Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Tijdje geleden heb ik deze "sufferd, je hebt de lichten weer aan laten staan"-verklikker gekocht bij conrad:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop...rea_kz=8A#
Instructie is hier te zien:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenb...lgeber.pdf
Na twee keer een attente collega die me er op wees, wordt het toch tijd dat ding eens te monteren.
Op zich simpel: oranje draadje op contact-plus, groen op licht-plus. Contact weg, 12V verschil, dan toon+knipperLED.
Nu is het de vraag: heeft iemand zo'n ding al gemonteerd?
Wat is de beste plek om de beide draden op te pakken?
Welke draad-kleur-codes kan ik verwachten bij een 1976-er?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
zonder naar het schema te kijken zeg ik, plus vanaf verlichting, min in de draad van de deurschakelaar. Daar zit ie van mij ook, evenals de binnenverlichtingvertrager..
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 November 2011, 23:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 November 2011, 23:29 door Marc1970.)
Ergens in de zekeringkast is wellicht nog een vrije pin bij zekering 1 of 2 (koude of warme kant kan, krijgen 12V vanaf contactslot in stand II).
Voor de lichtkant kan je pin 56 aftappen van de schakelaar in het dashboard, of pin 56 van het wisselrelais (5x3x4 cm, alu behuizng) onder de motorkap. Er zit een gele draad op.
Je kan misschien beter in de zekeringkast van zekering 11 of 12 12V nemen voor de lichtkant, die zijn voor de achterlichten (die branden immers met de koplampen mee in alle gevallen)
Tijdens het starten valt de spanning voor beide kanten weg, zodat je dan niet een luid gepiep krijgt.
Ik kijk bijna altijd achterom als ik wegloop van mijn lieftallige autootje, en dan zie ik meteen dat de lichten nog wel eens branden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dank voor de suggesties.
Ik twijfel nog of bovenstaande zeker gaan werken, aangezien bij contact ook de achterlichten gaan branden, evenals de kleine lichten bij de RAW aan de voorzijde (bij contact KAN dit niet uit, Zweedse import). Deze gaan ook aan bij het ontsteken der lichten. Lijkt dus of die van twee zijden 12V kunnen pakken. Kan dit interferen?
Zojuist zelf ook nog eens gekeken.
De dashverlichting gaat aan met verlichting (of contact vanaf stand 2).
De kachelvent kan alleen aan bij contact vanaf stand 1.
Verklikker zou dus ook in middenconsole tussen de warme kant van de kachelvent-schakelaar (12 V bij contact, 0 zonder) en dashverlichting (licht aan) moeten kunnen (12V bij licht aan of contact 2 of hoger; 0 bij licht uit of contact uit.
Zal dit nog een rustig nameten, maar als jullie al commentaar hebben, dan hoor ik het wel...
O ja, ik kijk ook vaak achterom, maar dat systeem blijkt niet geheel waterdicht.... ;-)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005