Berichten: 191
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2005
Na lange tijd weer eens de ruimte gevonden om hier wat te melden. Ik heb bovenstaande rotor reeds geplaatst en ook de auto op tijd proberen te zetten. Dit ging echter niet zoals gewenst. Ik merkte dat er vanuit de stroomverdeler een hoop "geruis" warneembaar was. Je hoorde een ietwat schrapend geluid. Dit was mij nooit eerder opgevallen. Op zoek gegaan naar een andere stroomverdeler. Leuk zo'n oude 264 maar dit blijkt toch een lastige zoektocht. het volgende modeljaar, MY1976, heeft al een ander type stroomverdeler. Een nieuwe loopt al snel tot over de 800,- euro. Als ze nog te koop zijn. Via marktplaats een nagenoeg zelfde type gevonden.
Vandaag heb ik de oude eruit gehaald en bleek er een behoorlijke speling te zijn van de as in de verdeler. Alles van de oude omgebouwd naar het exemplaar van marktplaats. Nu maar hopen dat het gaat werken. Ik zal deze gereviseerde maandag inbouwen!
Groet Ronald
264 RULES!!!!
Berichten: 191
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2005
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
18 February 2012, 10:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2012, 11:00 door edwin.)
Die axiale speling is niets geks.
Een B2XX verdeler heeft ook die axiale slag.
Of had ie ook radiale speling?
Kan het geruis niet van je vacuümdoosje af komen?
Even op blazen/zuigen en kijken of ie lek is.
zou het slechte lopen kunnen verklaren...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 191
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2005
edwin schreef:Die axiale speling is niets geks.
Een B2XX verdeler heeft ook die axiale slag.
Of had ie ook radiale speling?
Kan het geruis niet van je vacuümdoosje af komen?
Even op blazen/zuigen en kijken of ie lek is.
zou het slechte lopen kunnen verklaren...
Ha die Edwin
Misschien heb ik het niet goed omschreven. De speling zat in de as. Deze kon op en neer in de lengte richting van de as. Als je hierboven op foto 3 en 4 kijkt zie je duidelijk het verschil. De tandenkrans sluit niet meer netjes aan op de behuizing. Hierdoor bleef de impulsgever boven in de verdeler hangen achter een randje waardoor het schrapende geluid ontstond. Ook brak hierdoor het nokje in de rotor steeds af en kon de rotor vrij draaien.
Geen geluid uit vacuumvervroeger e.d. gewoon schrapend geluid van het aanlopen van het binnen werk in de verdeler tegen het nokje van de behuizing. Deze is ook duidelijk voorzien van aanloop sporen.
mvg Ronald
264 RULES!!!!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Het verhaal is me nu helemaal duidelijk.
De "redblock" ontstekingen hebben die axiale speling gewoon .
Ging er vanuit dat het ook normaal was bij een B27.
Mooi dat het opgelost is...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 191
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2005
Hallo PRV-rijders
Gister heb ik de bekende groene boeken er even bijgepakt en ben ik overgegaan op het terug plaatsen van de stroom verdeler. Een goede om even te lezen hoe dat precies gaat omdat je de rotor anders moet draaien voor het terug plaatsen dan de stand die hij had bij het verwijderen. Ook handig was het om te lezen dat de poellie van de B27 2 merktekens heeft. Toch handig om de goede te hebben bij het op tijd zetten. Uiteraard ook even de waarde van het optijd zetten bekeken.
Na het terug plaatsen startte de auto gelijk. Na wat opwarmen en het op tijd zetten liep het motortje weer als vanouds. Niets te stuiteren maar gewoon zijdezacht zoals een V6 hoort te lopen. Gelijk maar een voorjaars ritje gemaakt. Het weer was er gister goed voor en de bollenvelden hier even doorkruist.
264 Rules!!!!
264 RULES!!!!