Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Haperende versnelling, lauwe verwarming, km teller werkt niet, snelheidsmeter wel!
#1
Hallo,sinds enkele dagen heb ik mijn oude Zweedse 244 ingeruild voor een modernere 740 GL bj 86 op gas, 200dkm. Superfijne auto, waarvan ik nog wel enkele zaakjes wil aanpakken. Wat mij irriteert is het feit dat het op en terugschakelen naar de 2e versnelling, en soms naar de 1e versnelling, erg moeilijk gaat. De ene keer pakt hij hem soepeltjes, maar regelmatig komt het voor dat ik meerdere keren aan de versnellingspook moet trekken alvorens ik kan schakelen. De koppeling gaat ook een beetje zwaar. Is het normaal bij dit type auto dat de 2e versnelling zo zwaar/moeilijk gaat? (ik hoop van niet) Wat kan ik er aan doen? Heeft het met de koppeling te maken? De overige versnellingen schakelen prima. Mijn vorige Zweed had een super verwarming, dit in tegenstelling tot mijn Nederlandse Zweed. De verwarming loopt niet over van hitte. Kan ik daar iets aan doen? Ook doet mijn km teller het niet. Kennelijk kan ik daarvan een radertje vervangen. Klopt dat en hoe doe ik dat? Mijn snelheidmeter werkt wel. Desondanks ben ik super te spreken over mijn nieuwe? auto. Hij rijd heerlijk, dus ik zit met een smile achter het stuur. Daarbij sta ik te schateren bij het tanken, verbruik tot nu toe ongeveer 1 op 10. Hoor graag van jullie. Thanks. "Masusan"
Antwoord
#2
Het zijn bekende problemen waarover je veel kan vinden op internet.
nylonbusjes van de schakelstang zijn mogelijk het probleem van het stroeve schakelen.
Er zijn inderdaad tandwieltjes te koop voor de km-teller aandrijving. (odo repair)
Je kan de verwarming hoger zetten met de schuifknop... Wink De kachel komt pas goed op tempratuur als het koelwater van de motor ook warm is.
Antwoord
#3
Schakelen in 1 en 2 wordt ook wel eens bemoeilijkt door het 'achteruitbeveiligingsplaatje'. ALs je met de achteruitknop omhoog makkelijk in 2 komt (en 1 maar dat is rijdend altijd vrij lastig) is je plaatje misplaatst. Zit onder de rubber hoes. Verder is de bak vd 740 en 240 meest exact dezelfde.
De 740 heeft (meestal?) een hydraulische koppeling, misschien moet je dat eens bekijken op lekkages en luchtbellen etc. Ook de schakelarm in het kopp.huis wil nog wel eens kromachtig worden/doorslijten op zijn draaipunt. Een slecht ontkoppelende koppeling merk je vooral als je naar de achteruit schakelt (krrrrrrrr).
Als-ie met kabel is, er zijn verschillende kabels in de wereld, sommige gladder dan andere.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Marc, bedankt voor je reactie. Ik heb meteen een stukje gereden en........ het schakelen lijkt inderdaad beter/goed te gaan, wanneer ik de achteruitknop gebruik. Ik hoop dat het euvel hier in zit, maar moet morgen wat meer rijden en ga het dan testen. Wie weet. thanx vrgr Masusan
Antwoord
#5
Marc, je had gelijk. Vanmorgen de versnellingspook vrijgemaakt. Bleek dat het koperen afdekplaatje bijna een cm was verschoven. Weer teruggezet in de oude positie,.....en.....(durf het bijna niet te zeggen) schakelen als een nieuwe. Super bedankt. vrgr Masusan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kilometer teller staat stil Archermusic 6 6.301 22 February 2019, 09:11
Laatste bericht: Volvo240
  Volvo 745(1986)loopt niet meer(Gas/Benzine) ROPA54 1 2.880 15 April 2018, 18:32
Laatste bericht: Jerry
  volvo 740 dimlicht werkt niet jos245 4 6.469 6 April 2016, 12:04
Laatste bericht: Jur
  Passen 850 stoelen in een 740/940 of passen 850 stoelen niet in een 740/940? Arn02 3 6.592 10 September 2015, 17:23
Laatste bericht: Arn02
  740 wil niet starten adebouwer1 4 20.725 8 May 2014, 18:48
Laatste bericht: henqui
  Volvo 740 teller werkt niet Volvo240 5 6.838 9 August 2012, 23:49
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)