Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verwijderen Dashboard 145 ?
#1
Hallo,

ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 1973 Volvo 145.

De bijrijdersstoel vertoonde enige vochtplekken, en toen ik het voorraam eens goed nakeek leek er hier en daar wat lekkage te zijn.
Na verwijderen van de voorruit bleek er ook enigszins roest te zitten :*( Om dit goed aan te pakken moet ik eigenlijk ook het dashboard verwijderen. Nu heb ik wel een haynes manual van deze auto, maar hierin word dit helemaal niet uitgelegd ?
Kan iemand mij vertellen hoe ik het dashboard moet verwijderen ? Smile
Antwoord
#2
Ik heb mijne ook eens los gehad maar ik weet het niet allemaal meer.
De Meeste schroeven zitten in de stalen strip onder het dashboard en twee grote bouten tussen de deuren
Eigenlijk moet je gewoon elk schroefje en boutje wat je ziet losmaken. Het is wel een flinke klus...

Ik weet zeker niet of het stuur los moet om het dashboard eruit te halen. Volgens mij kan je ook de onderste twee delen van het dashboard los van elkaar maken dan hoeft het niet. Maar als het stuur er alsnog uit moet dan kan je het beste die grote moer een stuk losdraaien, dus niet helemaal eraf! En dan het stuur lossen door er met je hele gewicht aan te trekken en te hangen. Dan schiet ie los, tegen die moer die er dan nog half opzit, anders tegen je tanden :biggrin:

Die moer zit achter het kussentje van de toeter, die zit aan de boven en onderkant achter haakjes klem. Gewoon inknijpen boven en onder en dan is ie al los.
Dat zijn altijd van die kleine dingen waar je lang naar kan zoeken om los te krijgen :wink:
Antwoord
#3
maak wat foto's zodat je later kunt terugzoeken..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Goede tips allemaal, dankjewel Smile

Frox, eigenlijk hoef ik alleen maar het bovenste metalen deel van het dashboard te demonteren om er goed bij te kunnen om te lassen, jij zegt dat deze 2 helften dus los kunnen ?
Zal eens met een lampje kijken wat ik allemaal zie aan schroeven en bouten Smile
Antwoord
#5
Ja het bestaal uit 3 delen, ik heb toenderrijd het middelste vervangen. Daar zat een scheur in, gebarsten door de zon.
Of het lukt om alleen dat metalen deel bij t raam los te halen, weet ik niet... Maar als je alles eruit hebt heb je wel weer een hoop werkruimte. Het dashboard heeft allemaal vervelende scherpe randjes.

succes in ieder geval
Antwoord
#6
Ik heb al twee keer een gescheurd 1973er dashboardbovenblad vervangen (maar zal dit waarschijnlijk niet nog een keer doen). Het beklede deel en de metalen plaat aan de ruitkant (met de luidspreker in het midden) heb ik er tegelijk eruit gehaald (stuurdemontage niet nodig), of het je lukt alleen deze plaat te demonteren weet ik niet, maar was bij mij ook niet het doel (de plaat laten zitten zou bij mij meer moeite geweest zijn). Wat wel nodig is: een goede zaklamp en soms lang gereedschap om aan de boutjes te komen (nogal een gezoek naar de boutjes). En eigenlijk zijn ook anders dan door de natuur gevormde vingers en handen vereist. Enkele boutjes van het beklede deel ziten boven de kilometertellerunit, dus die moet er dan ook uit (ook nog een probleem bij het dasboardkastje). Ook de beluchting zit lekker in de weg. Het is mij trouwens beide keren niet gelukt alle boutjes weer terug te plaatsen, maar als je gezien hebt hoeveel Volvo er gebruikt heeft zal het je niet verwonderen dat ook dan nog het dashboard goed vast zit en niet rammelt. Maar mischien lukt het je dus alleen de plaat te verwijderen en heb je dan plek genoeg om te lassen. Succes!
Antwoord
#7
frox schreef:Ja het bestaal uit 3 delen, ik heb toenderrijd het middelste vervangen. Daar zat een scheur in, gebarsten door de zon.
Of het lukt om alleen dat metalen deel bij t raam los te halen, weet ik niet... Maar als je alles eruit hebt heb je wel weer een hoop werkruimte. Het dashboard heeft allemaal vervelende scherpe randjes.

succes in ieder geval

kan je het niet behandelen zodat het niet meer scheurt?
mijn is ook gescheurd en ik heb een compleet dashboard ergens gereserveerd...

wil niet dat het nog eens gebeurt...

e, nee, stuur zit er nog steeds niet op, heb al weken niet gereden in de 142, ben nog aan het revalideren van mijn kniescopie..
en is "zwaar *****" ....
Antwoord
#8
het is "plastic", de weekmakers zijn na al die jaren onder invloed van de zon al lang verdwenen, dan blijft scheuren de enige optie.. in de US zie je nog wel eens van die dashboarddekjes omdat scheurende dashboards daar standaard zijn.. voor de 140 waren ze er ook ooit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Jambon schreef:het is "plastic", de weekmakers zijn na al die jaren onder invloed van de zon al lang verdwenen, dan blijft scheuren de enige optie.. in de US zie je nog wel eens van die dashboarddekjes omdat scheurende dashboards daar standaard zijn.. voor de 140 waren ze er ook ooit..

wat al die bejaarde yanks hebben...
Antwoord
#10
uiteindelijk niet eruit gehaald, maar er zit nu wel een mooi nieuw raampje in de 145 Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw type dashboard in oud type 140 Knuif 5 4.026 26 April 2013, 16:08
Laatste bericht: Knuif
  echte houtinleg dashboard 164 heja viking2 3 3.386 18 December 2012, 23:31
Laatste bericht: heja viking2
  Waarde orgineel 140 rally dashboard Bas. 21 14.858 25 February 2011, 15:13
Laatste bericht: Bas.
  Hemel verwijderen Marty Mcfly 19 15.867 11 October 2009, 15:48
Laatste bericht: Jambon
  Dashboard verwijderen Marty Mcfly 4 4.472 6 September 2009, 20:44
Laatste bericht: Marty Mcfly
  Dashboard schakelaars hesened 5 5.159 17 January 2008, 23:15
Laatste bericht: hesened

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)