Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wielvlucht corrigeren
#1
hallo,

ik ben maandag bij profile tyrecentre geweest om mijn vooras te laten uitlijnen. want er is een stuurkogel vervangen door de vorige eigenaar.

toen vroeg de monteur of de auto schade heeft gehad, dat is mij niet bekent, omdat de wielvlucht van het rechterwiel (passagierskant) afweek.
dit konden ze niet verstellen volgens de monteur.

de wielen horen aan de bovenkant iets naar de motor toe gericht zijn: /- -\ , maar bij mij is het zo: /- -|
tijdens het rijden merk ik er niet veel van, maar met uiterst links of rechts sturen wel, dan wringen de voorwielen.

nu is mijn vraag, ik ben nog niet zo bekend met volvo, is de wielvlucht te corrigeren?
zo ja, Hoe??
zo nee, en nu??

groet Henri
Antwoord
#2
Die lui weten niks van oude auto's. De wielvlucht is afstelbaar door bovenaan de veerpoot 2 vd 3 moertjes te lossen en de veerpoot naar binnen of buiten te schoppen. De stand hoort officieel \---/ te zijn, zo onstabiel mogelijk opdat de auto over de voorwielen weg gaat glijden (onderstuurd dus) als je te hard de bocht ingaat.

Op zich is de besturing niet erg gevoelig voor wielvlucht.

Bij uiterstst sturen wringen de wielen altijd (ze stuiteren over het wegdek, zeker als er wat grind ligt oid), stap maar eens uit en kijk hoe absurd ver de wielen gedraaid staan. Daar heeft de Volvo zijn fijn korte draaicirkel aan te danken. Dat scheelt wel een paar meter met de Landy.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
[edit]Misverstand. Ging over camber, niet toe[/edit]
Antwoord
#4
\---/ is het vooraanzicht, camber dus, ik weet niet of dat standaard is maar Volvo vond het in elk geval nodig voor de veiligheid. Verder heeft de 240 gewoon toe-in van een paar mm, en een niet-instelbare caster.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dus standaard heeft de Volvo positief camber. Ik heb eigenlijk ook altijd gehoord dat de Volvo's (en Daf, ook awd) gewoon toespoor hebben.. Ik moet er ook nog mee aan de gangSmile
Antwoord
#6
Op de vierde pagina de benodigde gegevens volgens Volvo

De voorbanden van mijn 245 sleten schuin af. Heb het geprobeerd zelf in te stellen maar dat lukte net niet helemaal. Toen laten corrigeren bij een Profile Tirecentre. Ik was gewapend met de genoemde pagina maar dat was niet nodig. Alle gegevens zaten gewoon in hun computer inclusief fotootjes wat waar ingesteld kon worden.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)