Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadstroom probleem
#1
Vandaag mijn 240 eens verwend, gasklephuis gereinigd, stappenmotor gereinigd, testritje , alles ok. Daarna wilde ik de koolborstels controleren van de dynamo en toen ging het mis..
Ik heb ze eruit gehaald en schoongemaakt met remmenreiniger, ze zijn wat kort (een mm of 3) dus wil ik ze vervangen maar ik heb de auto intussen wel nodig.
na het schoonmaken teruggeplaatst en mooi dat ik geen laadstroom meer heb!
Het stomme is dat mijn laadstroomlampje ook niets doet, ook niet als ik het rode draadje lostrek van de dynamo, lampje heb ik verwisseld met die vd lambdasonde en is dus niet kapot.

ik meet 12.08 met de lampen uit op de accu bij draaiende moter en verhoogd toerental, als ik dit langer doe loopt de spanning iets terug.
Als ik de lampen inschakel gaat de motor ook niet anders lopen. Ik heb de borstels er nog twee keer uitgehad en teruggeplaatst (daarbij de set zoveel mogelijk tegen de as vd dynamo duwend) zonder resultaat.
Alle draden, incl. de rode op de dynamo zitten goed vast, het kan toch niet zo zijn dat door het schoonmaken de borstels geen contact meer maken?

Kan het dat ik de spanningsregelaar vermoord met remmenreiniger?
#2
Ligt je dynamo goed aan de massa, je lampje is massageschakeld.
Als je de draad van het lampje van je dynamo af haalt en tegen de massa aan houd moet je lampje branden.
Staat je auto op contact moet er 12V op het draadje van het lampje op de dynamo staan hiermee word de dynamo ingeschakeld.
Gaat de dynamo laden geeft hij 12v op deze uitgang en + tegen + is lampje uit omdat er geen circuit meer is.
Wel accu losgehaald mag ik hopen met het sleutelen?
#3
Geen accupool losgehaald, wel van contact af.
Ik zal het eens proberen, ik begrijp dat het laadstroomlampje normaal dus niet brandt als je het contact aanzet?
#4
Hij moet juist wel branden als je het contact aanzet.
Met je dynamo bezig zijn en de accu aangesloten is niet handig want daar staat constant stroom op ook zonder contact aan.
Kan zijn dat je kortsluiting hebt gemaakt.
#5
Je hebt gelijk, maar ik had er even niet aan gedacht de accu los te koppelen.
Lampje is heel, getest maar werkt niet.
Worse case, wat kan er nog meer kapot zijn gegaan door eventuele sluiting dan de spanningsregelaar?
Alle zekeringen zijn heel en de auto start gewoon.
#6
Lees even mijn beschrijving om het lampje juist te testen.
Eerste wat er meestal kapot gaat is de spanningsregelaar maar er kan ook nog iets anders mis zijn.
Mischien heb je wel gewoon slechte massa zoals ik al eerder schreef.
#7
Dynamo uitgebouwd en de sleepringen zijn niet naar mijn zin, een lagertje laat ook al van zich horen, op zoek naar een ruildynamo dus.
#8
Ruildynamo gemonteerd en alles, incl de lampjes werkt weer naar behoren, boedr bedankt voor het meedenken!

Kees kloosd !


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 246 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 3.758 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 5.843 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.490 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 7.634 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Probleem met het klokje CK070 4 5.477 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Elektrisch probleem, iets nat? Ohrtmann 30 17.774 17 November 2016, 14:47
Laatste bericht: Ohrtmann
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 2.992 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  groot licht probleem bij 740 adebouwer1 5 4.651 17 June 2015, 22:32
Laatste bericht: henqui
  knipperlicht probleem Groove 5 3.855 2 September 2014, 19:00
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)