Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koude B21A start moeilijk en slaat af bij gasgeven. Gaat niet boven de 100km/h
#1
Het gaat om een 245 met bouwjaar 1982, recentelijk gekocht en teruggereden uit Zweden. Na uitgebreid onderhoud (onderaan omschreven) aan de motor doen zich problemen voor. Ik hoop dat iemand het herkent en mij kan tippen waar ik de oorzaak zoeken moet.

Als ik de auto koud probeer te starten moet ik eerst de startmotor een paar minuten laten draaien met de choke volledig uitgetrokken, onderwijl is er wel een vonk en er loopt brandstof door de benzine slang..
Na 10x bijna aanslaan wil het dan toch gebeuren dat de motor aangaat en ik laat de contactsleutels los. Hij loopt, maar dan wel zeer stommelig en haperend. Zodra ik het gaspedaal aanraak slaat de motor weer af, dus dat doe ik dan maar niet. Na 10 seconden stijgt het toerental naar een hoogte die hoort bij een volledig uitgetrokken choke met veel rook en lawaai tot gevolg. Dit duurt ongeveer 5 seconden en dan zakt het toerental vanzelf terug naar veel te laag waarna hij -wederom vanzelf- weer klimt naar heel hoog. Dit herhaald zich ongeveer 5 keer terwijl ik zit te duimen dat de motor aanblijft. Als de motor een beetje warm geworden is zijn de problemen voorbij en de choke kan uit; de motor draaid nu juist mooi rustig en stabiel. Ook herstarten met een nog warme motor gaat prima, maar zodra ik op de snelweg in de overdrive boven de 110 km/h wil accelereren hapert de motor met een schok en hij gaat bijna uit.

-Ik weet niet of beide problemen 1 oorzaak delen, en of die oorzaak in de brandstoftoevoer of de ontsteking zoeken moet; de abruptheid van schokken op de snelweg is zo groot dat het iets elektronisch lijkt, maar een slome brandstofpomp zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn?
-als ik de brandstofslang van de carburateur lostrek terwijl het blok draaid via de startmotor, hoeveer moet de benzine er dan uitspuiten? 1, 5, 10, 50cm?

Dit is wat ik aan de motor gedaan heb, pas daarna deden de problemen zich voor:
In zweden startte en liep de B21A -met 290.000 km op de teller- nog o.k. maar was aan onderhoud toe en zeer smerig bovendien. Onderweg naar Nederland sloeg de motor boven de 100km/h soms af, maar kon rollend gemakkelijk weer herstart worden.
Alhier heb ik de volgende dingen aan de motor vernieuwd:
-complete ontsteking, behalve de bedrading die rechts in de motorruimte onder de klep zit
-nieuwe distributie
-motorolie en filter en motor gespoeld met cleaner
Ook heb ik de carburateur losgehaald en uit elkaar gehaald om goed schoon te maken.
Alles weer in elkaar en op tijd gezet, op naar de APK. Daar bleek op de CO-meter dat het mengsel te arm stond afgesteld wat mij verbaasde omdat de motor sinds de werkzaamheden minder zuinig is gaan lopen.
Antwoord
#2
Zonder tegendruk komt er in pulsen aardig wat benzine omhoog maar er zit niet veel kracht achter. Ik denk ook niet dat je pomp het probleem is want in de carburateur zit altijd een voorraadje benzine (in de vlotterkamer, zeker 500 meter kom je daar nog mee)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp, staat er bij een koude start dus nog genoeg benzine onderin de carburateur om de motor te kunnen starten? Dan kan ik met de aanschaf van een nieuwe brandstofpomp misschien nog beter even wachten..
Heb je een tip voor mij om met zekerheid vast te stellen of de problemen in de brandstoftoevoer of ontsteking zitten?
Antwoord
#4
Uit de ontsteking vernieuwen kunnen we ook opmaken dat de contactpunten ed. zijn vervangen Ãn op tijd gezet? Slechte start of slecht lopen zit 9 vd 10x in de ontsteking bij een B21A.

Daarnaast zou ik controleren op vacuum lekkages en/of valse lucht.

Edit: Hoort bij valse lucht, maar ik benoem hem ff apart: Membraan van de carburateur gaat vaak stuk.
Antwoord
#5
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, vooral als hij lange tijd stil heeft gestaan.
Hij start wel na een paar pogingen maar loopt dan een halve minuut op 500 toeren of zo. Gas geven laat hem weer afslaan.
Pas daarna gaat ie voluit (met choke volledig open).
Ik moet dan nog steeds even wachten tot ie wat warm is, want als ik hem direct in zijn D zet, slaat hij weer af.

Zou het ook met te weinig lucht te maken kunnen hebben?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#6
Hoe is het membraam bovenin de carburatuer. Als je het dekseltje op de carburateur losmaakt zie je een zwart membraam. Dat is soms een enkele keer gescheurd waardoor de motor slechts start en nauwelijks stationair loopt.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Antwoord
#7
Inderdaad zijn de conctactpuntjes ook vervangen maar moment en afstand heb ik al gedubbelcheckt.. Via de bobinekabel ook vonk kunnen constateren.

