Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koel problemen :(
#1
Beste Volvo techneuten,

Afgelopen zomer op de rondweg van Parijs raakt mijn B20a (1975) over hit en gooit het koelwater er uit. Het is die dag 38 graden en we standen al enige tijd in de file, dus ik verbaasde me er niet over. Stil gezet, af laten koelen, koelwater bijgevuld en verder.

Sinds die keer heb ik koel problemen wanneer de auto te lang stil staat en stationair draait. Hij komt normaal op tempratuur, maar de tempratuur stijgt al bij het stil staan bij een stoplicht. Wanneer ik de auto 10 minuten stil laat staan komt de tempratuur tot in het oranje. Als ik de motor uit zet gaat het koelwater koken en gooit hij er ongeveer een liter uit (komt uit het expansie reservoir).

Wat ik tot nu toe heb aangepakt:

- Nieuwe thermostaat (87 graden) ook geprobeerd zonder thermostaat
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe koppakking (kop laten vlakken bij revisie bedrijf)
- Radiateur doorgespoeld met speciaal schoonmaak goedje daarna nogmaals met schoonmaak azijn, auto op helling geparkeerd en eventuele luchtbellen te laten ontsnappen
- Kachel aan, expansievat aan de motor kap etc.
- Nieuwe radiateur geplaatst
- Koel vin met vijf bladen geplaatst

Allemaal zonder resultaat…..Sad

Heeft iemand nog ideeën of suggesties?
Ik zal nu te denken aan nog meer symptoom bestrijding door ook nog ÃÃn of een dubbele koelvin voor de radiateur te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan het überhaupt?

Alle ideeën en suggesties zijn zeer welkom aangezien ik wel redelijk wanhopig wordt van dit probleem. Er zit al zoveel tijd en geld in….
Antwoord
#2
een elektrische fan beveel ik altijd aan, gaat je waterpomp ook langer mee plus dat de fan alleen maar koelt wanneer dat nodig is. Je kunt hem zelfs zo schakelen dat ie nog gaat draaien of blijft draaien nadat je de auto geparkeerd hebt en zodoende minder krimp en uitzetting ter hoogte van de kop tegengaat, en zo de koppakking helpt ouder te worden. Bij mij zit er al enige decenia dezelfde Kenlowe fan voor, maar het kan ook eenvoudiger door in de bovenste slang een buisje met vaste thermische schakelaar te plaatsen, en een fan van de sloop te gebruiken. Je kunt het zelfs nog luxer maken door 2 kleinere te gebruiken welke op verschillende temperaturen na elkaar inschakelen en zo de warmtehuishouding in het blok nog beter helpt. En klassieker die dat standaard had was de MGB van de laatste bouwjaren..

Anywho, waar ik eigenlijk eerder aan denk, en da's een tip die ik heb meegekregen van degene die mijn motorblok heeft gereviseerd in "90 oid.. (RIVO in de buurt van Harderwijk, bekend bij iemand? Heeft ooit ook met Amazons rally's gereden..) ..dus, in de kop zit een ijzeren buis welke gaatjes heeft om zodoende de druk op te voeren en later kookpunt te bereiken en de warmtehuishouding in de kop te verbeteren. Als dat ding is weggeroest doordat vorige eigenaren veelvuldig water hebben bijgevuld kopt daar niets meer van, en kost het je uiteindelijk je pakking, in het slechste geval de kop.

Die betreffende buis werd/wordt(?) nog wel eens vergeten bij revisie..

En anders het goedkoopste ding in het systeem, de dop van het expansievaatje. Is de rubber ring nog in orde? als ie lekt bouwt ie geen druk op en kookt ie eerder..

dan maken nieuwe onderdelen ook niets meer uit..

Ik heb trouwens een 82 graden thermostaat ..en ik ga ervan uit dat de thermostaat niet ondersteboven zit..

oh ja, je ontsteking moet ook goed staan, anders loopt ie ook op. Ik heb een 2 serie koelelement in deze radiateur zitten, fractie dikker.

In ook Frankrijk bij dergelijke temperaturen blijft ie bij mij iets boven neutraal en komt de fan af en aan bij..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Dank voor de reactie!

Hoe weet ik welke ven ik moet bestellen (welke past goed )

Is het makkelijk om hem te plaatsen?

Zet je hem aan de motor kan of juist als extra in de lege ruimte (voor de radiateur)?

Het rubbertje is wat oud en een beetje ‘afgebrokkeld’ kan dat echt zoveel uitmaken?

Wat betreft het verhaal over de buis in de kop: dat kan ik alleen checken wanneer ik de kop er weer afhaal neem ik aan?

Waar in de kop zit die buis, is er makkelijk bij te komen en kan je hem zelf vervangen, mocht hij iid zijn weggerot/roest?
Antwoord
#4
Zou even wachten met investeren in een extra fan. Dat is niet het probleem, menig 1 en 2 serie rijdt zonder perfect rond.
Kan beter bij een specialist (of hier natuurlijk ;-) ) een advies vragen voordat je van alles gaat vervangen. Heb je al eens druk op het koelsysteem laten zetten?......schijnt ook wel eens wat uit te komen. Succes in ieder geval...ben wel benieuwd wat het is.
Je hebt immers al aardig wat vervangen betreffende het koelsysteem.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#5
volvo142 schreef:Dank voor de reactie!

