Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wisselend stationair toerental Super Polar 1992
#1
Ben al een poosje lid van Volvolvo en dacht dat het nu eens tijd werd zelf eens een probleem voor te leggen.
Mijn Super Polar van 1992 heeft al een poos problemen met het stationair toerental. Bij het starten van de motor draait hij netjes op 800 toeren. Rijdt ik daarna weg en moet ergens afremmen of stoppen, loopt het toerental ineens sterk op, zo'n 1500 tot soms wel 2000 toeren. Na weer een paar honderd meter gereden te hebben, voelt ik aan het gaspedaal het toerental weer zakken. Zet ik de auto stil, bijv. om een boodschap te doen, en start de auto even later weer, dan loopt ie gelijk 1500 toeren.
Ik heb al verschillende soortgelijke topics rond deze kwestie gelezen op het forum.
Bijv. doorgesleten luchtinlaatslang, ciscoklep schoonmaken, temperatuur sensor. Dit alles is gecontroleerd, maar geen effect. Door een Volvo "expert" is de laatst de stappenmotor vervangen, ook geen effect. Deze monteur constateerde wel dat de lambda sonde verwijderd was. Bout in de uitlaat voor Kat.
Heb de problemen met mijn Volvo voorgelegd aan Schmidt Gemert, waar de Super Polar vandaan komt, eerste reactie was: "Ja, zonder lambda sonde kan de motor nooit mooi lopen, en stappenmotor vervangen heeft helemaal geen zin".
Is dit zo?
Antwoord
#2
Allereerst, lambda sonde speelt geen rol in motormanagement tijdens stationair, maar wel tijdens gas geven (ben benieuwd hoe de computer dan nu regelt, zo zonder lambdasignaal, het lambdalampje zou ook moeten branden op je dashboard).

Eerste stap is checken of gasklephuis goed staat afgesteld (vooral belangrijk dat stationair schakelaar goed staat,zodat het motormanagement weet wanneer hij stationair moet regelen).
Geen verbetering, dan foutcodes checken, het kan namelijk zijn dat de RPM sensor af en toe weigert. Bedrading van de RPM sensor checken, kijken of hij nog goed vast zit.
Overige oorzaken kunnen temperatuursensor (heb je al gecheckt) of lekkende injectoren zijn.

Succes.
Antwoord
#3
Bedankt voor je reactie.
Wat betreft het lambda sonde lampje, dit brandt soms wel. Vaak begint het te branden na ong. een uur rijden. Dan zet ik de motor even uit en na het starten blijft het dan weer een poosje uit. Soms begint het ook spontaan te branden en gaat even later weer uit. Foutcodes checken ga ik navragen. Toevallig deze week ook iemand anders gehoord over de injectoren. Dit gaan we ook checken. Ik ben benieuwd of het opgelost gaat worden. Ik hou je op de hoogte.
Antwoord
#4
Je zal toch ergens wel een lamda sensor hebben, of iets wat een dergelijk signaal naar de ECU voert, anders zou die constant op tilt staan. Soms zit de sensor hogerop in de uitlaat.
De draad loopt in de buurt van de rechtermotorkapscharnier/onderlangs de ruitewissermotor (daar zitten de verbindingsstekkers, een witte ronde en een zwarte vierkant), en gaat dan naar beneden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 929 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.914 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.029 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Stationair Nicolaas H 3 1.553 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.463 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.463 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.422 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)