Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
yep abel
heel goed gesnapt , en dit vast houwe nu :lol: :lol:
dit nok-assie gewoon ff doen en dan heb je een blije abel.
maar wil je nu meer (pkaas dan) kan je nog veel meer doen met je motor.
en betaalbaar houden , dus in principe met weinig anders alleen een beetje vaardigheid en tijd , snaps?
Blij was ik al..... Daar heb ik geen nokkenas voor nodig.
Maar ik snap het zo ongeveer.
Ik ben natuurlijk niet zo'n expert als jou (en anderen) en hoor dan graag je mening. Op basis daarvan leek me het de moeite waard die aanpassing te doen
Groet,
Abel
Van de problemcarsite:
Ik geloof dat dat type V ook wel VX3 wordt genoemd en deze is standaard gemonteerd in 940's met B230FB motor. Het is een wat hoogtoerige nokkenas die vooral vanaf 3500tpm erg mooi werkt. Het blok klinkt veel minder rauw als met D of M nokkenas. (130PK) de lifthoogte is geloof ik 11,2mm en dat is vrij veel
Voor auto's met LH2.2 en 2.4-jetronic.
De H-nokkenas is ook een vrij pittige nokkenas en is te vinden in de B23E en B230E met K-jetronic inspuiting. (ook 130pk)
Je kan ze mechanisch gezien 1 op 1 uitwisselen van 7/9- serie naar 2/3-serie maar andersom wordt lastiger: een nokkenas uit een 240 en 360 heeft geen verdeler aandrijving (sleuf achterop) en de 700/900 hebben dat wel nodig. Dus je kan de nokkenas uit de 900 wel in de 240 kwijt. Wel netjes kleppenstellen.
Om ook het juiste nut ervan te hebben moet je ook de bijbehorende computer gebruiken. De auto zal wel rijden maar het niet optimaal doen, ook mogelijk problemen met CO etc.
Tot zover citaat van Jan Speed.
Weet iemand of hetgeen in de laatste alinea gesteld wordt, juist is?
.
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Volgens mij niet; je luchtmassameter meet gewoon de hoeveelheid lucht die erdoor komt (wat met een andere nokkenas dus verandert tov de standaard bobbelstang) en de lambda sensor 'controleert' de lucht die er uit komt en de computer past daar de in te spuiten hoeveelheid brandstof op aan. meer lucht (vroeger openen inlaat en grotere lifthoogte) => meer brandstof => meer vermogen...
Bij LH jetronic 2.4 wordt ook het ontstekingstijdstip door het motormanagement geregeld, maar volgens mij wordt dit bepaald door de BDP-sensor en niet door het mengsel, maar dat weet ik niet zeker en dat zou dus nog roet in het eten kunnen gooien. Mijn GLT (nu van Robbert 8) ) had LH jetronic 2.2 of 2.3 (iig met gever in de verdeler en gewoon ouderwets met de hand afstelbaar) en daarbij merk je het verschil (T nokkenas ipv de standaard M) al goed, vooral wat 'doortrekken' in de toeren betreft. Ik had hier al een D bobbelstang (ietsje wilder dan de door jou beoogde V) voor in de plaats klaar liggen, maar die is er nooit ingekomen door verkoop van de auto en gaat binnenkort in de turbo!
Lang verhaal, komt erop neer: Probeer het nou maar en je zult zien dat het goedkomt 8) !
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Divadi schreef:Ik had hier al een D bobbelstang (ietsje wilder dan de door jou beoogde V) voor in de plaats klaar liggen, maar die is er nooit ingekomen door verkoop van de auto en gaat binnenkort in de turbo!
Ik hou je niet tegen hoor :lol: 8)
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Haha, dat begrijp ik; is wel een heftig assie, maar is nu voor de turp gereserveerd als experiment; mocht 'ie daarin niet tot z'n recht komen zal ik nog wel ff aan je denken!
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Divadi schreef:Haha, dat begrijp ik; is wel een heftig assie, maar is nu voor de turp gereserveerd als experiment; mocht 'ie daarin niet tot z'n recht komen zal ik nog wel ff aan je denken!
Okeej dan :lol:
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
hey abel
heb je het stationair al verhoogt??
de H is idd in de b23e gebruikt niet in de b230e en is niet te gebruiken in de 7/9 serie.
als het goed is pakt je elektronica het wel op dus gewoon proberen die as
hey divadi
als je dan toch wat wil proberen in je turp doe er dan een VX3 in ben je meteen klaar.
ff 4 graden terug zetten en je bent niet meer te stoppen met de turp.
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
kaasie schreef:als je dan toch wat wil proberen in je turp doe er dan een VX3 in ben je meteen klaar.
Die had je niet grapjas en nu ligt die D er toch...
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
ik heb die nooit gehad
en hij was niet voor je turp had ik begrepen.
ook staat dat hiero:
Bij LH jetronic 2.4 wordt ook het ontstekingstijdstip door het motormanagement geregeld, maar volgens mij wordt dit bepaald door de BDP-sensor en niet door het mengsel, maar dat weet ik niet zeker en dat zou dus nog roet in het eten kunnen gooien. Mijn GLT (nu van Robbert ) had LH jetronic 2.2 of 2.3 (iig met gever in de verdeler en gewoon ouderwets met de hand afstelbaar) en daarbij merk je het verschil (T nokkenas ipv de standaard M) al goed, vooral wat 'doortrekken' in de toeren betreft. Ik had hier al een D bobbelstang (ietsje wilder dan de door jou beoogde V) voor in de plaats klaar liggen, maar die is er nooit ingekomen door verkoop van de auto en gaat binnenkort in de turbo!
dus divadi , van die :lol: jas is een beetje voorbarig
ik zou zegge , proberen die as en hou ons op de hoogte
op een en andere zweedse sites word niet gesproken over die D-as in een turbo ben dus wel nieuwsgierig.
maar rijd hem niet stuk hoor?
door pingelen ofso , omdat bijv. die as niet de juiste klep-timing heeft