Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips demonteren voorpijp
#1
Hi,

De voorpijp van mijn 240 wil ik vervangen. Bij de aansluiting met de katalysator zijn de moeren niet goed meer, waardoor je met een ring/steeksleutel "doordraait". Afslijpen is volgens mij niet mogelijk, omdat er een losse schroefdraad aan het uiteinde van de katalysator vastzit. Heb het idee om de moeren te verhitten en dan proberen los te krijgen, echter nog nooit iets dergelijks gedaan. Iemand nog tips om voorpijp en katalysator te scheiden?

Alvast bedankt.

Gr. Jedidja


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#2
Goed warm maken, kruipolie en zo en dan met een griptang. Of een kleinere ringsleutel of een dop erop meppen. Als dat allemaal niks wordt kan je gerust de koppen vd bouten afzagen, de overblijvende stukje blijven dan in de katalysatorflens achter maar daar staat dan geen spanning meer op en kan je er bijna altijd met twee vingers uitdraaien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor de tip! Kun je, indien je moet slijpen, daarna een gewone bout met moer toepassen om de kat. en voorpijp te verbinden?
Antwoord
#4
Als de kop van de bout is dolgedraaid kun je ook -mits er ruimte is- aan weerskanten van de kop een plat randje slijpen waar je dan weer een bahco of steeksleutel op kunt zetten. Bij het slijpen wordt de bout heet en als je dan tegelijkertijd nog wat kruipolie spuit is de kans dat de bout loskomt groter.
Kruipolie en hitte werkt goed samen.

Eigenlijk werkt bij verroeste bouten/moeren het beste om de dag tevoren het spul een aantal keren met kruipolie in te spuiten. Een nachtje in de kruipolie doet wonderen.
Antwoord
#5
Dat kan ja.

Je kan ok eerst proberen een moordernaar erop te zetten. Dit zijn speciale doppen, die zich vast in het metaal vreten. Heb ik al heel wat verotte bouten/moeren mee los gekregen
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
#6
Kijk even dat er twee voorpijpen zijn met elk een bijbehorende katalysator. EÃn versie met een losse flens op de voorpijp en een vaste op de kat, en een versie precies andersom.

Mocht alles in bruine roestvlokken uit elkaar vallen, dan kan je de hele kat laten vervallen en een lange voorpijp monteren. Niet meer nodig voor de APK, en de CO eisen haalt-ie op benzine net zo makkelijk, en op gas ten alle tijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Okay, helder. Bedacht me ook nog dat een moerensplijter wellicht uitkomst biedt, misschien wel de makkelijkste oplossing.
Antwoord
#8
Het ziet eruit alsof dit de versie met vaste flenzen is (op zowel kat als voorpijp) zoals bij mij. Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, maar dan nog veel erger. Als niks meer helpt kun je de boutjes met een ijzerzaagje precies tussen de flenzen doorzagen, dus door de pakking heen. Dan ligt je voorpijp zo los. De restanten van de bouten in de flens van de kat draai je er vervolgens makkelijk uit als je er een boormachine opzet. Nieuw draad tappen hoeft waarschijnlijk niet eens.
Antwoord
#9
Een moer splijten lijkt me een leuk werkje maar dit zijn boutkoppen, kwenie of die daar veel mee kan. De 'moer' is de schroefdraad in de kat flens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Inmiddels boel vervangen. Voorpijp en kat als een geheel onder de auto weggehaald en daarna op de werkbank de werkbank de kopen vd bouten afgeslepen (dacht eerst dat t moeren waren ...). De tapeinden kon ik daarna met wat kracht losdraaien. Heb nieuwe pakkingen en bouten gehaald en de auto is gisteren probleemloos door de keuring gekomen :-)

Bedankt voor de hulp!

Gr. Jed
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ruitensproeier kop demonteren 240-joost 3 4.377 9 December 2012, 23:27
Laatste bericht: 240-joost
  Slijtagegevoelige onderdelen - Tips nodig jafd 19 10.850 12 February 2009, 22:21
Laatste bericht: Vincent244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)