Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alles lijkt goed, maar de overdrive schakelt niet in
#1
Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een 240 GLE D6. Bouwjaar '84. Nu heb ik het probleem dat de overdrive niet meer functioneert. Ik heb de meldingen op dit forum gelezen, maar ik kan de oplossing voor mijn probleem hier niet op binden. Het gaat om een M46 met een J-type overdrive.
Alles lijkt goed te werken. Drukknop op de pook werkt (uitsluitend in de vierde versnelling), lampje op het dashboard gaat aan,het relais schakelt en de solenoid schakelt.

Mijn eerste actie is geweest om de versnellingsbak -olie te verversen. Hierbij viel mij op dat er 2.3 liter in moet, maar ik er niet meer dan 1.8 liter in krijg. Toen ik ging controleren hoeveel olie er uit is gekomen, bleek dit ook 1.8 liter te zijn. Ik vermoed dat dit met het niet functioneren van de overdrive te maken heeft. Overal lees je dat er voldoende olie in de bak moet zitten.

Tevens heb ik de solenoid verwijderd en gecontroleerd op zijn werking. Deze krijgt netjes spanning en maakt een kleine bijna niet zichtbare beweging bij het inschakelen. Doordat de auto de auto nu alleen aan de voorzijde was opgekrikt heb ik direct de bak olie aangevuld tot 2.3 liter.

Ik heb op het Internet deze link gevonden: http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm Hier wordt de werking goed omschreven en er gaat een stukje over Trouble-shooting.

Ik twijfel over welke stap ik nu eerst moet uitvoeren.

1) controleren of er na het aanvullen van de olie ook olie in het overdrive systeem zit.
2) toch de solenoid vervangen
3) een drukmeter regelen en nagaan of de overdrive druk opbouw ( tip: trouble shooting linkje)

Heeft iemand advies of ervaring met een gelijk probleem.
Antwoord
#2
Beste allemaal,

Sinds enkele weken rij ik een Volvo 240 GLE D6 uit het bj '84. Een super auto waar is erg van geniet als ik er in rijd. Nu doet zich een probleem voor waar ik ( nog) geen oplossing voor heb. De overdrive werkt niet. De schakelaar op de pook werkt alleen in z'n vier, het lampje op het dashboard gaat branden, het relais schakelt en de solenoid krijgt spanning en klikt. Het gaat trouwens om ene M46 met een j-type overdrive.

Ik heb in eerste instantie de olie ververst. Wat mij opviel was dat er maar 1,8 liter olie uit kwam terwijl er 2.3 liter in moet. Maar bij het bijvullen bleek dat ik er ook maar 1.8 liter in kreeg. Ik vermoed dat dit met het probleem van een niet werkende overdrive te maken heeft. Ik heb tevens de solenoid gedemonteerd, waar zien hier niets aan. Hij klikt als ik er spanning opzet. Wel merk ik op dat de verplaatsing van de interne as van de solenoid maar minimaal is.

Ook heb ik op het Internet deze link gevonden:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm

Op deze site staat ook een stukje over trouble-shooting en een soort stappenplan. Ik zou met een drukmeter kunnen nagaan of de overdrive druk opbouwt.

Ik zou graag willen weten of iemand dit probleem herkent of mij kan adviseren wat als eerst te doen. Ik kan zelf de volgende acties nog ondernemen.

1) controleren of de overdrive is voorzien van olie.
2) toch eerst de solenoid vervangen
3) drukmeter op de overdrive monteren en met draaiende aandrijfas de druk meten.

Ik ben benieuwd wie me kan helpen.




Antwoord
#3
Kijk eens hier: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmis...iagnostics

De OD heeft wel eens last van interne hydraulische lekkage, langs de zuigers die de boel in elkaar duwen. Vervangen door nieuwe zuigers met teflon O ringen is de oplossing.

Een goede solenoid klikt helder als je in en uit schakelt en rammelt als je hem schudt. Verder weinig aan te doen qua diagnose.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Wanneer je de bak aftapt neem je de OD niet mee.
Door het aluminium tussenstuk blijft een deel van de olie in de OD achter.
Enige manier is het vierkante dekseltje onder de OD los te nemen en dan af te tappen .
Maak dan meteen het platte filter schoon (nummer 11)
Ook is onder ÃÃn van de ronde pluggen (nummer 13 ) een filter te vinden en kan dan geïnspecteerd worden.(nummer 17 op de tekening )

http://www.revingtontr.com/CatalogueImag...PCC/cd.jpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm

Op deze link vindt je alles wat met de OD te maken heeft.
Overigens zit er bij een J-type ook een aftapplug aan de OD. Net naast het rechthoekige dekseltje.
Een werkende solenoid vervangen is geldsmijterij. Deze dingen kosten een vermogen in Nederland. Voor OD onderdelen naar E-bay.co.uk gaan.
Verreweg de meeste storingen zijn het gevolg van te lage oliepeil en gebrek aan onderhoud. Minstens 1 keer per jaar de beide filters schoonmaken en de bijbehorende O-ringen vervangen. Dit laatste voorkomt drukverlies.
Reviseren van de OD is zelden nodig.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#6
Hoi Marc, bedankt voor je bericht.

Ik heb gisteren nog een poging gewaagd maar krijg de zuigers er niet uit. Deze moet je met speciaal gereedschap los maken. Weet je hier een trucje voor? Ik heb ÃÃn van de drie los gekregen, hier achter zat het hogedruk filter. Ik zou graag de zuigers direct willen vervangen als ik er weer mee bezig ga, waar kan ik nieuwe bestellen / kopen?

Rene
Antwoord
#7
Die andere 2 zijn de relief valve en oil pump. Niet de zuigers, deze zitten horizontaal en je kan er alleen maar bij als je de hele unit eraf haalt. Kijk eerst eens of het schoonmaken effect heeft gehad zou ik zeggen. Verder graven is nogal specialistisch werk.

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID005239

Operating piston kit: http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID005238
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Het zijn inderdaad niet de zuigers. Ik heb deze dingen destijds losgekregen met een punttang. Deze open in de 2 gaten gestoken en een grote schroevendraaier ertussen gezet.
Voor mij was wel het voordeel dat de bak toen ondersteboven op de werkbank lag. Maar van onderen moet het ook gaan. Leg voor de zekerheid een oud laken onder de auto. Als er dan wat valt kun je het altijd weer terugvinden.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#9
Ik heb inmiddels de relief valve vervangen, maar het probleem is nog niet opgelost! Heeft iemand nog suggesties? Kan ik ook een vijf bak monteren in plaats van een 4+1?
Antwoord
#10
Ik denk niet dat je het zo op gaat lossen. Er staat een hele beslisboom voor OD problemen in die Buckeye link, die uiteindelijk allemaal te verhelpen zijn. Ik heb het vervangen van de 'operating pistons' gesuggereerd omdat die in modellen voor 1985 wel eens gaan lekken, maar het kan van alles zijn. Voor het vervangen van die zuigers zijn ook weer allerlei trucs etc. Maar misschien ben je voor reparatie het beste af bij de specialist op OD gebied, die zijn er genoeg.

De vijfbak zou kunnen maar die zijn er niet heel veel met km telleraandrijving (die je nodig hebt), hij is wat korter dus je moet er een ander stuk aandrijfas bij hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 549 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.111 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 6.633 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.695 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 schakelt slecht Brat 18 9.752 17 July 2020, 21:59
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.069 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.402 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.288 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.257 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Valt niet in de versnellling epakta 1 2.621 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)