Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
v700r schreef:Gristus wat een foute upgrade! Er zijn geen betere stoelen dan die van een Amazon!
Mijn Amazon had geen hoofdsteunen, iets wat ik liever wel heb. Er waren dan maar een paar opties: andere Amazon-stoelen regelen (zelf lassen kan ik niet, dus zelf de kokers voor de hoofdsteunen in de stoelframe lassen was dus geen optie) of meteen upgraden naar goede stoelen. Neutrale stoelhoesjes er overheen en je ziet er niets van.
oudevolvo schreef:Ben zelf meer van het recht toe recht aan mechanisch sleutelen dan elektronica.
Ik ga me maar eens rustig aan verdiepen in de 940 en eventueel 960 / V90.
Heb persoonlijk een voorkeur voor een handbak.
Nog leuke leesvoer linkjes?
Als je Engels kan, lees dan mijn buyer's guide:
http://www.volvotips.com/index.php/940-9...ers-guide/ Veel tekst, maar completer dan dit kan je het niet krijgen.
Een LPT is doorgaans wel betrouwbaar, het zijn namelijk geen scheurmonsters.
Wil je op safe spelen, kies dan gewoon voor een simpele 940 met B230F.
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?
Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
oudevolvo schreef:Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?
Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.
V40?? ...Wil je dat nooit meer hard op zeggen ;-)!
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
oudevolvo schreef:Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?
Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.
Een 940 is inderdaad wel zwaarder en dorstiger dan een V40, maar bij een V40 heb je hetzelfde probleem als bij een 850 of V70 classic: het onderhoud is minder gemakkelijk dan bij een 940. Nu is een 850 wel betrouwbaar, maar als je electronische problemen krijgt dan mag je dieper in de buidel tasten. En zaken zoals motorsteunen, koppeling, draagarmen en allerlei andere zaken zijn arbeidsintensiever en duurder dan bij een 940.
Een turbo kan je helaas niet zomaar "bypassen": het ding heeft natuurlijk e.e.a. aan retourleidingen etc, maar ook de ECU is erop berekend. Het ombouwen van een turbo naar een niet-turbo zal doorgaans duurder zijn dan de turbo vervangen.
Berichten: 534
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2007
Waarom wil je alleen maar een LPT, en geen HPT? De turbo's hebben in principe alleen maar een M46 of M90 (de automaten even buiten beschouwing gelaten).
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
En als je dan toch voor een 940 gaat zoek dan een m90 ipv zo'n kolenbak ;-).
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Cojones schreef:Waarom wil je alleen maar een LPT, en geen HPT? De turbo's hebben in principe alleen maar een M46 of M90 (de automaten even buiten beschouwing gelaten).
Mijn aanname hierachter is dat de LPT zuiniger is en minder aan slijtage onderhevig. Maar ik hoor graag als die aanname niet klopt.
Volvo 142 B23 schreef:En als je dan toch voor een 940 gaat zoek dan een m90 ipv zo'n kolenbak ;-).
Inderdaad, mijn voorkeur gaat uit naar de M90. Is dat de standaard handbak op de latere types?
Berichten: 292
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2009
doe eens gek als ondernemer en koop een > 15 jaar oude 960 of 940, bijtelling 30% van de economische waarde en een veel modernere en comfortabelere auto
(dat gezeur over mrb geeft trouwens wel aan dat je als ondernemer gewent bent erg klein te denken)
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Berichten: 534
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2007
oudevolvo schreef:Mijn aanname hierachter is dat de LPT zuiniger is en minder aan slijtage onderhevig. Maar ik hoor graag als die aanname niet klopt.
Die aanname klopt niet.
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dat is mooi om te horen! Wat is de achtergrond daarvan?
Ik dacht, turbo = hogere vullingsgraad, dus meer brandstofverbruik (en dan hogere druk is nog hogere vullingsgraad).
Of wordt de verbranding niet alleen intenser maar ook efficiënter?
Daarbij ging ik ook uit van het feit dat dingen onder een hogere druk meer te lijden hebben en dus sneller slijten.
Maar mooi om te horen dat het niets uitmaakt, dat verbreedt de zoek mogelijkeden (nu gepauzeerd) weer.