Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20 ombouwen voor Penta
#1
Een vriend van me heeft een boot met een B20 Penta motor. De basis van dat blok ken ik wel van mijn 144.
[ATTACH=CONFIG]848[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]849[/ATTACH]Het blok is nogal vastgelopen, zie de foto.

Ik heb naar info gezocht, maar toch nog een vraag:

Kunnen we een onderblok of compleet blok voor een auto kopen dat in goede staat is, en daar dan gewoon alles op monteren? Dus ook de kop, oliekoeler enzo? Als je een B20A blok hebt, is het dan nodig de nokkenas om te zetten? Want dan zit je natuurlijk ook met de lagering.

De kop ziet er nog goed uit.

Alvast bedankt voor advies!


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#2
Helemaal hetzelfde blok. De Penta heeft een eigen nokkenas, die kan je gewoon overzetten de lagering is hetzelfde (ik ga ervan uit dat nokkenaslagers niet slijten maar er zijn mensen die ze vervangen). De rest is plug and play. Hooguit zijn de drijfstangen en zuigers nog beter uitgewogen omdat de Penta meest langer op hoge toeren draait.

Probleem is een automotor te vinden in goede staat. Maar het zal al gauw goedkoper zijn dan Penta.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor je advies! De motor zal inderdaad nog niet zo makkelijk worden, maar dat regelt hij wel. Ik vind het vooral goed om te weten dat er een Penta nokkenas in zit. Handig al die kennis op dit forum!!
Antwoord
#4
Oh wacht, misschien is dat voor de B21 Penta versie etc. Kijk gewoon op de nokkenas, staat een letter voorop of een code:

Also useful is this chart decoding the factory grind codes:

S733 = A
S758 = C
S760 = D
S764 = F (accessory/R-sport)
S772 = K
S759 = R (accessory/R-sport, & widely copied)
S761 = S (accessory/R-sport)

Als er een P opstaat is het zeker een Penta as.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb zelf ook een boot met een B20 volvopenta motor.(AQ130)
Deze heb ik destijds vervangen voor een B20 motor uit een auto.

Wat je over moet zetten om een volvo penta motor te krijgen:

Nokkenas (deze is speciaal volvo penta aangezien de aansluiting waterpomp)
Dunnere koppaking
Distributie deksel (hier zit de aansluiting voor de waterpomp op,deze wordt aangedreven door de nokkenas)
Uitlaat spruitstuk (watergekoeld)
Adapter tussen oliefilter (watergekoeld)

Ook even goed opletten voor de temperatuur sensor, hier wil wel eens een ander type (bereik) worden gebruikt.

Succes.
Antwoord
#6
Bedankt voor jullie reacties, ik zal het doorgeven! Is wel een leuk klusje, misschien ook gelijk de lagerschaaltjes van de krukas maar doen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 635 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 4.474 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 3.488 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Motorcode Volvo Penta B18 MacVolvo 1 2.522 10 August 2017, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.112 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Simons uitlaat voor de 240 KennOne 4 4.879 26 October 2016, 15:23
Laatste bericht: KennOne
  LMM voor 240 b230f 1993 koosleo 0 1.614 11 April 2016, 21:46
Laatste bericht: koosleo
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 4.899 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.
  Het is winter -20. Kartonnetje voor de radiator? Kwekkel 8 6.700 23 January 2016, 23:12
Laatste bericht: Kwekkel
  Motorsteunen B21 voor 144. Madman 6 5.149 31 August 2014, 21:50
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)