Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toerenteller en snelheidsmeter dood, hoog toerental
#1
Betreft 240 met B230FD motor.

Afgelopen week heb ik onder de kap de stekkers van een aantal sensoren schoongemaakt en met contactspray ingesmeerd. Daarna was de toerenteller dood. Toen ik bij de zekeringen keek, viel me op dat de bovenste doorgebrand was. Na deze te hebben vervangen werkte de toerenteller weer. De motor draaide toen in koude toestand goed, zoals het hoort.

Gister startte mijn vader de auto en hij bemerkte gelijk dat het toerental, koud dus, aanzienlijk hoger lag dan normaal bij koude motor. Ook deden de toerenteller, snelheidsmeter, km-teller en radio helemaal niets. Bij het koud rijden had ie dus last dat bij gaslos er nauwelijks vermindering van de snelheid op trad, omdat ie dus zo hoog in de toeren draaide. Na een minuut of 10 kwamen toerenteller, km-teller, snelheidsmeter en radio ineens tot leven. Ook reed de auto toen weer normaal qua toerental.

Nu zitten toerenteller, snelheidsmeter, kilometerteller en radio allemaal op de bovenste zekering(correct me if I'm wrong), dus wellicht dat die slecht contact maakt. Maar wat is de relatie met het veel te hoge toerental?
Antwoord
#2
Zekeringindeling staat op het deksel, bij mijn 240 is 16 de tellers en 1 de radio, maar dat kan veranderd zijn.

De B230FD is ook wat anders, deze heeft LH3.1 met een gasklepsensor die over het hele bereik registreert (2.4 meet alleen stationair en volgas). Doe die stekker nog eens los en netjes vast.
En kijk hoe de gasklep sluit, deze mag maar een haar open staan.

Kijk de foutcodes eens na.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik heb nog niet bij de auto gekeken(staat bij m'n ouders), maar m'n vader smste me vanmorgen het volgende: 'Gisterochtend met de auto vertrokken en buiten het dorp viel km-teller uit en ging acculampje branden. Auto ging onrustiger rijden en herstelde zich bij vliegbasis(5km verderop).Toen ging ook acculampje weer uit. Wat me opviel direct na het starten is dat je een zingend geluid hoort onder de kap(ik heb dit zelf nog niet gehoord). Zou de dynamo niet op zijn eind lopen?'

Woensdag of donderdag kom ik weer bij de auto en zal ik de foutcodes uitlezen. Maar kan de dynamo ermee te maken hebben? Kan het me haast niet voorstellen dat een slechter wordende dynamo ervoor zorgt dat toerenteller en km-teller uitvallen?

De gasklep heb ik vorige week nog afgesteld, bij het plaatsen van de cruise control gasrol.
Antwoord
#4
Controleer je contactslot eens.
Ik heb het met een 7 of 9 serie gehad dat het contactslot niet goed meer was en tijdens het rijden ging de startmotor weer aan.
Op die momenten ging de radio uit en nog wat andere zaken.
De startmotor kan dat zingende geluid veroorzaken en kan hierdoor ook snel overlijden.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
De dynamo kan vreemde storingen opleveren omdat het injectiesysteem nogal gevoelig is voor spanningsval etc.

Dus, haal de koolborstels eruit en kijk of ze nog >5 mm uitsteken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Zojuist reed mijn vader even langs uit zijn werk. Na de koude start waren alle tellers dood voor een minuut of 5. Met draaiende motor even over de accupolen gemeten: 13.22 volt. Dat is te laag.

Woensdag heb ik tijd om bij de auto te kijken. Volgens mij zitten de koolborstels aan de spanningsregelaar vast?
Antwoord
#7
Borstels en regelaar is 1 geheel wat met 2 kruiskopschroeven achterin de dynamo steekt.

Van een BMW forum: http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=67639
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Gisteravond met de auto bezig geweest. Enige foutcode 1-2-1, de LMM. Na wissen is de storing niet meer teruggekomen. Spanningsregelaar vervangen ondanks dat de oude koolborstels nog zgan waren. Met lopende motor, lichten aan en interieurfan aan, oude spanningsregelaar: 13,22 volt. Nieuwe spanningsregelaar: 13,55 volt. Geen enorme verbetering, maar wellicht voldoende om probleemloos te werken. De tijd zal het uitwijzen, hij liep bij een testritje naderhand in ieder geval als een tiet!
Antwoord
#9
Doeke Dobma schreef:Gisteravond met de auto bezig geweest. Enige foutcode 1-2-1, de LMM. Na wissen is de storing niet meer teruggekomen. Spanningsregelaar vervangen ondanks dat de oude koolborstels nog zgan waren. Met lopende motor, lichten aan en interieurfan aan, oude spanningsregelaar: 13,22 volt. Nieuwe spanningsregelaar: 13,55 volt. Geen enorme verbetering, maar wellicht voldoende om probleemloos te werken. De tijd zal het uitwijzen, hij liep bij een testritje naderhand in ieder geval als een tiet!
hmm.. eea heeft dus ook nog een erotische lading meegekregen... maar alle gekheid zonder stokje.., ben benieuwd wat ie blijft doen en of er uiteindelijk een aanwijsbare oorzaak is aan te wijzen. Kennis van me heeft een soortgelijk symptoom..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Hij regelt op minimaal 14V, dus ergens raak je essentiële tienden van volts kwijt. Ik gok in de massakabel van dynamo naar blok, of een andere overgang.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.193 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.377 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 16.753 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 7.027 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  245 1987. moter dood Koppelmans 24 13.149 9 August 2019, 12:09
Laatste bericht: aRjen.T
  Volvo 244: Toerenteller geeft te hoog toerental aan Hahn 8 6.712 23 August 2018, 13:48
Laatste bericht: 245GLE1981
  Toerenteller in de war HansDAF 2 3.147 25 March 2017, 13:40
Laatste bericht: HansDAF
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 7.699 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Snelheidsmeter aansluiten 240 Jerry 7 7.104 31 May 2016, 22:12
Laatste bericht: sludge
  Toerenteller geeft de helft aan. Ohrtmann 7 5.938 31 March 2016, 14:42
Laatste bericht: frox

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)