Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
De mijnes is uit '83 en heeft de doppen in ieder geval wel. Ik heb vorige week de hele handel eens goed stofgezogen en doorgespoeld. Daarna, op basis van berichtjes hier op het forum, lijnolie in dorpels gespoten met een spuit. Hopelijk zijn de dorpels nu weer winterklaar....
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bij de jonhere types zitten er minder ronde doppen in de binnenkant van de dorpel Maar je kunt er zelf gaten bijmaken; het platte ronde vlak waar je moet boren is al voorgevormd. Dit zijn de platte vlakken waa bij de oudere types al wel een ronde stop zit.
Berichten: 629
Topics: 142
Lid sinds: Dec 2009
goerloek schreef:Klopt het dat de laatste typen geen doppen hebben aan de binnenkant van de dorpels? Ik zie wel een soort van afgeplatte rondjes, maar er zit geen gat in met een dop.
De mijne is van 1993 en bevat diverse doppen (rond en elipsvormig). Ik denk dat je iets verder richting binnenkant moet zoeken onder het tapijt (ongeveer 25cm. vanaf de dorpel naar binnen toe,, dan vind je ze vanzelf.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het vlakke gedeelte waar je voeten op rusten heet bodemplaat, de kokervormige toestanden weerskanten heten dorpel. De dorpel heeft een binnenplaat en een buitenplaat, en is op Ã
Ã
n of twee kleine verstevigingdriehoekjes na helemaal leeg van voor tot achter.
De inspectiegaten met doppen zitten in de binnenplaat vd dorpel. Je kan ook de hele oprolautomaat vd gordel uit de dorpel halen en via dat grote vierkante gat een heel eind dorpel leegbaggeren. Lijnolie lijkt me een zeer geschikt middel, vroeger spoten ze hun tweedehandsjes vol met ouwe motorolie gemengd met lijnolie en dan gingen ze weer jaren mee.
Plaatje en foto van Dop:
http://volvolvo.nl/threads/3899-De-duive...post207520
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
twannie schreef:De mijnes is uit '83 en heeft de doppen in ieder geval wel. Ik heb vorige week de hele handel eens goed stofgezogen en doorgespoeld. Daarna, op basis van berichtjes hier op het forum, lijnolie in dorpels gespoten met een spuit. Hopelijk zijn de dorpels nu weer winterklaar....
lijnolie droogt taai op, ik heb het op m'n tafels als afwerking. Als er water onder komt en blijft werkt het averechts.. (links mag ook..)
Berichten: 33
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2011
OK ik ga dat met die oprolautomaat proberen. Toch vreemd dat ze geen gaten meer maakten in die late types. Luiheid of betere roestpreventie af-fabriek?
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Wellicht dat er met het verzinken is gedacht dat tectyleren niet meer nodig zou zijn?
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
goerloek schreef:OK ik ga dat met die oprolautomaat proberen. Toch vreemd dat ze geen gaten meer maakten in die late types. Luiheid of betere roestpreventie af-fabriek?
Er zitten nog steeds doppen bij de latere modellen ,alleen een paar minder dan bij het oude model.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Jambon schreef:lijnolie droogt taai op, ik heb het op m'n tafels als afwerking. Als er water onder komt en blijft werkt het averechts.. (links mag ook..)
dus maar niet? Of lees (begrijp) ik het verkeerd?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68