Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rem bekrachtiger
#1
Beste Volvo techneuten,

Ik heb een vraag over een bekrachtiger van een Volvo 142 uit 1974. Tijdens het rijden hoor ik een sissend geluid. Dat wordt erger wanneer ik de rem in druk, echter wanneer ik het pedaal met veel kracht helemaal indruk verdwijnt het geluid. Opvallend is dat de motor die normaal gesproken wat onregelmatig loopt dan ineens zeer strak gaat lopen. Ik heb vernomen dat dit aan de rem bekrachtiger zou liggen.

Vragen:
Is het inderdaad aannemelijk dat het aan de rem bekrachtiger ligt?
Wat is er aan te doen?
In zijn geheel vernieuwen of kan de rem bekrachtiger worden gerepareerd of gereviseerd?
Antwoord
#2
Zou valse lucht via de rembekrachtiger kunnen zijn. Aan de voorkant zit een seal die je eens zou kunnen bekijken door de remcilinder even los te nemen. Anders is het membraan lek.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Is het membraan los te vervangen of moet dan de hele bekrachtiger vervangen worden?
Antwoord
#4
Membraan kun je niet vervangen geloof ik nee. Maar hij bekrachtigd nog goed? Dan zou ik eerst dat seal achter je remcilinder bekijken. Die is wel te vervangen geloof ik.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Toch nog even een vraag: kan ik de remcilinder zomaar loshalen en weer vast zetten of heeft het loshalen consequenties zoals dat de remmen ontlucht moeten worden of iets anders?
Antwoord
#6
Als je de remcilinder alleen los maakt van de bekrachtiger zou er niks aan de hand moeten zijn.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Ik heb toch nog een paar vragen voor dat ik ga proberen het probleem op telossen.

1. Aan welke kant van de bekrachtiger moet ik het loshalen ofwel waar zit het seal van de rembekrachtiger? Is dat aan de kant van de remcilinder (tussen het cilinder en de bekrachtiger of zit het aan de andere kant tussen de bekrachtiger en de ‘hoorn’ lang zwart ding dat naar het schutrboard (als je dat zo noemt)loopt?
2. Is dit seal dit onderdeel zie link
http://volvoonderdelen.com/Amazon-121/Re...er-231780/
3. Ik kan namelijk niets anders vinden dan het hier boven genoemde onderdeel, maar heb niet het idee dat ik het juiste heb...
4. Als het niet aan het deal ligt en ik dus de bekrachtiger moet vervangen is dit dan te doen voor iemand die wel redelijk handig is, maar geen ervaring heeft met het vervangen van een rem bekrachtiger.
5. Is er iemand die in stappen zou willen beschrijven hoe je een rem bekrachtiger vervangt?

Ik zou graag alles dit weekend gaan doen dus als iemand het zou willen beschrijven zou dat fantastisch zijn!

Alvast erg veel dank voor eventuele reacties!
Antwoord
#8
loshalen heeft geen consequenties voor het systeem, in principe haal je de "RB" tussen het schutbord en "HRC" vandaan..

beginnen doe je bij het pedaal, er zit een pen-verbinding tussen pedaal en trekstang, dus eerst het splitpennetje er uit peuteren, pen er uit, de "hrc" losmaken van de bekrachtiger, = 2 moeren, hrc met leidingen voorzichtig een klein beetje terugbuigen, kan geen kwaad zolang je de boel niet forceerd, de vacuumslang los, dan heb je 4 moeren waarmee de "olifantpoot" mee tegen het schutbord zit, naar gelang het bouwjaar zitten die alle 4 buiten, of 2 ervan binnen in de buurt van je pedaal. en dan heb je het ding in je handen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Maar het seal zit dus aan de kant van je remcilinder. Als we de remcilinder dus losmaken dan is dat genoeg. Inderdaad niet te ver wegbuigen anders kunnen de remleidingen knikken.

Edit: en dat is niet het seal dat ik in gedachten had. Zal eens zoeken of ik em kan vinden als ie überhaupt leverbaar is.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Als ik me niet vergis het meest rechtse rubber op dit plaatje:
http://volvoonderdelen.com/popup_image.php/pID/739

Komt uit dit setje:
http://volvoonderdelen.com/142144/Rem/Re...-140--739/

Maar pin me der niet aan vast. Gewoon even open slopen en je kunt het zelf aanschouwen. Ik weet het, het zijn je remmen, maar dit is echt een eitje voor iedere (beginnende) sleutelaar.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)