Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drukopbouw onder kleppendeksel 740 benzine carburateur
#1
Beste,

Vandaag draaide ik de olievuldop los, terwijl de motor aan stond, en er hij blies aardig uit het
vulgat. Dit heb ik bij andere auto's nooit gehad.

De koppakking is net vervangen en er is geen druk in de carter te ontdekken.
Laatst heb ik ook het EGR systeem verwijderd.

Zou dit te maken kunnen hebben met teveel klepspeling? Toen ik de koppakking had vervangen
zag ik dat de kleppen er nog wel goed (dik) uit zagen.

Alvast bedankt.

Gr Maarten
Antwoord
#2
Aardig blazen is de juiste omschrijving, niks aan de hand volgens mij. Dat is carterdruk, oftewel blow-by, gassen die langs de zuigerveren piepen.

Klepspeling verloopt niet doordat de kleppen slijten maar doordat de klepzitting slijt. Klepspeling meet je tussen de nokkenas en de nokvolger, altijd goed om te doen als je er niet zeker van bent.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Eh, wat betreft de klepspeling zat ik een beetje te dromen. Ik bedoel te weinig klepspeling en dat heeft idd niet altijd te maken met het slijten van de kleppen zelf.... Maar dit terzijde...

Vreemd is dat ik dit bij mijn Amazon nooit ervaren heb en ook niet bij een Toyota Starlet, waar ik laatst iets moest toevoegen aan de olie. Maar als jij zegt dat het normaal is, ben ik gerust.

Bedankt voor je reactie.
Antwoord
#4
Je hebt pas een probleem met carterdruk als de oliepeilstok eruit geblazen wordt, of de olie langs alle kieren en keringen naar buiten komt. Dan is meestal de ontluchting verstopt, daar zit een vlamdover in die eigenlijk alleen maar in de weg zit (zit in een T stukje onder inlaat 3 en 4 ongeveer) die moet je eens nakijken of er geen drab inzit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Je hebt pas een probleem met carterdruk als de oliepeilstok eruit geblazen wordt, of de olie langs alle kieren en keringen naar buiten komt. Dan is meestal de ontluchting verstopt, daar zit een vlamdover in die eigenlijk alleen maar in de weg zit (zit in een T stukje onder inlaat 3 en 4 ongeveer) die moet je eens nakijken of er geen drab inzit.

Ha Marc,

Even geleden deze post, maar ik heb die box (vlamdover) er ondertussen af gehad en het filtertje zat helemaal dicht. Dus ik heb deze er maar uitgehaald en de slang gewoon naar de onderkant van de auto laten lopen ipv in de luchtaanzuigslang.
Zal dit goed gaan zonder filter denk je? Of komt er teveel olie uit? De auto loopt wel een stuk beter zonder die carterontluchting in de luchtslang. Die sludge dat in de carb gezogen werd, leek me ook niet echt bevorderlijk.

Ja, eigenlijk zou ik een olie catch tank erop moeten monteren, maar dat komt nog wel...

Gr Maarten
Antwoord
#6
De zwarte box op het motorblok is een olieafscheider, zeg catch-can, dat had Volvo ook al bedacht. De vlamdover zit hogerop, is een klein filtertje ter grootte van een euro. Ik zou alles weer terugzetten zoals het hoort, je blaast onnodig oliedampen de lucht in.

Misschien heb je wat teveel olie in het blok?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Olie niveau is goed hoor. Ik vroeg me alleen af of het kwaad kon om de slang zo los te hangen.
De vlamdover is dat ronde filtertje met gaas, toch? Die heb ik verwijderd.
Antwoord
#8
Een BMW E46 blaast ook zo hard af via de olievuldop, een C200 Kompressor weer helemaal niet. Verschilt van auto tot auto. Geen probleem.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 9.906 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 951 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.802 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.315 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.949 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 2.640 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  Tapeind kleppendeksel Volvo240 8 3.172 7 August 2021, 20:16
Laatste bericht: Arjan.
  dubbele carburateur pieter2 7 3.094 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 3.180 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 9.188 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)