard 240? Maar ondertussen begint de auto steeds slechter te lopen, het haperen wordt erger en erger. Zelfs bij rustig optrekken schokt het aan alle kanten..

Om niet steeds losse onderdelen te hoeven kopen heb ik vanmorgen een donorauto opgehaald: een 245DL 1985 - USA, 200.000km (of mijl?) Voor €600 was het (volgens mij) een koopje, vooral omdat hij nog gewoon goed rijdt en op LPG is het de komende maanden nog lekker goedkoop. Sterker nog, hij rijdt op het moment beter dan mijn turbo, dus waarschijnlijk rij ik hier voorlopig meer mee dan in de ander. Dan kan die ook gelijk helemaal uit elkaar zonder dat ik opeens zonder auto zit.

[ATTACH=CONFIG]1257[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1258[/ATTACH]

Er zitten aardig wat opties op die wellicht naar de turbo kunnen: airco, elektrisch dakraam (al vind ik het schuifdak met hendel mooier), centrale vergrendeling, piepjes voor lampen aan laten staan (gebeurt me nog wel eens..). Wat betreft motoronderdelen etc weet ik niet precies wat er uit te wisselen is? Dit is een B230F, mijn turbo heeft een B21ET. Versnellingsbak is volgens mij wel dezelfde (M46 OD), al heb ik net revisie-onderdelen gekocht voor de andere bak...

Voorlopig blijft de auto dus nog in elkaar, maar mocht iemand heel erg hard op zoek zijn naar specifieke onderdelen van dit model, stuur maar een PB. Mocht ik me gaan vervelen (?), dan is deze auto na oplappen van de turbo wel een leuk klusobject om het B230FK blok erin te leggen. Mogelijkheden te over!


Bijlagen Afbeeldingen
       
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#12
Het project begint wat op gang te komen. Helaas heb ik niet overal foto's van, maar ondertussen is de auto al aardig gestript. Interieur e.d. is er allemaal uit, de motor is ook bijna los.



Qua roest onder de bekleding valt het heel erg mee, alleen bij de kokerbalk linksvoor en gordelbevestiging linksachter is het aardig rot. Grootste stukken heb ik er gisteravond uitgeslepen, van het weekend begin maken met het laswerk.

Oja, ik ben nog op zoek naar de juiste kleurcode van mijn auto. Klopt het dat ik die van het identificatieplaatje kan halen?


Bijlagen Afbeeldingen
           
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#13
Je kan altijd nog die Amerikaanse lampen erin zetten. Gewoon, omdat het er stoer uit ziet.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#14
De kleur zal waarschijnlijk 194/200 zijn. Staat rechts op het id plaatje op de rechterveerpoothouder.
Antwoord
#15
Yellow240 schreef:Je kan altijd nog die Amerikaanse lampen erin zetten. Gewoon, omdat het er stoer uit ziet.

Ja vind ik ook -Wink

Marco
Antwoord
#16
Het is alweer een poosje geleden dat ik voor het laatst een update heb geplaatst, dus het mag wel weer eens een keer. De Amerikaan heb ik in januari verkocht, de wegenbelasting werd me wat te duur en ik had geen ruimte om nog een auto te stallen. In de tussentijd is er wel een andere Volvo bijgekomen, een 960 (2.5) uit 1996. Prachtige auto, heerlijk om lange afstanden mee te rijden. Dat is op het moment dus m'n dagelijkse auto, zolang de turbo nog uit elkaar ligt.

Dat project gaat gestaag, maar nog niet heel erg snel, voort. Hij ligt op het moment helemaal uit elkaar, bak en motor zijn er ook uit. Rotte plekken heb ik er uitgeslepen en hier en daar is al wat laswerk gedaan. Als dat af is kan hij eindelijk weer in elkaar!

De cilinderkop is net terug van revisie, waar hij aardig onder handen is genomen. En weer in elkaar gezet met de nieuwe Enem V15 nokkenas (bedankt Ticcie!). Onderblok heb ik gelaten voor wat het was, dat zag er nog goed uit. ALleen de buitenkant heeft natuurlijk wel een mooi nieuw kleurtje Smile Gisteravond heb ik de overdrive gefixt, die deed het alleen als de olie koud was. Het euvel was inderdaad wat ik al verwachtte; versleten O-ringen rondom de acuatorzuigers. Nieuwe zuigers erin, dus straks doet hij het hopelijk weer gewoon!

