Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke olie 940
#1
Welke motorolie kun je het best gebruiken voor een;

940 polar 1998 B23FK LPT LPG 410.000km

er zit nu 10W40 in. Motor loopt als een zonnetje
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#2
10W40 heeft te maken met de viscositeit. deze smeerolie heeft nog dezelfde smeereigenschappen in een temperatuurbereik van -10 graden celsius tot+40 graden celsius.

Meestal voldoet deze smeerolie ruim voldoende in nederland.
In mijn 940 met B230 FB motor draait met 10 W40. Motor is van binnen gewoon schoon. houd wel de smeeroliewissel interval tijd in de gaten. Olie te lang er in laten zitten is niet goed, niet omdat de smeerolie versleten is, maar omdat er in de olie dan veel vervuiling zit.
Vervang dus ook altijd het smeeroliefilter,die zit dus dan ook vol met vervuiling.
Ik kies meestal wel merkolie, maar dat is een gevoels kwestie. smeerolie van de Lidl is waarschijnlijk dezelfde olie als die van een duur merk, zit alleen een andere sticker op.

Welke olie er in je volvo moet staat in het instructieboekje.
Volvo 940 Polar Estate 1994 363000 Km 230 FD M47
Volvo 340 1988 CVT
Antwoord
#3
Hallo Ben940, bedankt voor je reaktie. Zit dus de juiste olie in, het blok is opmerkelijk schoon van binnen.
Voor mijn oude 240 gebruikte ik idd de lidl olie 15W40 met een olie toeveging van bijv. wynns.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#4
Ben940 schreef:Welke olie er in je volvo moet staat in het instructieboekje.

Dat klopt, maar op LPG en 4 ton later kan het misschien handiger zijn om een andere viscositeit te kiezen ?

Voor mijn 240 GLT staat er ook 10W40 in het boekje maar bij tomsclassics in Enschede kiezen ze voor 15W40.

motor is wel minder schoon, dus zal ook hier 10W40 en de juiste ververs interval beter zijn.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#5
Waarop risico lopen met goedkope olie Het zal niet de eerste keer zijn dat en motor stuk loopt door slechte olie.Ik vind zelf het risico te groot.
740 estate '86
Antwoord
#6
Ben940 schreef:10W40 heeft te maken met de viscositeit. deze smeerolie heeft nog dezelfde smeereigenschappen in een temperatuurbereik van -10 graden celsius tot+40 graden celsius..

Ow dus al die volkswagens gaan in de winter kapot met de 0w30 olie die erin gaat. Beide getallen duiden een viscositeit aan bij een bepaalde temperatuur. Waarbij de w inderdaad een winterse temperatuur is. Welke temperaturen weet ik zo uit mijn hoofd niet. Maar is op te zoeken.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
mijnvolvo schreef:Waarop risico lopen met goedkope olie Het zal niet de eerste keer zijn dat en motor stuk loopt door slechte olie.Ik vind zelf het risico te groot.
Als het blok nog in goede conditie is zeker de betere olie gebruiken. Van mijn oude 244 was het motorblok toch al versleten, dus toch nog een aantal jaren op lidl olie gereden. Na de motorwissel heb ik ook betere olie gebruikt
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#8
Vraag me toch wel eens af of er ooit wel eens is bewezen dat de goedkopere olie niet goed zou zijn. Is dat niet een gevoel kwestie? Komt dat stiekem niets allemaal uit dezelfde fabriek?
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#9
Ligt vooral aan de additieven. Er zit heel veel verschil tussen bepaalde oliën.
Lees dit maar eens:

http://www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20v...iekers.pdf

Bij de bijlage staan verschillende codes, met ook de additieven. In dit PDF-bestand gaat het vooral om het zink-gehalte (ZDDP), wat nodig is voor smering voor een onderliggende nokkenas (zoals in een Keverblok, maar ook de oude Volvo blokken).
Antwoord
#10
DennisvdB schreef:Ligt vooral aan de additieven. Er zit heel veel verschil tussen bepaalde oliën.
Lees dit maar eens:

http://www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20v...iekers.pdf

Bij de bijlage staan verschillende codes, met ook de additieven. In dit PDF-bestand gaat het vooral om het zink-gehalte (ZDDP), wat nodig is voor smering voor een onderliggende nokkenas (zoals in een Keverblok, maar ook de oude Volvo blokken).

Bedankt nuttige informatie. Alleen die 5000 km of 3 maanden.....is dat niet een beetje teveel van het goede voor een standaard 240, Weet wel dat dat vroeger voor de Turbo werd aangegeven maar toch niet voor een gewone 240?
Volvo 244 DL 1974
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940 kopen welke tips maartenvg 13 27.801 19 September 2014, 10:12
Laatste bericht: maartenvg
  welke schokbrekers onder een 940 estate KAB 6 51.799 20 April 2014, 21:52
Laatste bericht: martin_b

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)