Hoe weet ik welke ven ik moet bestellen (welke past goed ) **er zijn er diversen, eentje van de sloop kan ook voor veel minder**

Is het makkelijk om hem te plaatsen? **hangt er van af hoe handig je bent..**

Zet je hem aan de motor kan of juist als extra in de lege ruimte (voor de radiateur)? **ik heb um voor de rad. zitten, staat/hangt op z'n eigen steuntjes, zo houdt je ruimte over aan de motorzijde**

Het rubbertje is wat oud en een beetje ‘afgebrokkeld’ kan dat echt zoveel uitmaken? **als ie niet meer afdicht verlies je druk en zakt het kookpunt. Onlangs 2 stuks uit een binnenband geknipt ivm hetzelfe euvel. Als je zeker weet dat ie het water alleen uit het vaatje gooit ga dat dan eerst maar ens doen.. Nu het wat kouder is valt "stoom" eerder op en kun je met warme motor eenskijken waar en of ergen damp tevoorschijn komt..**

Wat betreft het verhaal over de buis in de kop: dat kan ik alleen checken wanneer ik de kop er weer afhaal neem ik aan? **helaas weel ja**

Waar in de kop zit die buis, is er makkelijk bij te komen en kan je hem zelf vervangen, mocht hij iid zijn weggerot/roest?
**in dat geval, en idd alleen los te checken, zit ie achter 1 van de vriesdoppen verstopt..**

@Sven, idd, afpersen is een eenvoudig en doelmatig trucje, maar dan wel op de radiateur om zo het vaatje ook in de test mee te nemen.. maar bij de "stoomtest" moet dat ook al tevoorschijn komen als er ergens een lekkage is.

dan kun je ook zien of de nieuwgeplaatste pomp ook goed aansluit op de kop, de bekende dubbelgeslagen ringetjes.. terwijl er ook paddestoelvormige versies zijn geweest in de B20-24* periode..!!

oh ja, vergeet ook het rubber onder de radiateurdop niet..! 1e die goed afsluit is vaak alleen met gepast geweld los te krijgen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Mijn eerste gedachte was ook de buis in de kop. Ik had precies hetzelfde. Alle symptomen er omheen aangepakt en nog steeds overstromen uit het reservoir na uitzetten van de motor.
Ik heb de kop vervangen en toen was het opgelost.
Naast verroesten kan hij ook los raken, maar dan had je hem moeten horen rammelen toen je de kop eraf had.
Je kunt hem inspecteren via het vriesplugje aan de kopse (voor)kant, maar dat gaat denk ik niet makkelijk met de kop er nog op.

Het gevolg van een verroeste pijp is overigens ook een minder goede doorstroming. Als gevolg hiervan wat de temperatuur bij de opnemer veel hoger dan aan de voorkant.
Je zou dit ook moeten kunnen meten door in de radiator even de temperatuur te meten. Het eruit borrelen komt denk ik dan ook doordat hij bijna kookt bij cilinder 4. Zolang je nog rijdt of de motor draait gaat dit nog net goed, maar als je de motor dan uitzet, dan komt die hitte/lucht in actie.

Ik zou inderdaad eerst de dop van het expansievat checken. Overigens zijn er twee types van deze expansievaten, met een korte en een lange nek.
Op die met een lange nek past de dop van een korte ook, maar dan sluit hij niet goed af. Ook goed om dat nog even te checken.

Verdere symptoombestrijding zou ik niet doen.
Het schijnt dat sommige garages beschikken over een goede infrarood thermometer. Daarmee kun je de temperatuur van buitenaf op verschillende plaatsen meten. Zo kun je kijken of hij bij het schutbord inderdaad (veel) heter is dan bij de radiator en hoe het verloop bij uitzetten van de motor is. Wellicht handig om te (laten) doen voordat je de kop vervangt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
ik heb ook zo'n elektrische propeller liggen, wil ik ook eens plaatsen, misschien samen doen?
moet ook dan weer kijken hoe dat dan weer gemonteerd dient te worden,

een extra schakelaar om zelf te bepalen om in of uit te schakelen is ook interessant EN scheelt ongeveer 5 pk die je dan weer aan het asfalt kan doneren...
vanaf volgende maand heb ik (wellicht) tijd en ruimte om dat evt in Amsterdam te doen

hoor t wel
Antwoord
#8
5 pk winst is wel heel optimistisch hoor. Misschien 1 als het meezit, verwacht maar niet er iets van te merken.
Ik heb zelf overigens ook zo'n e-fan en kan het alleen maar aanraden: minder lawaai, meer ruimte onder de kap (plus je slaat je stroboscoop niet aan gort bij het afstellen van de ontsteking), en inderdaad een fractie meer vermogen/minder verbruik.
Antwoord
#9
De standaard koeling is prima opgewassen tegen z'n taak. Ik heb 4 140's gehad met de gangbare koeling (oranje fan met 4 bladen, lekkende waterpomp, allerlei expansievaatjes en slangen door elkaar, bruin koelwater, gehavende radiateur, etc), en die staan ook wel eens in de zon met files maar nooit oververhit geraakt.
Koeling is ongeveer het laatste waar ik aan denk, 3 van de 4 hadden niet eens een werkende TEMP op het dashboard.

De buis in de kop is van koper (in de B18 kop tenminste) en je kan hem zien door de vriesplug aan de voorkant eruit te halen, de plug naast de thermostaat is dat. Dat scheelt weer een koppakking.

De ontsteking inderdaad (te vroeg of te laat), en een te arm brandstofmengsel kunnen de motor aardig opwarmen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:niet eens een werkende TEMP op het dashboard


ik ook....
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  start problemen volvo142 6 4.195 16 October 2011, 21:19
Laatste bericht: f3rdy
  koelings problemen B20 hesened 20 14.159 17 January 2009, 16:37
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)