Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Na heel vrolijk te zijn geweest vanwege de aanschaf van m'n 245 is de pret weer aardig verminderd: Elke velg is blijkbaar vastgezet met een slotbout.........
En da's best lastig om dan een wiel te verwisselen. De vorige eigenaar/handelaar blijkt al tijden lang niet meer bereikbaar voor commentaar.
Mijn vraag, zijn de turbo-velgen standaard uitgerust met een setje slotbouten? Of zijn deze aftermarket? Iemand misschien die weet waar je de goede dop vandaan kunt halen of misschien iemand in de buurt (regio breda) die hem even aan mij uit zou willen lenen? Of wordt het boren/slijpen/lassen of meppen geblazen?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
je kunt om te beginnen eens langsgaan bij een bandenbedrijf, die hebben vaak een bak met allerhande adapters voor deze dingen omdat dat daar ook nog al eens voor komt..
Ik neem aan dat je al onderin het dahboardkastje en in de spelonken van de kofferbak hebt gezocht (zak boordgereedschap..)
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
enige goede plek voor slotbouten is in de sloot.
H&#rendingen, stuk voor stuk
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Het probleem met slotbouten is dat velgdieven meestal veel handiger zijn in het verwijderen ervan dan de eigenaar van de auto
uspicious:
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Ben nog maar eens flink aan het rondbellen en googlen geweest maar ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat het als een naald in een hooiberg zoeken is om een goede dop te vinden.
Daarnaast heb ik nog goed en slecht nieuws. Het goede nieuws was dat ik twee slotbouten zonder enige problemen los heb kunnen krijgen. Slechte nieuws was dat ik ze gewoon met een combinatietang los kon draaien omdat ze net zo vast stonden als de andere wielbouten; gewoon NIET dus. Vorige eigenaar vond het dus blijkbaar helemaal niet nodig om de wielbouten goed aan te draaien. Pffff, laatste keer dat ik een auto heb gekocht bij een handelaar/sjaggelaar.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dat trucje kun je herhalen door van het betreffende wiel de andere bouten/moeren te verwijderen zodat er wat meer "ruimte" ontstaat voor de slotbout. keertje laten schrikken door er een paar flinke tikken op te geven (of plotseling om de hoek kijken..) Ik heb een dopset met "torx-patroon", zoeits zou net genog kunnen zijn om er vat op te krijgen.. en anders toch maar even bij mr. band langsgaan..
Berichten: 76
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2010
Breda ? misschien hier :
http://www.rafs.nl/ eens proberen ?
240 sedan B230F LH2.4 AW71
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Rafs is Mercedes en Volvo specialist. De slotbouten zijn van geen van beide merken denk ik.
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik wil eventueel wel een poging wagen om de andere twee los te krijgen.Ik woon niet ver van Breda.
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Heb nog een set met 12-kants-doppen liggen. Uit ervaring weet ik dat deze zich weleens gemakkelijk op "afgeronde" moeren laten slaan ;-)
Morgen eens proberen. Ik ga ze los krijgen, dat weet ik zeker..........alleen hoe ;-).