8 February 2012, 19:04
Het gaat om een 245 met bouwjaar 1982, recentelijk gekocht en teruggereden uit Zweden. Na uitgebreid onderhoud (onderaan omschreven) aan de motor doen zich problemen voor. Ik hoop dat iemand het herkent en mij kan tippen waar ik de oorzaak zoeken moet.
Als ik de auto koud probeer te starten moet ik eerst de startmotor een paar minuten laten draaien met de choke volledig uitgetrokken, onderwijl is er wel een vonk en er loopt brandstof door de benzine slang..
Na 10x bijna aanslaan wil het dan toch gebeuren dat de motor aangaat en ik laat de contactsleutels los. Hij loopt, maar dan wel zeer stommelig en haperend. Zodra ik het gaspedaal aanraak slaat de motor weer af, dus dat doe ik dan maar niet. Na 10 seconden stijgt het toerental naar een hoogte die hoort bij een volledig uitgetrokken choke met veel rook en lawaai tot gevolg. Dit duurt ongeveer 5 seconden en dan zakt het toerental vanzelf terug naar veel te laag waarna hij -wederom vanzelf- weer klimt naar heel hoog. Dit herhaald zich ongeveer 5 keer terwijl ik zit te duimen dat de motor aanblijft. Als de motor een beetje warm geworden is zijn de problemen voorbij en de choke kan uit; de motor draaid nu juist mooi rustig en stabiel. Ook herstarten met een nog warme motor gaat prima, maar zodra ik op de snelweg in de overdrive boven de 110 km/h wil accelereren hapert de motor met een schok en hij gaat bijna uit.
-Ik weet niet of beide problemen 1 oorzaak delen, en of die oorzaak in de brandstoftoevoer of de ontsteking zoeken moet; de abruptheid van schokken op de snelweg is zo groot dat het iets elektronisch lijkt, maar een slome brandstofpomp zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn?
-als ik de brandstofslang van de carburateur lostrek terwijl het blok draaid via de startmotor, hoeveer moet de benzine er dan uitspuiten? 1, 5, 10, 50cm?
Dit is wat ik aan de motor gedaan heb, pas daarna deden de problemen zich voor:
In zweden startte en liep de B21A -met 290.000 km op de teller- nog o.k. maar was aan onderhoud toe en zeer smerig bovendien. Onderweg naar Nederland sloeg de motor boven de 100km/h soms af, maar kon rollend gemakkelijk weer herstart worden.
Alhier heb ik de volgende dingen aan de motor vernieuwd:
-complete ontsteking, behalve de bedrading die rechts in de motorruimte onder de klep zit
-nieuwe distributie
-motorolie en filter en motor gespoeld met cleaner
Ook heb ik de carburateur losgehaald en uit elkaar gehaald om goed schoon te maken.
Alles weer in elkaar en op tijd gezet, op naar de APK. Daar bleek op de CO-meter dat het mengsel te arm stond afgesteld wat mij verbaasde omdat de motor sinds de werkzaamheden minder zuinig is gaan lopen.
Als ik de auto koud probeer te starten moet ik eerst de startmotor een paar minuten laten draaien met de choke volledig uitgetrokken, onderwijl is er wel een vonk en er loopt brandstof door de benzine slang..
Na 10x bijna aanslaan wil het dan toch gebeuren dat de motor aangaat en ik laat de contactsleutels los. Hij loopt, maar dan wel zeer stommelig en haperend. Zodra ik het gaspedaal aanraak slaat de motor weer af, dus dat doe ik dan maar niet. Na 10 seconden stijgt het toerental naar een hoogte die hoort bij een volledig uitgetrokken choke met veel rook en lawaai tot gevolg. Dit duurt ongeveer 5 seconden en dan zakt het toerental vanzelf terug naar veel te laag waarna hij -wederom vanzelf- weer klimt naar heel hoog. Dit herhaald zich ongeveer 5 keer terwijl ik zit te duimen dat de motor aanblijft. Als de motor een beetje warm geworden is zijn de problemen voorbij en de choke kan uit; de motor draaid nu juist mooi rustig en stabiel. Ook herstarten met een nog warme motor gaat prima, maar zodra ik op de snelweg in de overdrive boven de 110 km/h wil accelereren hapert de motor met een schok en hij gaat bijna uit.
-Ik weet niet of beide problemen 1 oorzaak delen, en of die oorzaak in de brandstoftoevoer of de ontsteking zoeken moet; de abruptheid van schokken op de snelweg is zo groot dat het iets elektronisch lijkt, maar een slome brandstofpomp zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn?
-als ik de brandstofslang van de carburateur lostrek terwijl het blok draaid via de startmotor, hoeveer moet de benzine er dan uitspuiten? 1, 5, 10, 50cm?
Dit is wat ik aan de motor gedaan heb, pas daarna deden de problemen zich voor:
In zweden startte en liep de B21A -met 290.000 km op de teller- nog o.k. maar was aan onderhoud toe en zeer smerig bovendien. Onderweg naar Nederland sloeg de motor boven de 100km/h soms af, maar kon rollend gemakkelijk weer herstart worden.
Alhier heb ik de volgende dingen aan de motor vernieuwd:
-complete ontsteking, behalve de bedrading die rechts in de motorruimte onder de klep zit
-nieuwe distributie
-motorolie en filter en motor gespoeld met cleaner
Ook heb ik de carburateur losgehaald en uit elkaar gehaald om goed schoon te maken.
Alles weer in elkaar en op tijd gezet, op naar de APK. Daar bleek op de CO-meter dat het mengsel te arm stond afgesteld wat mij verbaasde omdat de motor sinds de werkzaamheden minder zuinig is gaan lopen.