Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sway bar
#11
Ik heb het ook gevraagd bij "onze" smid, het zou uitkomen op een experiment, en ook al gebeurd eea zonder bon, ik ga dan liever voor een nieuwe van IPD of eentje die toevallig ergens wordt aangeboden. Ik heb um voor sinds "87 hangen van 22mm, achter is het mogelijk om een 200 exemplaar te monteren, hangt bij mij ook al weer ff en nog steeds op z'n plek..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#12
Wat je natuurlijk kan proberen is er eentje te vinden die er op lijkt onder een andere auto. Meeste stangen volgen toch hetzelfde patroon. Of een flinke rechte lange stang nemen en daar de uiteinden afzagen en de smid er armpjes aan laten bouten.
Van dittum: http://www.kokeln.com/sway_bars.php

De Volvo 66 heeft bv leuke torsievering met splines aan weerskanten waar dan aan de ene kant de wielarm en aan de andere een houder zit. Die is maar 16 mm maar het idee werkt overal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Die foutmelding gewoon negeren.

Ik begruik als internetbrowser Google chrome en ik kanna het verzenden van een berichtje kiezen tussen: "deze pagina verlaten" en "op deze pagina blijven" alsje dan kiest voor verlaten dan is je berichtje gewoon geplaatst. Als je dan de pagina vernieuwd (F5) dan staat zie je dat je berichtje er staat.
Antwoord
#14
Ja mijn daf 66 coupe was ook een heerlijk autootje, wat heerlijk scheurijzer.
Die site is trouwens ook erg interresant, schep zonder meer weer nieuwe mogelijkheden.
DAcht zelf ook aan 1 of 2 kruisverbandtjes voor meer stijfheid.
Als het enigzins mogelijk is dan vindt ik het altijd leuk om dingen zelf te maken of in dit geval te laten maken.
wordt vervolgd
Antwoord
#15
Je kan ook dubbele stabilisatorstangen nemen, zoals Dennis heeft gedaan. Hoe dat werkt lees je hier: http://forums.turbobricks.com/showthread...l+sway+bar
Echter, veel mensen lijken te denken dat door dikkere stabi's de auto zich ook beter gaat gedragen. Dat is helemaal niet per se zo. Het onderstel van een auto is een verzameling van compromissen (weggedrag vs. rijcomfort) en budgetair interessante oplossingen (voor de fabrikant dan, denk bv. fwd). Als je op een plek gaat duwen komt het op een andere plek omhoog, waarmee ik zeggen wil dat als je beter weggedrag wilt, je de portemonnee moet trekken. Dan moet je het hele onderstel aanpakken, dus stijvere, kortere veren, sportschokdempers, andere of meer stabi's, teflon bussen etc.
Een stabilisatorstang is een veer en vaak zie je dat verlaagde en stijf afgeveerde auto's bv. in de racerij de achterste stabi vaak helemaal weglaten wegens teveel overstuur.
Antwoord
#16
Inderdaad Arno, ik heb mijn onderstel ook aangepast om het nut van dikkere stabi's te benutten (andere veren, Koni geel, alle bussen verwisseld voor poly-urethaan, verstevigingsbuizen). Of ik de dubbele sways aan de achterkant laat zitten moet ik nog even testen door te rijden, maar vergelijkbaar met een setje van IPD (25/23) rijden wel meer mensen mee en dat bevalt goed.
Antwoord
#17
De blauwe automaat die ik nu onderhanden aan het nemen ben krijgt een experimentje met dubbele stabi's voor (19 + 21mm) met standaard dempers en lesjofors verlagingsveren. Achter hou ik het op lesjofors, nivomat (volgens mij) dempers en een stabi. Doel is iets lager zwaartepunt, iets beter bochtenwerk maar nog wel afdoende comfort. Blijft een automaat he Wink
Hoe dan ook, 't is een experimentje en als het niet bevalt gaat het originele spul weer terug. Heb geen zin andere dempers te kopen.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)