Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Mijn 245 wil ik laten uitlijnen, fusees en stuurkogels zijn recent vervangen, en er komen binnenkort nieuwe voorbanden op. Mijn wiellagers hebben iets speling, en na 260000 km denk ik dat het tijd wordt voor nieuwe, ipv nastellen. Dat doe ik liever voor het uitlijnen anders mag ik na de volgende apk nog een keer. Die dingen krijgen best wat te verduren en goedkoop lijkt hier duurkoop, de keuze is reuze ik zie ze tussen 17 en 90 euro aangeboden, welke hebben jullie voorkeur?
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 April 2012, 21:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2012, 21:37 door Marc1970.)
O.a. SKF, Koyo, Timken, zijn conische lagers die Volvo gebruikte voor de 240. Bij 260.000 km verwacht ik dat de lagers net over de helft zijn, zeker als ze een keer opnieuw zijn schoongemaakt en in het vet zijn gezet.
Iets speling (meer dan niets, minder dan 1 mm) is precies goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
De fusee rv was zo rot dat het wiel klapperde (!!!!) bij een stuurbeweging naar links vanaf 75 km/u, ik heb het ding bewaard voor de ongelovigen, en dat met een 4 maanden oude APK...
Ik verwacht dan ook iets meer dan normale slijtage aan het wiellager aan die kant en ga op zeker.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 April 2012, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2012, 21:53 door Marc1970.)
Conische lagers zijn vrij sterk, zeker in de afmetingen die Volvo gebruikt. Je kan altijd het buitenste van de twee wiellagers bekijken, dat is de kleinste en dus de meest kwestbare.
Nordicar heeft SKF lagerset voor 40 euro. Er zijn twee versies trouwens, ca. 1980 is de astap groter geworden en de kegels iets kleiner.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Ik heb een tijdje rondgereden met een piepend geluid, koppeling intrappen, het geluid bleef, eerst alleen boven de 110, na verloop van tijd trad het steeds eerder op en op het laatst al bij 50 km. sinds een paar weken is het piepen over, vanavond de auto op de brug gehad, voorwielen vrij en beide kanten hebben wiellager speling, rechts een klein tikje hoorbaar bij het kantelen, daar zat ook dat fraaie fusee.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb het een jr volgehouden met een "platte kogel" in het lager..
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Maar de terug op de vraag, welke zou je nieuw kopen ?
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
SKF, Koyo, Timken
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
De goedkoopste zijn van loret, nooit van gehoord, zo komen uit Italië, das geen China maar volgens mij ook nie best
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe lang kan je nadenken over wiellagers? Je wilt ze vervangen want je maakt je zorgen over speling, en je gaat zoeken naar de goedkoopste van willekeurige blikfabrieken?
NTN, FAG, INA, NSK kan ook, allemaal goeie kwaliteit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969