Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roest in de bodemplaat, zelf doen of laten doen?
#1
Onze Volvo is net weer door de keuring gekomen. Hiervoor moest aan een deel van de bodemplaat gelast worden. Dit is inmiddels gedaan door een maatje, maar niet helemaal zoals ik het had willen zien. Zie de foto hieronder.
[Afbeelding: img4826kopie.jpg]

Er zijn nog duidelijk gaten in de bodemplaat zichtbaar. De onderkant heeft hij gesprayed met een soort van tectiel uit een spuitbus.
Om eerlijk te zijn heb ik zelf het gat er uit geflext en een nieuw stuk op maat gemaakt en ontroest, daarna heeft mijn maatje de boel er in gelast, dus ik ben zelf ook deels schuldig aan de gaten...

Omdat ik op de brug meer plekjes zag, die niet netjes waren heb ik de vloerbedekking er uitgehaald om de rest van de bodemplaat te kunnen zien. Helaas is deze op meer plekken krokant..
Hier een foto van de bodemplaat achter de passagiers stoel.
[Afbeelding: img4823bd.jpg]

Op deze foto zie je ook een gat en toevallig vlak bij het schroefje van een gasleiding klemmetje (die er 2 jaar geleden ingezet is).

Ik ben redelijk technisch maar ik kan niet lassen, ik kan de boel wel schoonmaken, ontroest middeltjes gebruiken etc, maar hoe krijg ik het weer dicht?
Naast dit euvel in de bodemplaat heb ik gaten in de dorpels. Dus hier zal ook aan gelast moeten worden.

Iemand in de buurt van Groningen die mij kan helpen van het roestduiveltje af te komen?

Op mijn boodschappenlijst staat nu:
Rustyco
Sterke grondlaag (blank metaal)
Tectyl spray
Nieuwe dunne flex schijfjes en schuurschijfjes.

Tips?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Wat bedoel je met 'van het roestduiveltje afhelpen?' Bedoel je "wie kan er laswerk verrichten" of bedoel je "wie heeft er tips om de oppervlakteroest te verwijderen/behandelen"? Als ik jouw verhaal zo lees, is er nog steeds laswerk vereist.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Antwoord
#3
Rik Tuin schreef:Wat bedoel je met 'van het roestduiveltje afhelpen?' Bedoel je "wie kan er laswerk verrichten" of bedoel je "wie heeft er tips om de oppervlakteroest te verwijderen/behandelen"? Als ik jouw verhaal zo lees, is er nog steeds laswerk vereist.

Goed punt, ik was misschien niet helemaal duidelijk. De oppervlakte roest verwijderen, dat moet me zelf wel lukken. Daar is al zoveel over geschreven. Maar de gaten zullen toch dichtgelast moeten worden. Dus inderdaad, "wie kan er laswerk verrichten"?

Was nog vergeten te zeggen: aan de beide wielbakken zal ook gelast moeten worden. Daar zitten helaas ook gaten in.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#4
Ach, een beetje roest, dat stelt niks voor. Zal ooit een keer gelekt hebben dat er water op de bodem stond. Volvo roest is sterker dan verse autoplaat van 2012. Ik zou de boel weer waterdicht maken met polyester matjes, rafelige kitranden wegsteken, de roest stoppen met wat je hebt liggen en flink eroverheen verven binnen en buiten.
Als je dit soort plekken netjes wil lassen moet je echt tientallen centimeters goed blik weghalen om een paar gaatjes.

En die bodemplaat zit er ook keurig genoeg in. Als je merkt dat-ie 'plopt' kan je proberen het originele profiel wat voort te zetten ter versteviging, gewoon meppen met de hamer evt. een blokje hout/krik eronder o.i.d.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Als er aan de dorp[els ook gelast moet worden is het raadzaam om eerst de LPG leiding te verleggen. Ik vermoed dat ze hem bij jouw auto langs de dorpel hebben gelegd.
Hij behoort naast de andere leidingen midden onder de auto te lopen.
Antwoord
#6
Zou de auto gewoon naar een goede lasser / plaatwerker brengen. In Brunssum zit een kameraad van me, die hier heel goed in is en ook betaalbaar is.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#7
Dirk342 schreef:Zou de auto gewoon naar een goede lasser / plaatwerker brengen. In Brunssum zit een kameraad van me, die hier heel goed in is en ook betaalbaar is.

