Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
volvo 145 1973, borrelend koelvloeistof vaatje, water sproeit er uit bij...
#1
volvo 145 1973, borrelend koelvloeistof vaatje, water sproeit er uit bij open gaan thermostaat, onder de motorkap vandaan en op de rechterkant van mijn voorruit. Hierna lijkt er niets aan de hand, motor loopt vrij goed en blijft netjes op temperatuur. Het borrelen in het koelvloeistofvaatje blijft wel door gaan, ook nog een tijdje nadat de motor weer gestopt is, tenzij ik de dop los draai dan is alle druk er meteen af...

Lekke koppakking?
Antwoord
#2
Lijkt me een goed beginpunt, de koppakking vervangen. Ws. ruikt je koelwater ook naar uitlaatgas.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
mijn uitlaatgas is wel heel nat, telt dat ook ? Smile
Antwoord
#4
Ja. Er is een lek tussen een cilinder en de koelmantel waardoor er, afhankelijk van druk ter plaatse, gas in de koeling en water in de cilinder gaat. Dit laatste kan uiteindelijk een echt probleem worden, als je cilinder vol water staat wanneer je start, kan de zuiger niet omhoog (water is niet samendrukbaar) en kan je de drijfstang buigen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
hoe goed zijn de koppen van zo'n b20a, oftewel hoe snel trekken ze krom, en waar haal ik goedkoop een nieuwe koppaking?
Antwoord
#6
De kop is gietijzer en weegt 20 kg, wat denk je zelf?

Kale koppakking is iets van 30-40 euro, maar je hebt ws. nog wat meer nodig zoals uitlaatpakking, spruitstukpakking en waterpomprubbertjes: http://volvoonderdelen.com/142144/Motor/...-stan-816/

In dit pak zitten ook de klepsteelafdichtingen, kan nooit kwaad die te vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Even kop laten vlakken, meestal wordt dan de kop ook netjes gereinigd.

De oude b20 koppen kunnen best wel wat verdragen, trekken meestal niet zo heel extreem krom.
Antwoord
#8
4hier schreef:Even kop laten vlakken...
Eesrst stap 1. FF opmeten met een rij en een voelermaatje. Een alu kop van een redblock heb ik nog nooit krom in handen gehad. Zon gietijzeren van een B20 zal al helemaal niet snel kromtrekken. Een koppakking van een B20 is ook vrij "dik".

Als je geld aan de kop uitgeeft zou ik dat doen aan de klepzittingen en evt herstel van uitgelubberde klepgeleiders.
Antwoord
#9
Voordat je meteen je koppakking gaat vervangen of de kop eraf haalt: kijk eerst of de dop van je koelvloeistofreservoir wel goed afsluit. Mijn ervaring leert dat dit in 8 van de 10 gevallen de oorzaak is van kokend koelwater omdat er lucht bij komt. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#10
Hmmm, dat zou ook kunnen natuurlijk Smile

Heb wel net een (droge) compressietest gedaan, niet best : 4: 8,5 bar 3: 7,5 bar 2: 6,2 bar 1: 6,7 bar

Op benzine loopt ie wel beter op 4 poten, op lpg niet altijd. Bougies waren ook heel erg lichtgrijs en verkoolt etc...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 144 1970 grandluxe ovlov2 70 57.631 18 July 2019, 22:50
Laatste bericht: ovlov2
  Gezocht; passende remklauwen voor rem upgrade volvo 144 paulenschede 2 6.104 14 January 2016, 23:30
Laatste bericht: Boele
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.114 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  1e Volvo 145 Kadettgek 3 4.596 29 December 2014, 09:07
Laatste bericht: Jambon
  Kachelvraag Volvo 144 uit 74 fvz144 17 12.324 28 October 2014, 02:14
Laatste bericht: fvz144
  Onderhoud Volvo 164 Dirk342 2 4.417 30 March 2014, 15:12
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo 140 commercial TheSaint77 2 4.332 25 January 2014, 11:31
Laatste bericht: jos evers
  Volvo onderdeelnummer gezocht "sierraamlijst" jos evers 15 9.756 24 January 2014, 14:54
Laatste bericht: Dopski
  aankoopadvies Volvo 145 christian.pick 2 3.078 22 December 2013, 00:04
Laatste bericht: klaes
  Pasvorm automatten volvo 142 jos evers 2 2.755 6 December 2013, 18:41
Laatste bericht: Kees144

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)