De brandstofpomp blijkt het goed te doen: met het ontkoppelde slangetje had ik na 10 seconden een kopje halfvol benzine..
Toen de aandacht verplaatst naar de Zenith 175 CD carburateur (die ik immers ook uit elkaar had gehaald en in elkaar gezet)
Achter het armpje dat wordt bediend met de choke-kabel zit een kleine behuizing waar het platte asje van de bediening inloopt. Daarbinnen een hol plaatje ter grote van een euro muntstuk dat meedraaid als de choke wordt bediend. Aan de carburateur-zijde zit enerzijds een sleuf en ertegenover vier gaatjes oplopend in grootte en vanbinnen staat de sleuf in open verbinding met de gaatjes. Op de carburateur gemonteerd brengt dit plaatje drie kanaaltjes met elkaar in verbinding;
1 moet brandstof toevoer zijn,
1 moet voor toevoeging aan het mengsel zijn en
de derde is wellicht de retour voor als de choke niet aanstaat?
Dit plaatje is het enige onderdeel van de carburateur die je op twee manieren kunt hermonteren en ik heb gegokt dat de sleuf voor toevoer is en de gaatjes voor afvoer..
Om erachter te komen welke van de drie de toevoer is, heb ik de startmotor laten draaien; wetende dat de brandstofpomp werkt. Uit geen van de drie kwam benzine! Dat zou wel moeten toch?

Met choken maak je een rijker mengsel, kan ik uit deze test constateren dat de choke niet werkt? Dat het mengsel te arm blijft om te starten? Uit de APK test kwam al naar voren dat de motor op een (te?) arm mengsel draaide.. maar als de motor eenmaal draaide reageerde hij wel op bediening van de chokeSad
Met de klok mee draaien aan de CO afstel schroef heeft geen hoor- of zichtbaar effect op het stationaire draaien,
misschien werkt deze schroef niet?
Wat zou het hoorbare verschil moeten zijn tussen te hoog, te laag en correct CO?

Zou het kunnen dat de problemen aan de motor allemaal te maken hebben met een arm mengsel? Ook het afslaan met hoge toeren op de snelweg?
Antwoord
#8
PS oja: het membraam zit er nieuw in.
Antwoord
#9
Je hebt de choke juist uit elkaar gehaald maar onjuist begrepen. De choke is een soort binnendoortje voor benzinedampen. Naar mate er grotere gaatjes voor de opening komen, wordt er meer extra benzine omhoog gezogen uit de vlotterkamer. Dat gaat allemaal door de venturi de motor in. Er is geen retour.

De CO schroef zit er voor vaders, zodat-ie zaterdagochtend wat aan z'n auto kan frunneken, verder doet-ie niks. Download eens Volvo handboek TP11740, daarin worden alle carburateurs behandeld.

Lastig probleem dit, vooral omdat je bij 100 km/u niet even uit kan stappen en aan wat dingetjes kan draaien.
Ik verdenk de distributieriem, als die er 1 of 2 tanden naast zit start-ie slecht en haalt geen topsnelheid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ok, bedankt!
Dus: Gedemonteerd kon er geen vacuum ontstaan en dat verklaart waarom er uit het toevoer gaatje geen benzine kwam.. toch?
En als ik het plaatje straks weer monteer dan moet de reeks gaatjes voor het kanaal komen staan dat in open verbinding staat met de vlotterkamer en de twee sleuven bovenop elkaat (dat zit dus kennelijk toch verkeert om)

U raad mij een werkplaatshandboek aan maar ik worstel ondertussen al aardig met mijn Wolters/Kluwer Volvo vraagbaak. Er wordt daarin uitgelegd hoe je het mengsel rijker maakt met speciaalgereedschap, voor als afstelling met de zaterdagochtendschroef geen soelaas bied. Ik lezen dus, maar zodra het over carburateurs gaat wordt er plotseling gestrooid met zelfstandig naamwoorden waar ik nog nooit eerder van hoorde maar die kennelijk allemaal in de carburateur verscholen zitten en afstelbaar zijn: spindelas, brugstuk, pasmalSad
Thans wordt er vanuit gegaan dat zich onder de vlotterkamer een plug bevind waar je speciaalgereedschap nr2895 doorheen moet steken maar die plug is er niet.

-Kan ik op het oog op enige wijze vaststellen of de naald correct staat afgesteld? In ruststand steekt hij nu niet het buisje uit dat van bovenaf de vlotterkamer insteekt.

-Is deze 'inwendige operatie' ook zonder het aanbevolen gereedschap te doen of zijn ze noodzakelijk?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 85 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.839 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 726 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  oliedruksensor: gaat dit passen? Kogelman 6 1.504 15 January 2023, 11:16
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)