Allen dan wel weer jammer dat Groningen - Brunssum 340km is
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Ach, een beetje roest, dat stelt niks voor. Zal ooit een keer gelekt hebben dat er water op de bodem stond. Volvo roest is sterker dan verse autoplaat van 2012. Ik zou de boel weer waterdicht maken met polyester matjes, rafelige kitranden wegsteken, de roest stoppen met wat je hebt liggen en flink eroverheen verven binnen en buiten.
Als je dit soort plekken netjes wil lassen moet je echt tientallen centimeters goed blik weghalen om een paar gaatjes.

En die bodemplaat zit er ook keurig genoeg in. Als je merkt dat-ie 'plopt' kan je proberen het originele profiel wat voort te zetten ter versteviging, gewoon meppen met de hamer evt. een blokje hout/krik eronder o.i.d.

Dat is een pragmatische oplossing Marc! Misschien maakte ik van een mug alweer een olifant Smile. Vanochtend stapte ik in de Volvo en ik zag opeens een plasje water liggen vlak bij de plek die nu verroest is. Het lijkt er op dat dit water langs de achterbank vanuit de wielkas koker of uit de sponning van het rechter achter raam kruipt. Nou heeft het ook behoorlijk geregend gisteren, maar de oorzaak verhelpen, lijkt me in deze wel verstandig.
Ik zal de oorzaak eerst eens opsporen, dan dit gaatje dichten met polyester, verder kan ik morgen langs een DHZ klusser in Bedum, die kan wellicht de dorpels en de wielkassen netjes dicht krijgen.

De bodemplaat die je ziet op de foto is van dikker materiaal dan de oorspronkelijke bodemplaat. Ik hoor deze ook niet ploppen ofzo. Zie nog wel wat gaatjes, dus dat zal ik ook dicht maken met polyester hars oid.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#9
Rob schreef:Allen dan wel weer jammer dat Groningen - Brunssum 340km is
Klein geitjes hou je toch.... Smile En met polyester en plamuur "repareren" zijn kaai-oplossingen en absoluut niet geschikt. Beter is het om de oorzaak meteen aan te pakken en de problemen goed en afdoende op te lossen.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#10
Vandaag even met de Volvo naar een "mannetje" geweest die de boel zou kunnen lassen. Maar helaas, die zei tegen mij dat hij nog nooit zo'n slechte Volvo had gezien... Volgens hem was het niet meer de moeite waard tenzij je er 1500/2000 euro tegen aangooit. Hij zou de gaatjes dicht kunnen lassen, maar adviseerde het niet te doen omdat er volgend jaar een nieuw gat zou zijn 10 cm verder. Als het mee zat zou de auto nog 1 of 2 jaar mee kunnen, daarna was het gebeurd volgens hem. Zijn advies was de dorpels dichtpurren, aansmeren met plamuur en aflakken. Dan zou het er in ieder geval weer netjes uitzien.

Dus vanavond even aan de gang geweest met Brunox, daarmee heb ik alle zichtbare roest ingesmeerd. Morgen zal ik het gat achter de passagierstoel dichtmaken met Polyester. Dan zal ik de sierkappen er weer op monteren zodat de gaten in de wielkassen niet meer zichtbaar zijn. Dan blijven (voorlopig) alleen de gaten in de dorpels nog over, daarvoor zal ik dan binnenkort nog een garage opzoeken.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tegen de beginnende roest. Wat te doen? KennOne 6 9.293 20 April 2016, 23:25
Laatste bericht: Dopski
  roest volvo 164 kees58 2 5.606 28 December 2015, 22:52
Laatste bericht: kees58
  Wat te doen met deze roest? matthijs 10 13.138 28 August 2012, 09:49
Laatste bericht: jos245
  Overzichtje anti roest middelen Jeroen V 7 12.523 17 March 2012, 13:00
Laatste bericht: Jeroen V
  tip roest bunne 7 9.378 27 August 2010, 21:55
Laatste bericht: bunne
  Roest aan draagbalken achter Gideon 9 10.845 12 August 2010, 11:21
Laatste bericht: Lasklus Nederland
  Roest special LJ 21 17.284 22 March 2010, 08:22
Laatste bericht: Jambon
  Roest behandelen in balken etc aRjen.T 2 3.456 21 July 2009, 09:25
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  240 met roest! Marc1970 5 6.251 24 February 2009, 14:24
Laatste bericht: v700r

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)