Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
22 May 2013, 22:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 June 2013, 23:54 door henqui.)
Ik heb deze auto erbij gekocht:
http://www.mijnalbum.nl/Album=C3ZJY8LM
Het is een van oorsprong Oostenrijkse Volvo 144 DL 1972 op LPG, 75.000 km op gaskop, smetteloos interieur, roestvrije bodem (in de dinitrol). De enige roest zit bij de koplampen en knippers voor, een plekje op de dorpel en een heel klein plekje in een deurkozijn. Dat zou ik zelf gemakkelijk kunnen restaureren.
De auto komt van een liefhebber en is altijd goed onderhouden.
Zijn er speciale dingen waar ik verder op moet letten bij een 140?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
22 May 2013, 23:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 May 2013, 14:30 door Dopski.)
Hij zit lekker in het vet ook binnen in de kofferklep. Een 140 is qua carrosserie zo goed als het zelfde als de 240. Dus die aandachtspunten weet je al.
Afwijking en gelijk aandachtspunt; de spatborden (heb je al gezien die zijn inderdaad) vaak een aandachtspunt vooraan bij de koplampen. En de binnenschermen helemaal bovenaan bij de aanhechting van de spatborden, vooral bij de motorkapscharnier bevestiging. Op zich geen ramp is kant en klaar plaatwerk voor.
Verder zitten er veel rubbers in de voorwielophanging. Opzich niet erg; is makkelijk aan te sleutelen. Maar de rubbers van de A-armen zijn vrij prijzig. slijtage kan je misschien terugzien in de banden maar ook aan vaag weggedrag.
Misschien kan je nog wat van de prijs afkrijgen?
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Is dat de 144 van onze welbekende uit Leiden?
Zo ja: dan ken ik de auto en dat is geen verkeerde.
Als het die is: die stond ook op de beurs te koop geloof ik.
Er is wel 1 enorm groot verschil met de 240: een 140 rot van binnen uit: een klein oppervlakkig roestbelletje aan de buitenkant kan gerust een groot gat van 25-30cm worden omdat dit dan onder de lak zit (binnenzijde van een plaatdeel). Met name bij de dorpels en vooral bij de voorschermen bovenaan kan dit het geval zijn. Ik had dat met mijn 144 helaas ook (
http://www.volvotips.com/index.php/gener...volvo-144/). Een 240 of Amazon is wat dat betreft een stuk eerlijker qua roest.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Nee hij is niet van Constant.
Ja de roest... het liefst zou ik er al met een schroevendraaier in willen peuren ;-)
Maar volgens mij valt het echt mee en kan ik volstaan met kleine stukjes plaatwerk erin te lassen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Heeft Constant die 144 nog? Zo ja: is dat niet iets voor je? Dat is sowieso een mooi en goed ding.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb het hem al gevraagd ;-)
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ziet er nogal goed uit en origineel ook, er zijn een hoop halve en 3/4 voor minder geld te koop maar voor een hele zal je toch wat meer moeten betalen, 2500 is wel redelijk denk ik. Kijk goed waar de motorkapscharnieren, de schokbrekers achter en de vooras aan de balken zitten. Vanuit de kofferbak kan je de achterste wielbogen mooi bestuderen. Kriksteunen uiteraard.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Ja die motorkapscharnieren vergeten mensen vaak, met als gevolg dat je eigenlijk een soort van rijdende guillotine hebt.
Verplicht leesvoer voor henqui:
http://www.volvotips.com/index.php/140-1...ers-guide/
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
BartWillem schreef:Verplicht leesvoer voor henqui: http://www.volvotips.com/index.php/140-1...ers-guide/
Leuk!
Jouw site?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2011
Je wil echt geen belasting betalen he:tongue:
Een setje modderkuipen / spatschermen in de wielkasten kan je voorschermen veel ellende besparen. Verder zijn het fijne auto´s vind ik, maar al zou ik er weer een kopen zou ik meer letten op de aanwezigheid van een overdrive. Vooral bij een oud type met de lange pook.