Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
katalysator slecht?
#1
Ik had rondom een gaatje in mijn uitlaat midden onder mijn 245 bij de overgang pijp en kat (net na de klem). Deze is tijdelijk gelast door mijn garage en deze vertelde mij toen dat de katalysator slecht was en aan vervanging toe was. Hoe kun je weten of de kat. echt slecht is?
De vlampijp (voorste stuk) is nog wel goed. Het achterste stuk uitlaat (vanaf de middendemper tot aan de eindpijp) is een half jaar geleden al vernieuwd.
De motor rijdt goed (b230f, 1993), lamba sonde lampje gaat ook direct uit na starten, kortom ik merk er niets van.
Daarnaast komt een nieuwe kat. bij hen op 280,- (ex BTW), al kan daar nog wel wat korting af vertelde hij me.
Weet iemand een goedkopere oplossing?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
De regels zijn een beetje veranderd. Bij auto’s met een datum eerste toelating vóór 01-01-1996 hoeft bij de apk geen katalysator en/of lambdasonde aanwezig te zijn, wat er ook op de papieren staat of origineel onder zat. Je kan ook de huidige kat blijven oplappen.
Mijn broertje's 240 (1991, benzine) heeft nu een rechte pijp met een gat voor de lambadasonde erin gelast, van VOMD. Is nog niet bij een keuring geweest maar dat ongetwijfeld lukken met een gezonde B230F.

Ws. vervalt de viergasmeting bij afwezigheid van kat e.d.:
Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd. Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31 december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
@Marc1970: Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou mijn '93 245 ook zonder kat. mogen rondrijden, ook al zit deze er fabrieksaf er wel op (U9).
Vanaf wanneer is deze wijziging ingegaan en waar kan ik dat vinden, mocht mijn garage daarvan niet op de hoogte zijn?
Op een ander draadje op dit forum las ik nl. dat een auto vanaf 1991 wel een werkende kat moet hebben+viergasmeting.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#4
Hier: http://www.innovam.nl/Business/Keurmeest...Q.aspx?c=7

En hier, bij APK2 (personen- en bedrijfswagen tot 3500 kg): http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...%20APK.pdf

Zinnen als "Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd." worden erg letterlijk genomen in de APK uitvoering, wat er op neerkomt dat zodra ÃÃn van beide (rechtmatig) ontbreekt, de viergasmeting ook niet gedaan kan (mag) worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hier het hele verhaal:

Topic:U9 LPG en katalysator
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Zinnen als "Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd." worden erg letterlijk genomen in de APK uitvoering, wat er op neerkomt dat zodra ÃÃn van beide (rechtmatig) ontbreekt, de viergasmeting ook niet gedaan kan (mag) worden.

Mijn vriendin is afgelopen week even naar de APK geweest met de '82-er 244 en ik zag zojuist dat op de rekening een "viergas-meting" a €16,- staat.
Ik denk dat ik hier wel mee terug kan gaan toch?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  slecht startende 945 volvoman0_0 45 23.124 29 October 2010, 21:32
Laatste bericht: volvoman0_0

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)