Dit weekend hoop ik weer wat te kunnen lassen, en het blok weer in elkaar te zetten. Met een nieuwe kabelboom (de oude was nogal rot) en een vervangende spinnekop zou hij weer goed moeten lopen. Hoop ik...

[ATTACH=CONFIG]2864[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2865[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2866[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2867[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
               
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#17
Mooi werk! Hoeveel pk/snelheid scheelt een turbo nou met een turbo-loze 240?

hooge048 schreef:Of als iemand nog adressen weet in omgeving Wageningen / Nijmegen voor onderdelen danwel specialisten?

Ik ben erg te spreken over garage Westerhof in Oosterbeek. Echte 240 mannen.

hooge048 schreef:Aan de WUR, iets met plantenziektes.

In Radix?

grt
Antwoord
#18
volvovolvo schreef:Mooi werk! Hoeveel pk/snelheid scheelt een turbo nou met een turbo-loze 240?


Volgens mij scheelt het fabrieksaf zo'n 20 pk - maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk blok je hebt. Een B21ET als deze levert volgens mij standaard 155 pk, maar als het straks allemaal af is heeft deze auto nog wel een stukje meer als het goed is.

De gereviseerde kop zit weer op het onderblok, dus het inbouwen kan al bijna beginnen! Ondertussen ben ik ook bezig met de remmen te reviseren, achter deden ze niet echt veel meer. Met wat gepruts de zuigers uit de klauwen gekregen, met nieuwe rubbers zouden ze het weer moeten doen. En nu ze er toch af zijn kan ik ze gelijk even verven en de remslangen vervangen voor RVS omwonden slangen.



Oja, in het Radix inderdaad. Bij Phytopathology.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#19
Even een korte update. De remklauwen zien er weer fris uit, ik vond nog een bus rode hittebestendige lak.
Vies en schoon:
[ATTACH=CONFIG]2932[/ATTACH]
Netjes rood!
[ATTACH=CONFIG]2933[/ATTACH]

De remcilinders waren ook wel aan een beurt toe. De meeste rubbers zagen er nog wel ok uit, maar toch was er wel wat roest te vinden.. Zo kwamen ze eruit:
[ATTACH=CONFIG]2930[/ATTACH]
Na wat poetsen met scotch:
[ATTACH=CONFIG]2931[/ATTACH]

De versnellingsbak is nu ook klaar om weer terug op het blok te komen. Om dat ik er nu toch zó makkelijk bij kon komen heb ik gelijk maar eventjes de druklager vervangen. De koppeling ziet er nog wel prima uit, dus die laat ik nu voor wat het is. Komende week nog wat lassen, spruitstukken installeren, PU bussen in de achterophanging en wie weet al een begin maken met inbouwen van het blok in de auto!


Bijlagen Afbeeldingen
               
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#20
Vandaag het een en ander gespoten. Onder andere de olieleidingen in alu-kleurige hittebestendige lak, zien er weer als nieuw uit! Tijdens het monteren van de turbo-olieretourleiding helaas wel de O-ring gesloopt, dus moet weer wachten op een nieuwe.. Zo blijft het opbouwen nog wel eventjes duren in elk geval!

[ATTACH=CONFIG]2968[/ATTACH]

Alleen bij het monteren van de leidingen van en naar de oliekoeler kwam ik een probleempje tegen. Of het veel uit maakt weet ik niet, maar welke leiding moet waar? Er is er een net iets korter dan de ander, maar het is niet heel duidelijk welke nu onder of boven moet...
[ATTACH=CONFIG]2969[/ATTACH]

Omdat ik er nu toch makkelijk bij kon heb ik ook maar even de krukaskeerring vervangen aan de voorzijde.


Bijlagen Afbeeldingen
       
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 1.924 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 134.195 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.495 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 171.523 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.646 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 91.149 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 413.642 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 77.351 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 19.035 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 28.440 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)