Berichten: 166
Topics: 35
Lid sinds: Jan 2006
Is de cilinderkop van een B21E uitwisselbaar met die van een B230F
Het blok heeft meen ik een andere boring diameter.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
KAB schreef:Is de cilinderkop van een B21E uitwisselbaar met die van een B230F
Het blok heeft meen ik een andere boring diameter.
Indien je een B21E kop nodig heb met plaatjes van dikker dan 4 moet je maar roepen. Ik vermoedt dat jij een move juist andersom wil maken... Of...?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 166
Topics: 35
Lid sinds: Jan 2006
skidje schreef:Indien je een B21E kop nodig heb met plaatjes van dikker dan 4 moet je maar roepen. Ik vermoedt dat jij een move juist andersom wil maken... Of...?
Ik heb er eentje over van een B21E en voordat ik hem verkoop wil ik weten of de kop ook op een B230F past, in dat geval houd ik hem als reserve.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Past 1 op 1, Volvo was heel economisch met het ontwerpen van de cilinderkop. Enige 'probleem' zou kunnen zijn als een oude kop grote koelkanalen heeft en een 2.3 gezet wordt, dan komt de cilinderboring vrij dicht bij de koelwaterkanalen en dat levert op termijn wat kortere levenduur vd koppakking op.
In een B21E kop heb je natuurlijk wel de injectorgaten die je dicht moet maken. En het kleppendeksel is anders. Iets bewaren is altijd leuk.
De nokkenas kan je zo in de B230F zetten, dat zal hem wat (veel) meer pit in de hoge toeren geven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 166
Topics: 35
Lid sinds: Jan 2006
Marc1970, bedankt voor je antwoord, de nokkenas uit een B21E heef welke letter aanduiding?, en de B230F nokkenas?.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
B230F heeft een M as, de B21E een B of een D as, die allebei de in- en uitlaatkleppen verder en langer openen, met veel meer overlap. De D as is vergelijkbaar met de K as uit de B23E.
De letter staat achterop de as ingeslagen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 166
Topics: 35
Lid sinds: Jan 2006
Marc1970, Super, bedankt voor deze nuttige informatie. heb alleen net de distributie riem vervangen
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |