Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
volvo 145 1973, borrelend koelvloeistof vaatje, water sproeit er uit bij open gaan thermostaat, onder de motorkap vandaan en op de rechterkant van mijn voorruit. Hierna lijkt er niets aan de hand, motor loopt vrij goed en blijft netjes op temperatuur. Het borrelen in het koelvloeistofvaatje blijft wel door gaan, ook nog een tijdje nadat de motor weer gestopt is, tenzij ik de dop los draai dan is alle druk er meteen af...
Lekke koppakking?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Lijkt me een goed beginpunt, de koppakking vervangen. Ws. ruikt je koelwater ook naar uitlaatgas.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
mijn uitlaatgas is wel heel nat, telt dat ook ?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja. Er is een lek tussen een cilinder en de koelmantel waardoor er, afhankelijk van druk ter plaatse, gas in de koeling en water in de cilinder gaat. Dit laatste kan uiteindelijk een echt probleem worden, als je cilinder vol water staat wanneer je start, kan de zuiger niet omhoog (water is niet samendrukbaar) en kan je de drijfstang buigen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
hoe goed zijn de koppen van zo'n b20a, oftewel hoe snel trekken ze krom, en waar haal ik goedkoop een nieuwe koppaking?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De kop is gietijzer en weegt 20 kg, wat denk je zelf?
Kale koppakking is iets van 30-40 euro, maar je hebt ws. nog wat meer nodig zoals uitlaatpakking, spruitstukpakking en waterpomprubbertjes:
http://volvoonderdelen.com/142144/Motor/...-stan-816/
In dit pak zitten ook de klepsteelafdichtingen, kan nooit kwaad die te vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 54
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2012
Even kop laten vlakken, meestal wordt dan de kop ook netjes gereinigd.
De oude b20 koppen kunnen best wel wat verdragen, trekken meestal niet zo heel extreem krom.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
4hier schreef:Even kop laten vlakken...
Eesrst stap 1. FF opmeten met een rij en een voelermaatje. Een alu kop van een redblock heb ik nog nooit krom in handen gehad. Zon gietijzeren van een B20 zal al helemaal niet snel kromtrekken. Een koppakking van een B20 is ook vrij "dik".
Als je geld aan de kop uitgeeft zou ik dat doen aan de klepzittingen en evt herstel van uitgelubberde klepgeleiders.
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Voordat je meteen je koppakking gaat vervangen of de kop eraf haalt: kijk eerst of de dop van je koelvloeistofreservoir wel goed afsluit. Mijn ervaring leert dat dit in 8 van de 10 gevallen de oorzaak is van kokend koelwater omdat er lucht bij komt.
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Hmmm, dat zou ook kunnen natuurlijk
Heb wel net een (droge) compressietest gedaan, niet best : 4: 8,5 bar 3: 7,5 bar 2: 6,2 bar 1: 6,7 bar
Op benzine loopt ie wel beter op 4 poten, op lpg niet altijd. Bougies waren ook heel erg lichtgrijs en verkoolt etc...