Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
7 May 2013, 09:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2013, 10:48 door amuobe.)
Ik ben op vakantie in Denemarken met mijn 240 uit '92 en had het probleem dat m'n stuurbekrachtiging het niet meer deed(ander draadje). Na alle hulp hier op het forum wist ik wat me te doen stond maar op weg naar de garage knapte de riem. Op zich geen ramp want ik kan nog rijden, al stuurt het wat zwaar.
Tijdens het zelfde ritje deden de richtingaanwijzers het niet meer. Toen ik zekering 5 (16A) en 12(8A) (2x) verving deden de richtingaanwijzers het weer maar brandden ze weer door als ik een beetje gas gaf. De alarmlichten en de achterlichten doen het wel en ik kan niet ontdekken of iets anders het niet doet. Ik zie het niet zitten om nog 800km zonder knipperlicht te rijden, heeft iemand een idee waar ik het best kan beginnen met zoeken? Knipperlichtrelais??
Berichten: 143
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2008
Ik weet niet of je het hebt, maar ik had dezelfde symptomen met het 'Tonnetje' op het inlaatspruitstuk waarvan de stekker er vanaf gesprongen was en daardoor contact maakte met metaal=massa??
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bijzonder. Zek. 5 is meest ongebruikt en 12 is voor de achteruitrijlichten en de airco. Knipperlicht is 13 en gevarenlicht is 9.
Als het toerental ermee te maken heeft zou je de spanningsregelaar bij de dynamo eens kunnen vervangen. Of wat meer gebruikers inschakelen, koplampen etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
5 en 12 liggen eruit en het enige dat het niet doet zijn m'n knipperlichten. Als ik 5 en 12 vervang doen m'n knipperlichten het, als ik gas geef vliegt de zekering er weer uit. Op het dekseltje van het zekeringkast(je) staat ook bij 5 dat ie voor de knipperlichten is. Heb alle stroomverbuikers aangezet voor het starten, dat helpt ook niet. De dynamo en spanningsregelaar zijn onlangs vervangen.
De stekkers bij het spruitstuk zitten er ook allemaal op.
Ik rijd er wel mee naar huis en dan maar (weer) naar de garage. Of als er een liefhebber is gaat ie weg....
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Gisteren bij de Volvo-garage in Odense geweest. Kan van alles zijn, zei de monteur. Geen idee waar te beginnen...
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Zit er een alarm op je auto of zitten er restanten van een oud alarm in de auto?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
maak de lamphoudertjes maar eens schoon. Ik verwacht een massa-lek, zodra het voltage oploopt is het net teveel voor e zekering..
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
De auto heeft geen alarm (gehad). Ik wilde de lamphoudertjes schoonmaken maar heb hier geen schroevendraaier en alles is hier vandaag dicht.
Heb ook nog een x naar de zekeringen gekeken. Wat opvalt is dat 5(knipperlichten) en 12(dashboard verlichting) doorbranden. Mijn instrumentenpanel heeft het heel lang af en toe wel en dan weer niet gedaan maar de laatste maanden deed het niks meer. Met een TomTom voor snelheid op het dashboard en goed in de gaten houden wanneer je moet tanken was dat te doen. Ook de radio deed moeilijk, als ik de bocht om ging deed ie het opeens weer. Op de heenweg naar Denemarken heb ik een beetje achter het middenconsole gefrommeld; opeens deed de radio het weer en na een herstart bij de benzinepomp deed het instrumentenpanel het ook weer. Wellicht is er een verband...
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Waarschijnlijk een plus draad die bloot ligt en af en toe massa maakt en kortsluiting veroorzaakt.
Check de bedrading van je radio eens. Zit de plus van de radio op dezelfde zekering als de knipperlichten of is de draad bijgenepen aan de bedrading van de dashboardverlichting?
Is dit probleem misschien ontstaan na inbouw van een radio?
Een door sommigen toegepaste manier om snel de locatie van kortsluiting te vinden is de zekering door een zware zekering vervangen en dan kijken waar het gaat roken/stinken. Een wegenwachter heeft het vroeger zo eens gedaan bij mijn auto.
Ik ben er zelf wat huiverig voor om het op die manier te doen.
Berichten: 66
Topics: 10
Lid sinds: Feb 2010
Ik zal morgen de radio er 's uit halen, zou best kunnen dat dat het is.