Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk relais voor AW71L automaat
#1
Voor de ombouw van BW55 naar AW71L moet ik nog even een kabelboompje maken voor de bediening van de solenoide en uit te schakelen door het knopje op de pook.
Welk relais heb ik hiervoor nodig?
Kan dit met een gewoon universeel relais?
Waarbij ik het relais dicht laat gaan op de hoofd kring op het moment dat het contact aan is, tenzij het knopje op de pook is omgezet.
Of wil m'n dashboard lampje dan niet de goede kant op mee doen?

Heeft iemand een schakelschema?

Ik zie dat Volvo twee types heeft gebruikt:
1979 - 1984 = oranje relais (1307793)
1985 - 1993 = wit relais (3523804)

Zijn deze uitwisselbaar?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Inmiddels heb ik een mooi schema gevonden:
[url=http://img71.imageshack.us/my.php?image=aw71od2bo9.jpg][/url][Afbeelding: aw71od2bo9.jpg]

Dit lijkt niet geheel triviaal, dus ik wil het toch met een origineel relais oplossen.
Rest dus nog de vraag of ze uitwisselbaar zijn.
Iemand een idee?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Leuk zo'n zelf oplossend topic Wink

Inmiddels in een post in het topic "AW71 automaat- update: bak gevonden maar springt soms uit OD" gevonden:
Citaat:zat bij mij een defecte oranje, en nu heb ik een witte(?) maar de tekens en contactjes zijn hetzelfde, en ze schakelt ook weer prima!!!
De witte en oranje (b)lijken dus uitwisselbaar.
Nu dus op zoek naar zo'n relais.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
Ik ben geheel nieuw met volvo, maar volgens mij is het een 2-standen relais. Met de schakelaarop de pook afwisselend ingedrukt wordt er overgeschakeld van stand 1 naar 2 (OD aan/uit) en omgekeerd. Mocht er echt geen relais te vinden zijn dan kan het volgens mij ook vervangen worden vervangen door een dergelijk relais dat wordt gebruikt voor de omschakeling van gedimd naar groot licht....
Heb ook een vraagje, want de OD van de 240 GL met automaat van mn zoon werkt niet: kan dus het relais zijn of de klep op de bak of kontaktproblemen in de bedrading. Moet me er nog even verdiepen, maar... kun je me berichten waar dat relais in een 240 ongeveer zit (of is dit een nieuw topic)?
Antwoord
#5
Ha oudevolvo: ik heb een wit relais gevonden ergens onder het handschoenkastje van de 240. Is dat soms het schakelrelais van de od?. Ik heb het nog niet losgetrokken, want als hij het niet is wil ik even geen andere problemen op mn hals halen en overigens komen de aansluitingen niet overeen met een oranje relais als deze (http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2227).
Overigens heb ik het bovenstaande schema even nader bestudeerd, maar als je dit oranje relais in dit schema toepast, dan wordt volgens mij de OD wel geschakeld na bediening van het knopje op de pook, maar het dashboardlampje kan nooit gaan branden....
Ik hoor het graag als ik het mis heb?
groeten.
Antwoord
#6
Zo goed had ik het schema nog niet eens bestudeerd.
Ik heb een wit relais kunnen kopen, dus dan komt het in combinatie met dit schema wel goed.

Dat relais onder je handschoenenkaste kon hem wel eens zijn.
Iets naar onder op deze pagina http://www.davebarton.com/volvorelays.html vind je een uitleg van waar welk relais zit voor een aantal bouwjaren 240's.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Heb inderdaad het relais al gevonden en ook die site van Davebarton; dank. Relais was ook wit en hing erbij....de OD in de volvo van mn zoon doet het ook weer want ik heb enkele soldeerpunten doorgesoldeerd, zoals ook elders op dit forum werd geadviseerd.
Bij nood kan het relais (wit, oranje) ook worden vervangen door dit relais (met wat verloopdraden) http://webwinkel.motorious.nl/index.php?..._id=540241. Is ook nog een stuk goedkoper (maarja, niet origineel...) Confusedmile:
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.032 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 3.592 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.667 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 7.073 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 8.202 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 5.925 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 13.919 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.512 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 5.526 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  welk snelheidsmetertandwieltje...? gydomatra 5 4.896 9 December 2017, 00:57
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)