Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gierend geluid volvo 240
#1
Mijn Volvo 240 met overdrive, maakt in de vierde versnelling een hoog gierend bij geluid.
Dit begint als de auto warm is, als ik de overdrive inschakel is het een heel stuk minder(bijna weg).
Als de koppeling ingetrapt wordt tijden het rijden is het ook weg.
De versnellingsbak (M46 met overdrive) is 40.000 km geleden gereviseerd.

Wat kan dit zijn.

Moet ik dit in de versnellingsbak zoeken of in de achteras of in de aandrijflijn.

Past een vijf versnellingsbak van 90'er onder een 83'er ?
Antwoord
#2
Dat klinkt als een versnellingsbakprobleem. Als je de koppeling intrapt is het weg, zeg je. Reageert het geluid ook op gasgeven? Dus gaat het weg of verandert het als je gas los laat?

Een vijfbak past wel maar dan mis je de mechanische telleraandrijving. Hoewel die geloof ik wel te maken is, maar dat weet ik niet zeker. Die info is geloof ik op een andere plek op dit forum te vinden.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#3
Als ik de koppeling intrap, is het bijgeluid weg, ook bij meer of mindergas.
Het geluid is het ergste in de vierde versnelling, in de andere en overdrive nagenoeg niet.

Net even de auto op steunen gezet, en elke versnelling getest, maar onbelast geen bij geluiden.

Als ik op de weg rijdt en meer gas geeft (de auto meer belast) wordt het erger.

Heb het idee dat het geluid er is sinds ik alle ophang rubber vervangen heb voor PU bussen (maar dat kan toeval zijn)
Antwoord
#4
Vandaag even olie van de versnellingsbak afgetapt en vervangen , aan de aftapplug zat een beetje
ijzervijlsel (ventieldopje half vol) moet ik me daar zorgen over maken ???
Antwoord
#5
Als je het in de overdrive niet hoort, lijkt het mij niet een probleem van de vierde versnelling (hij draait dan immers voor het versnellingsbakgedeelte mechanisch op 4).
Heb je de olie al eens eerder vervangen of was dit de eerste keer na de revisie? (i.v.m. slijpsel, dat kan ook in de 40 000km na de revisie komen toen alles weer in werking is getreden).

Het geluid zou ook uit de achteras kunnen komen. Zet hem weer eens (stevig!) op steunen en luister of het differentieel giert. Als de auto veel heeft gelopen kan dit ook de oorzaak zijn. In dat geval even een tube Wynns (+ nieuwe olie) erin gooien (Heb ik ook gedaan bij een van mijn auto's), en het is een stuk minder. Mocht het het differentieel zijn, dan is het weliswaar verveldend, maar niet erg. Kunnen Volvo's oud mee worden.

Op je vraag over de 5-bak: Kan denk ik, alleen kun je volgens mij dan beter (ipv de mechanische aandrijving op de bak overzetten) een klok met een electrische aandrijving erbij zoeken (vanaf '86, is verder hetzelfde type dashboard als van '83).
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#6
Dank voor de reacties

Achteras olie heb ik pas ook al vervangen, wat eruit kwam leek nog als nieuw en schoon.
Versnellingsbak olie was beetje zwart maar verder niet echt (klein beetje) bezinksel.

Morgen ritje van km of honderd maken dus eens goed opletten waar,wanneer,hoe en misschien waarom.

Motor en auto heeft 328000 kn gelopen mag er inderdaad wel wat slijtage zijn.
Antwoord
#7
De achterasolie bij mij was ook mooi schoon, maar desalniettemin is het differentieel gesleten. Waar je op zou kunnen letten is of je achter ook 'klonk' hoort als je plotseling hard het gaspedaal intrapt (m.n. ook bij tussensprintjes op de snelweg).
Dat is dan ook een teken van slijtage daar.

