Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden
#21
Zojuist gasklep, stationair regelklep en LMM schoongemaakt. Vooral de gasklep was erg vies. In mijn beleving heb ik deze een halfjaar geleden nog schoongemaakt, maar toch alweer erg vies. LMM het draadje zag er wel OK uit, de weerstand was erg vies, het filtertje aan de biede kanten van de LMM, vooral de voorste, ook erg vies. Gereinigd met remmenreiniger, ik heb er foto's van, die plaats ik later nog wel. Nu is alles weer brandschoon.

Onderdelen doormeten lukte niet, want de batterij van de multimeter was leegSad

Het rijden. Koude start prima, al steeg het stationair toerental vrijwel direct naar 1500-1600 toeren. Te hoog, toch? Of standaard bij koude start? Rijden: prima, geen problemen, geen uitval bij koppeling ingedrukt. Dan zakte het toerental naar stationair 900, leter werd dit eigenlijk constant 'dik' 1000 toeren. Sprintje naar 80 gedaan, koppeling in, ca. 750 tpm. Weer wat te laag lijkt me.
Thuis motor afgezet en foutcodes gechecked; 1-1-1. Motor weer gestart; stationair eerst naar ca. 1400tpm, zakte vrij snel naar 'dik' 1000.

Hij valt niet meer uit, da's goed. Maar dat stationair toerental, is nog niet erg constant. Waar kan dit aan liggen, hoe kan en moet ik het afstellen?
Antwoord
#22
Bij koude motor mag het stationair toerental rond de 900 tpm liggen, bij warme motor 750 tpm... Als je hem voor het eerst start bij warme motor, mag die stationair naar 1500 tpm gaan, maar moet direct zakken alstie loopt. Althans bij mijn 240 Polar is dat het geval. Dat je stationair toerental niet erg constant is, kan m.i. aan de LMM liggen. Wilt natuurlijk niet zeggen dat dat daadwerkelijk aan de LMM ligt. Het probleem met niet constant stationair lopen icm een niet goed werkende LMM had ik toen ik net mijn 240 Polar had. Stationair toerental kan je helaas niet afstellen bij een B230F....
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#23
Stationair is deels afstelbaar, de gasklep geeft tot 500 rpm en de elektronica regelt er met regelklep bij tot 750 rpm. De ECU heeft daarvoor een klik nodig van de gasklepsensor, dat de gasklep op de stat. positie staat en er bijgeregelt moet gaan worden.
Kijk ook eens naar de gaskabel etc. trouwens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#24
Opgelost! Het was de stationaire hulpluchtregelaar, heb hem omgewisseld met die van een 440 en toen was het probleem over. Nu kijken waar ik hem gunstig geprijsd kan krijgen...
Antwoord
#25
Fijn dat het probleem opgelost isConfusedmile:
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#26
Die regelklep kan je flink uitspoelen met wasbenzine, gewoon volgieten en leegschudden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Dat had ik al gedaan, kwam een hoop prut uit maar hij is toch gewoon stuk denk ik. Hetzelfde ook al eens gehad bij de 440 van mijn moeder en met mijn ex-480. Ik hoor niet vaak dat ie echt stuk is, toch heb ik al 3 gevallen gehad waarbij schoonmaken niet meer hielp en er gewoon een nieuwe op moest.
Antwoord
#28
Even for the record; de stationair hulpluchtregelaar kost op dit moment 177 euro(dat is met 15% korting). krap 2 jaar terug was dat trouwens nog 154 euro. Dit zijn dealerprijzen.
Antwoord
#29
Ik heb geen "stationair hulpluchtregelaar" in mijn Volvo, bij mij was de oorzaak een lichte knik in de gas-slang tussen LPG verdamper en carburateurIdea

Symptomen waren hetzelfde: slecht starten met koude motor, geen vermogen, schokkend rijden in lage toeren, niet weg kunnen komen en slecht stationair lopen.
Dankzij tips hier in dit toch wel oude draadje kon ik snel de oorzaak vinden (brandstoftoevoer).


Excuus voor het omhoog schoppen van dit draadje, maar je weet maar nooit of hier iemand wat aan heeft...

Ik rij weer blij met mijn Ama combi B20 op LPG :-)   -=smooth=- !!!   (ja, sorry, ik heb al die technische hoogstandjes niet in mijn '67 vehicle)
Antwoord
#30
(26 March 2012, 18:46)Doeke Dobma schreef: Dat had ik al gedaan, kwam een hoop prut uit maar hij is toch gewoon stuk denk ik. Hetzelfde ook al eens gehad bij de 440 van mijn moeder en met mijn ex-480. Ik hoor niet vaak dat ie echt stuk is, toch heb ik al 3 gevallen gehad waarbij schoonmaken niet meer hielp en er gewoon een nieuwe op moest.

Nou dit draadje toch weer bovenaan staat even een reactie op bovenstaande quote.
Toen ik onlangs op zoek was naar de oorzaak van het te rijk lopen net na de koude start tot na de eerste minuut is uiteraard ook de stationairklep (in Engelstalige teksten vaak afgekort tot IAC van idle air control valve) de revue gepasseerd.

Deze heb ik op een 0-12 V (en 2 A) regelbare voeding uitgeprobeerd (eerst even van de motor af gehaald). Als je langzaam de spanning opvoert zie je de klep evenredig open gaan. Bij ongeveer 9 à 10 V stond ie helemaal open. De klep bewoog ook vloeiend.

Beide samen waren voor mij het teken dat de klep OK is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 102 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 448 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 982 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.736 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.107 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 4.612 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.847 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.406 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.905 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)