30 September 2012, 12:49
Beste Volvo techneuten,
Afgelopen zomer op de rondweg van Parijs raakt mijn B20a (1975) over hit en gooit het koelwater er uit. Het is die dag 38 graden en we standen al enige tijd in de file, dus ik verbaasde me er niet over. Stil gezet, af laten koelen, koelwater bijgevuld en verder.
Sinds die keer heb ik koel problemen wanneer de auto te lang stil staat en stationair draait. Hij komt normaal op tempratuur, maar de tempratuur stijgt al bij het stil staan bij een stoplicht. Wanneer ik de auto 10 minuten stil laat staan komt de tempratuur tot in het oranje. Als ik de motor uit zet gaat het koelwater koken en gooit hij er ongeveer een liter uit (komt uit het expansie reservoir).
Wat ik tot nu toe heb aangepakt:
- Nieuwe thermostaat (87 graden) ook geprobeerd zonder thermostaat
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe koppakking (kop laten vlakken bij revisie bedrijf)
- Radiateur doorgespoeld met speciaal schoonmaak goedje daarna nogmaals met schoonmaak azijn, auto op helling geparkeerd en eventuele luchtbellen te laten ontsnappen
- Kachel aan, expansievat aan de motor kap etc.
- Nieuwe radiateur geplaatst
- Koel vin met vijf bladen geplaatst
Allemaal zonder resultaatâ¦..
Heeft iemand nog ideeën of suggesties?
Ik zal nu te denken aan nog meer symptoom bestrijding door ook nog ÃÃn of een dubbele koelvin voor de radiateur te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan het überhaupt?
Alle ideeën en suggesties zijn zeer welkom aangezien ik wel redelijk wanhopig wordt van dit probleem. Er zit al zoveel tijd en geld inâ¦.
Afgelopen zomer op de rondweg van Parijs raakt mijn B20a (1975) over hit en gooit het koelwater er uit. Het is die dag 38 graden en we standen al enige tijd in de file, dus ik verbaasde me er niet over. Stil gezet, af laten koelen, koelwater bijgevuld en verder.
Sinds die keer heb ik koel problemen wanneer de auto te lang stil staat en stationair draait. Hij komt normaal op tempratuur, maar de tempratuur stijgt al bij het stil staan bij een stoplicht. Wanneer ik de auto 10 minuten stil laat staan komt de tempratuur tot in het oranje. Als ik de motor uit zet gaat het koelwater koken en gooit hij er ongeveer een liter uit (komt uit het expansie reservoir).
Wat ik tot nu toe heb aangepakt:
- Nieuwe thermostaat (87 graden) ook geprobeerd zonder thermostaat
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe koppakking (kop laten vlakken bij revisie bedrijf)
- Radiateur doorgespoeld met speciaal schoonmaak goedje daarna nogmaals met schoonmaak azijn, auto op helling geparkeerd en eventuele luchtbellen te laten ontsnappen
- Kachel aan, expansievat aan de motor kap etc.
- Nieuwe radiateur geplaatst
- Koel vin met vijf bladen geplaatst
Allemaal zonder resultaatâ¦..
Heeft iemand nog ideeën of suggesties?
Ik zal nu te denken aan nog meer symptoom bestrijding door ook nog ÃÃn of een dubbele koelvin voor de radiateur te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan het überhaupt?
Alle ideeën en suggesties zijn zeer welkom aangezien ik wel redelijk wanhopig wordt van dit probleem. Er zit al zoveel tijd en geld inâ¦.