Zit er wel de goede olie in de versnellingsbak en de achteras? (dik genoeg, omdat het met name begint als hij warm is, en dus de olie dunner wordt). Kun je ook even nakijken. Succes.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#8
Gisteren (20-3) een stuk gereden met de auto, alles goed warm.

Bij het intrappen van de koppeling, vierde versnelling snelheid +/- 100km gierend geluid, bij loslaten koppeling, zwaar brommend resonerend geluid.
In de overdrive bij 2500 toeren brommend geluid bij 3/3500 toeren stuk rustiger.

Bij het intrappen van koppeling tijdens rijden en weer snel loslaten wel kloenk geluid verder niet.

Ben er dus nog niet helemaal uit of het alleen de versnellingsbak of / of en de achterdas is.
Lijkt er op dat het probleem in de vierde versnelling zit en dan bij bepaald toerental, en dat de achteras een zwaar geluid maakt.
Heb het idee dat het wel erger wordt.

Bij het snelheid maken en hogere snelheden wordt het minder.
Bij meer belasten van de auto (viaduct/helling) wordt het geluid ook zwaarder.

Nu ook wel weer probleem dat de overdrive er spontaan uitspringt.
Antwoord
#9
Het begint er op te lijken dat het toch de versnellingsbak is. Bij een versleten achteras hoor je al die rare gierende geluiden niet als je met de koppeling speelt. Ik neem aan dat het oliepeil in de bak nog goed is. Maar nu hij uit zijn overdrive begint te springen denk ik toch aan 1 of meerdere versleten onderdelen in de bak waardoor er slijpsel ontstaat die op hun beurt het filter van de overdrive verstoppen die daardoor door drukverlies er uit springt. Wat je nog voor de zekerheid kunt doen is de rubberen hoes rond de pook verwijderen zodat je de bak kunt zien. Ga dan weer rijden (laat iemand anders even rijden) en neem een lange schroevendraaier o.i.d en gebruik die dan als stethoscoop door de ene kant op de bak te houden en de andere kant tegen je oor. Dan kun je veel horen van wat er in de bak gebeurt. Succes.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#10
Een versleten achterasdifferentieel zal niet zo snel erger worden en harder gaan brommen, dat is echt een langzaam proces van (tien)duizenden km's, of je moet de auto erg zwaar belasten (bijv. zware aanhanger/caravan trekken). Dus dat kun je volgens mij dan toch uitsluiten.

Als het een brommend geluid is, dat (ook) van achteren komt kunnen het ook de kruiskoppelingen van de aandrijfas zijn. Heb ik ook ooit gehad. Voel je ook een trilling in de auto als hij bromt (Stoel / pook / cardantunnel achter?).
Dat het geluid erger wordt bij het belasten of het veranderen van de hoek van rijden (omhoog/omlaag) kan daar ook iets mee te maken hebben. Kun je ook een klonk van horen. Even checken dus of de kruiskoppelingen nog soepel zijn.
Als je kruiskoppelingen niet goed werken, kan (bij een bepaald aantal omwentelingen, dus dat klopt met jouw verhaal) de as onder druk komen. Dat is weer niet goed voor je tussenlager. Is dat soms de bron van het gierende geluid??

Tot slot: controleer de wielen! Mijn vader heeft zijn 940 bijna weggedaan vanwege een zware brom bij een bepaalde snelheid. Alle assen professioneel laten balanceren, koppeling verbangen, wiellagers, alles. Het bleek uiteindelijk een verkeerde band te zijn.
Zelfde verhaal een paar jaar geleden met mijn 240. Niemand kon het vinden. uiteindelijk gevonden toen ik mooiere velgen monteerde en het probleem weg was: het was een kromme velg achter!
Dus zijn je banden / velgen wel goed?

Je overdrive is denk ik een heel ander probleem (maakt geen brommend geluid). Relais / solenoid / zekering?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 614 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 238 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 4.643 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 2.085 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 5.128 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 1.775 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.282 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 8.133 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 4.722 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 5.720 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)