De voorpijp van mijn 240 wil ik vervangen. Bij de aansluiting met de katalysator zijn de moeren niet goed meer, waardoor je met een ring/steeksleutel "doordraait". Afslijpen is volgens mij niet mogelijk, omdat er een losse schroefdraad aan het uiteinde van de katalysator vastzit. Heb het idee om de moeren te verhitten en dan proberen los te krijgen, echter nog nooit iets dergelijks gedaan. Iemand nog tips om voorpijp en katalysator te scheiden?
Goed warm maken, kruipolie en zo en dan met een griptang. Of een kleinere ringsleutel of een dop erop meppen. Als dat allemaal niks wordt kan je gerust de koppen vd bouten afzagen, de overblijvende stukje blijven dan in de katalysatorflens achter maar daar staat dan geen spanning meer op en kan je er bijna altijd met twee vingers uitdraaien.
Als de kop van de bout is dolgedraaid kun je ook -mits er ruimte is- aan weerskanten van de kop een plat randje slijpen waar je dan weer een bahco of steeksleutel op kunt zetten. Bij het slijpen wordt de bout heet en als je dan tegelijkertijd nog wat kruipolie spuit is de kans dat de bout loskomt groter.
Kruipolie en hitte werkt goed samen.
Eigenlijk werkt bij verroeste bouten/moeren het beste om de dag tevoren het spul een aantal keren met kruipolie in te spuiten. Een nachtje in de kruipolie doet wonderen.
Je kan ok eerst proberen een moordernaar erop te zetten. Dit zijn speciale doppen, die zich vast in het metaal vreten. Heb ik al heel wat verotte bouten/moeren mee los gekregen
11 June 2013, 22:35 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 June 2013, 22:38 door Marc1970.)
Kijk even dat er twee voorpijpen zijn met elk een bijbehorende katalysator. EÃn versie met een losse flens op de voorpijp en een vaste op de kat, en een versie precies andersom.
Mocht alles in bruine roestvlokken uit elkaar vallen, dan kan je de hele kat laten vervallen en een lange voorpijp monteren. Niet meer nodig voor de APK, en de CO eisen haalt-ie op benzine net zo makkelijk, en op gas ten alle tijden.
Het ziet eruit alsof dit de versie met vaste flenzen is (op zowel kat als voorpijp) zoals bij mij. Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, maar dan nog veel erger. Als niks meer helpt kun je de boutjes met een ijzerzaagje precies tussen de flenzen doorzagen, dus door de pakking heen. Dan ligt je voorpijp zo los. De restanten van de bouten in de flens van de kat draai je er vervolgens makkelijk uit als je er een boormachine opzet. Nieuw draad tappen hoeft waarschijnlijk niet eens.
Inmiddels boel vervangen. Voorpijp en kat als een geheel onder de auto weggehaald en daarna op de werkbank de werkbank de kopen vd bouten afgeslepen (dacht eerst dat t moeren waren ...). De tapeinden kon ik daarna met wat kracht losdraaien. Heb nieuwe pakkingen en bouten gehaald en de auto is gisteren probleemloos door de keuring gekomen :-)