Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke nokkenas in B200K; Y / VX3 / M
#1
We zijn de kop aan het vervangen van de rode 242. En doen ook meteen de nokken en as d-riem enz.

Dop heeft deze assen liggen: Y, VX3 en een M as.
Nu hebben we wel deze link van TB gevonden:

http://www.turbobricks.com/resources.php...nt=camspec

Daaruit blijkt dat de vx3 wel de grootste lift en langst open staat. Maar Heeft dat voor die 200 cc'tjes wel nut? Of misschien werkt zoveel wel averechts?

Iemand ervaring of tips?
Antwoord
#2
Op papier zijn de M en de Y redelijk luie assen. Volgens mij wordt de VX3 als een van de betere allround redblock assen beschouwd; meer vermogen bovenin maar prima rustig mee te rijden. Een K of een H is nog een stukje sportiever.
Geen ervaringen overigens.
Antwoord
#3
200cc.... vast wel...:wink:

carbje moet het ook allemaal op de juiste manier kunnen leveren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Ik zou de Y erin gooien voor een compromis tussen koppel en hoogtoerige pk's. Precies de gulden middenweg tov de andere 2. De 242 is met een b200 toch al geen snelheidsmonster dus daar zou ik geen vx3 in gooien.
Antwoord
#5
DennisvdB schreef:Ik zou de Y erin gooien voor een compromis tussen koppel en hoogtoerige pk's. Precies de gulden middenweg tov de andere 2. De 242 is met een b200 toch al geen snelheidsmonster dus daar zou ik geen vx3 in gooien.
Hoe is de Y een compromis? Het is (op de T as na, maar die is voor Turbo's) de as met de minste duratie, dus trekkracht bij lage toeren (simpel gezegd).
Volgens mij is de VX3 juist een mooi compromis tussen de luie Y/M/L en de snelle H/K.

Welke as zit er nu trouwens in?
Antwoord
#6
Oke thanks Confusedmile:
Antwoord
#7
Op zich zijn deze assen vrij kort qua duratie, zeker vergeleken met de oude B18/20 assen. Alleen de VX3 komt in de buurt vd oude A as, die op een 1.8 en een 2.0 liter motor zat. En die blijft prima trekken, ook hoger in de toeren.

Hoedanook, je kan de as altijd nog eenvoudig omwisselen. Ik denk dat de Y as erin zat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Keter, niet alleen duratie is belangrijk, ook lift.
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Op zich zijn deze assen vrij kort qua duratie, zeker vergeleken met de oude B18/20 assen. Alleen de VX3 komt in de buurt vd oude A as, die op een 1.8 en een 2.0 liter motor zat. En die blijft prima trekken, ook hoger in de toeren.
Dat heeft weer te maken met de overgang van OHV naar OHC. De lichtere 'valvetrain' staat toe dat de flanken van de nokken steiler zijn. Daardoor is de effectieve duratie groter bij gelijke 'advertised duration'.
De A-as van de B20 vind ik overigens niet zo hoogtoerig; doortrekken boven de 4500 heeft niet zo veel zin.

Edit: Dennis, dat klopt. De lift heeft zeker invloed op het gedrag van de as, maar nauwelijks op het toerengebied waar de as goed werkt. Tenzij de lift zo laag is dat de motor wordt gesmoord bij hogere toerentallen.
Antwoord
#10
keter schreef:Dat heeft weer te maken met de overgang van OHV naar OHC. De lichtere 'valvetrain' staat toe dat de flanken van de nokken steiler zijn. Daardoor is de effectieve duratie groter bij gelijke 'advertised duration'.
De A-as van de B20 vind ik overigens niet zo hoogtoerig; doortrekken boven de 4500 heeft niet zo veel zin.

Edit: Dennis, dat klopt. De lift heeft zeker invloed op het gedrag van de as, maar nauwelijks op het toerengebied waar de as goed werkt. Tenzij de lift zo laag is dat de motor wordt gesmoord bij hogere toerentallen.

En wat als we een VX3 in een B21F (Amerikaanse GLT) slingeren?

Verhaal van À-as in B20 blok klinkt veelbelovend......
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Shocked Nokkenas Blokkeert ? Swipsy 61 1.519 18 January 2024, 21:40
Laatste bericht: BartJu
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 613 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  nokkenas pieter2 4 2.190 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 13.691 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.185 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.409 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 2.764 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  B200K en vragen VolvoTom 2 3.043 28 August 2017, 22:13
Laatste bericht: VolvoTom
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 7.655 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)