Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dimlichtrelais 240 gesmolten
#1
Zo ziet dat er dus uit.
   
Dit geeft onder het rijden met lichtschakelaar op Dimlichtstand een smeltend plastic stank.
Oorzaak: er gaat erg veel stroom door de koplampen (tot 110W, dus tot ca. 9A) en dus ook door dit relais, en daardoor wordt een draad van het relais (door ouderdom minder goed contact) erg heet bij lange ritten.
Het relais zit in de 1992-1993 modellen links in de middenconsole, plastic kap aan bestuurderskant loshalen en zoeken achter/ter hoogte van de verwarmingsschuif. Relais is vaak met zachte kit vastgeplakt. Gewoon lostrekken.
In oudere bouwjaren kan het relais op een andere plek zitten, bijv. bij de stuurkolom.

Oplossing voor het stankprobleem:
- Nieuw relais bestellen, origineel is Bosch 0332015013. Let op: dit is met 87 en 87b aansluitingen (NO/NO), dus geen standaardrelais plaatsen met een 87a (NC) aansluiting!
- Nieuwe relaisvoet (5-polig) met ongeisoleerde 6,3mm female contacten bestellen, bijvoorbeeld bij http://www.rdae.nl
- goed opschrijven welke draadkleuren op welke aansluiting van het relais zitten
- draden tot voorbij de verbranding afknippen
- draden strippen en nieuwe contacten aankrimpen (tang voor ONgeisoleerde contacten nodig!)
- contacten in relaisvoet klikken, contactsprayen, en relais erin drukken
- klaar!
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#2
Er is een betere oplossing, op turbobricks uitgelegd door Cameron. Ik zal em straks wel eens zoeken.
Antwoord
#3
:biggrin:

eindelijk iemand die het woord "stroom" op de juiste manier gebruikt...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
DennisvdB schreef:Er is een betere oplossing, op turbobricks uitgelegd door Cameron. Ik zal em straks wel eens zoeken.

Ben benieuwd, post svp maar hier als je de link gevonden hebt.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#5
Aangezien het om ÃÃn of andere reden altijd de massadraad is die de stekker doet smelten, heb ik het verschroeide deel vd stekker eraf gezaagd en de massastekker zo op het relais gezet. Nooit meer last (en ik rij altijd met dimlicht aan).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Volvo 240 models headlamps came from the factory running all the power to the headlight through the switch in the dash. This is not a great way to do things and is asking a switch to carry a load it is not built to handle long term. The result in my experience is a larger than desired voltage drop from battery to lights (dim headlights) and meltage issues over longer periods in the switch and connector.

Most people know of the "Daniel Stern" method of upgrading your headlamp circuit. His is a superior method to what I will outline here, but also is more involved and requires additional parts and wire routing. More on his method here: http://www.danielsternlighting.com/t...ys/relays.html

The idea with what I'm writing here is a super simple way to improve the circuit with minimal wiring changes and just a couple bucks in parts. A cheap mod that provides less voltage drop to the lights (brighter headlights) and no more melty switches.

The entire gist of this is that we're hijacking the power wire between the headlamp switch and the headlamp step relay on the inner fender next to the battery. Instead we're going to use that power out of the switch to trigger a relay which then sends the power to the step relay instead.


Here's what the diagram looks like:

[Afbeelding: HeadlightWiringDiagram.jpg]

Really, the only parts you'll need to buy is a SPST (single pole single throw) relay and a fuse/holder. I used a basic 40amp relay from Radio Shack. It cost all of $5.00 and you can find it HERE. For the fuse you can use whatever you want. I'd recommend going for something waterproof since you'll likely be installing this in the engine bay... I used THIS ONE.

With those supplies in hand you'll just need a couple spade connectors to hook it all up. Mount the relay and fuse, reroute a couple wires and you're done. Easy peasy
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Deels gesmolten zekeringskast / 940 JanO 2 570 3 November 2022, 17:39
Laatste bericht: JanO
  bulb failure warnig unit gesmolten volvo fan 7 4.637 10 May 2011, 22:42
Laatste bericht: volvo fan

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)