Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23A vs B230K
#1
Hallo,

De oldtimer crisis blijkt er ook in te hakken nu.
Mijn 240 staat al een tijdje te koop, maar 'echte' kopers?

Aangezien het blok maar 150.000 gedraait heeft zit ik er steeds meer over na te denken om het blok er uit te halen
en in mijn 740 te leggen.
De B230K daarvan heeft kantelede zuigers en weinig puf meer.

Hoe zijn die B23A 's, regelmatig kom je ze tegen met zeer hoge kilometer standen tot 800.000km en er over heen.
In ieder geval komen die gevallen (of het lijkt zo) vaker voor als met de B230igers.

Wie weet raad....

BvDank.
Antwoord
#2
Ik denk dat ze allebei net zo lang mee gaan.
De 1 heeft misschien wat meer puf dan de andere vanwege een andere nokkenstok cilinderkop of
een andere afstelling.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Een ding wat zeker is: de B23A is minder complex dan je B230K.
Antwoord
#4
Ecleo schreef:Mijn 240 staat al een tijdje te koop, maar 'echte' kopers?

Kon hem hier op het forum zo snel niet vinden. Staat er ergens een advertentie?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
Hoi,
Ja,
Advertentie: 544736125 op mrktpl.
Vraagprijs 1400,-
Evt. met dracos zonder kapjes.
Vraagprijs 1200,-

Gr.
Antwoord
#6
Ah, deze

Zonde van de wielbakken, maar als dat alles is klinkt het nog niet echt als een sloper. Ziet er op het eerste gezicht uit als een leuke auto voor een nette prijs. Balen dat de verkoop niet opschiet. Het is dat ik er al een heb...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Lijkt me onnodig veel werk om een oldtimer te ontmotoriseren (waarna je hem zeker niet meer kwijt raakt), terwijl de B230 blokken ruim voorradig zijn.
De B230K uiteraard, maar de B230F is met een beetje onderdelen overzetten ook goed bruikbaar.

Dat je K weinig puf heeft ligt niet aan kantelende zuigers, dat doen ze (als het goed is) alleen koud. Eerder de carburateur, deze is niet zo degelijk als de rest van de motor.

De oude Bxx motoren hebben iets 'langere' zuigers als de Bxxx motoren van bouwjaar 85-89, vanaf 90 zijn de lange zuiger'rokken' (hoe heet dat in NL) weer terug.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Was dat niet het 'zuigerhemd'? Ik houd het ook maar op piston skirt.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Ja dat klinkt goed, het zuigerhemd is nader dan de zuigerrok.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 949 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.488 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 7.166 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.201 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Topsnelheid B23A+Aw71L Ohrtmann 3 3.715 17 September 2018, 20:28
Laatste bericht: Ohrtmann
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.256 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 3.978 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 12.960 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 5.545 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 12.460 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)