31 March 2013, 11:27
Zo ziet dat er dus uit.
Dit geeft onder het rijden met lichtschakelaar op Dimlichtstand een smeltend plastic stank.
Oorzaak: er gaat erg veel stroom door de koplampen (tot 110W, dus tot ca. 9A) en dus ook door dit relais, en daardoor wordt een draad van het relais (door ouderdom minder goed contact) erg heet bij lange ritten.
Het relais zit in de 1992-1993 modellen links in de middenconsole, plastic kap aan bestuurderskant loshalen en zoeken achter/ter hoogte van de verwarmingsschuif. Relais is vaak met zachte kit vastgeplakt. Gewoon lostrekken.
In oudere bouwjaren kan het relais op een andere plek zitten, bijv. bij de stuurkolom.
Oplossing voor het stankprobleem:
- Nieuw relais bestellen, origineel is Bosch 0332015013. Let op: dit is met 87 en 87b aansluitingen (NO/NO), dus geen standaardrelais plaatsen met een 87a (NC) aansluiting!
- Nieuwe relaisvoet (5-polig) met ongeisoleerde 6,3mm female contacten bestellen, bijvoorbeeld bij http://www.rdae.nl
- goed opschrijven welke draadkleuren op welke aansluiting van het relais zitten
- draden tot voorbij de verbranding afknippen
- draden strippen en nieuwe contacten aankrimpen (tang voor ONgeisoleerde contacten nodig!)
- contacten in relaisvoet klikken, contactsprayen, en relais erin drukken
- klaar!
Dit geeft onder het rijden met lichtschakelaar op Dimlichtstand een smeltend plastic stank.
Oorzaak: er gaat erg veel stroom door de koplampen (tot 110W, dus tot ca. 9A) en dus ook door dit relais, en daardoor wordt een draad van het relais (door ouderdom minder goed contact) erg heet bij lange ritten.
Het relais zit in de 1992-1993 modellen links in de middenconsole, plastic kap aan bestuurderskant loshalen en zoeken achter/ter hoogte van de verwarmingsschuif. Relais is vaak met zachte kit vastgeplakt. Gewoon lostrekken.
In oudere bouwjaren kan het relais op een andere plek zitten, bijv. bij de stuurkolom.
Oplossing voor het stankprobleem:
- Nieuw relais bestellen, origineel is Bosch 0332015013. Let op: dit is met 87 en 87b aansluitingen (NO/NO), dus geen standaardrelais plaatsen met een 87a (NC) aansluiting!
- Nieuwe relaisvoet (5-polig) met ongeisoleerde 6,3mm female contacten bestellen, bijvoorbeeld bij http://www.rdae.nl
- goed opschrijven welke draadkleuren op welke aansluiting van het relais zitten
- draden tot voorbij de verbranding afknippen
- draden strippen en nieuwe contacten aankrimpen (tang voor ONgeisoleerde contacten nodig!)
- contacten in relaisvoet klikken, contactsprayen, en relais erin drukken
- klaar!
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com