Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuurbekrachtigerpomp in 144 boven ?
#1
Mannen, ik probeer een originele stuurbekrachtiger in een 144 '70 te bouwen, de radiatorslang zit al mooi in een bocht naar links.
De spullen komen uit een 142 van hetzelfde jaar en de pomp zat rechts boven de dynamo gemonteerd en liep ook nog via die pully linksvoor op de B20.
Na alle onderdelen te hebben gestraald en gespoten, heb ik een jigsaw puzzle en kom ik er niet meer uit hoe het zat.

De pomp zit -dacht ik- bij de 140 altijd boven.

De stuurbekrachtiger in de 164E zit er heel anders in, met de pomp links beneden en alleen maar een dubbele krukaspully en verder niks

Wie helpt me op weg met foto's of documentatie ??.

Ed
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Antwoord
#2
Om te beginnen: ik heb op de sloop een keer een 140 gezien waar de pomp linksonder zat, zoals bij de 164. Of dat origineel was durf ik niet te zeggen. Verder heb ik inderdaad ook altijd de pomp rechtsboven gezien op de 140.

Wat van belang is voor het monteren van de pomp op de rechter bovenkant van het blok is de vraag of de juiste montagegaten er zitten. De pomp zit met drie bouten vast op het blok: onderaan met de bout waarmee ook de arm om de dynamo te stellen vast zit; linksboven met een bout die anders niet nodig is, en achterop met een bout in een montage-gat boven de uitlaatpoort van cil #1. Het eerste bevestigingspunt zit er natuurlijk altijd, het tweede weet ik niet zeker, en het derde gat zit er sowieso niet altijd.

Het schijnt dat de injectie-koppen de juiste montagepunten altijd hebben. Maar mijn B20A met 8-gaats krukas heeft ze ook. Dit is een laat model blok (8-gaats krukassen zijn van 74 en 75 toch?) met dus ook grote inlaatkleppen. Ik vermoed dat voor deze koppen dezelfde casting is gebruikt als voor de injectiekoppen, dus met alle montagepunten.

Of het montagepunt voor de pulley linksboven altijd aanwezig is weet ik niet. Het gaat volgens mij om dit gat; zie hieronder, gemarkeerd met groene cirkel.

[Afbeelding: DSC00385.JPG]

Mocht je de juiste cilinderkop hebben, dan kan de montage dus beginnen. De pulley dus zoals hierboven, en je hebt een dubbele krukaspulley nodig.
De pomp zit bevestigd zoals ik beschreef, zie hieronder voor een plaatje:

[Afbeelding: 1398530078_446051cf20_o.jpg]

Let er bij montage wel op welk model pitman-arm er op het stuurhuis zit je hebt namelijk twee modellen. De arm van het hulpstuurhuis moet natuurlijk identiek zijn, en de lengte van de middelste stuurstang is afhankelijk van het model pitman-arm.
Antwoord
#3
zie blauwe auto, maakt ook nog uit of er AC in zit, en of het een E-blok is, ik ken ook situaties waar ook de dynamo aan de andere kant zit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Jambon schreef:zie blauwe auto, maakt ook nog uit of er AC in zit, en of het een E-blok is, ik ken ook situaties waar ook de dynamo aan de andere kant zit..
Volgens mij is het enige verschil met AC dat de extra pulley komt te vervallen.
Antwoord
#5
Bedankt voor de reactie, inmiddels ben ik een stuk verder. Je moet een 144 hebben met de radiatorslang naar links, dan zijn de montage schroefdraden rechts op de kop aanwezig.
Origineel zit hij rechts boven bij de 144.
Na contact opgenomen te hebben met Robert Straatman in Zweden, bleek dat de steun nog verkrijgbaar is bij de Zweedse club !
In juli komt hij naar NL !

Ik heb nog een drie-spoors pully, geschikt voor montage van Ãn stuurbekrachtiger Ãn airco, dit zie je op het plaatje van de blauwe 144
Bedankt tot zo ver
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Antwoord
#6
Het is gelukt, met hulp van o.a. Robert Straatman uit Zweden, de pomp zit nu mooi rechtsboven en werkt uitstekend.
Ik kan geen plaatjes bijvoegen, ga even kijken hoe dat zit.
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillingen boven 80 km/u Lenny_245 12 15.064 12 July 2010, 23:53
Laatste bericht: 242-turbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)