Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B200 te koud (!)
#1
Heb ik dat! Geïnteresseerd op 't forum zitten lezen (oa http://volvolvo.nl/showthread.php/9494-K...ht=te+koud en http://volvolvo.nl/showthread.php/4067-T...ht=te+koud), maar kom r dus niet achter wat met m'n 242 DL op LPG aan de hand is. 't Heeft me inmiddels wel een nieuwe koppakking gekost want, zo blijkt, 't blok wordt niet warm (genoeg). De slang onderaan m'n radiator wordt amper handwarm.

De temperatuurmeter in m'n dash blijft onderaan de N (midden) hangen, terwijl ik begrepen heb dat 'ie iets boven het midden moet staan voor 'normale' bedrijfstemperatuur. Ik ben nu wat a/h experimenteren met stukjes karton voor m'n radiator, maar zal toch ook 's iets concreets/constructiefs moeten doen (en vind het resultaat nogal twijfelachtig). Echter - zoek ik 't in m'n thermostaat, of m'n waterpomp? Of allebei?

In welke stand staat de naald van de temperatuurmeter bij jullie? Ervaring met waar ik tegenaan loop? Hoe fix ik dat?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Eerste optie zou voor mij de thermostaat zijn. Kun je makkelijk bij namelijk. Even in een pannetje water op het fornuis om te kijken of ie werkt. Thermostaat in het pannetje hangen aan een ijzerdraadje oid zodat die de bodem van het pannetje niet raakt. Zou dan moeten openen bij een graad of 90. Kan echter zijn dat ie gewoon open blijft staan, dat was bij mij het geval.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Heb je je thermostaat al vervangen, zo niet kan je 'm testen in een pannetje water, dan moet ie open gaan als de temp. richting kookpunt gaat. Bij montage er op letten dat het losse pennetje, wat in een klein gaatje zit , aan de bovenkant zit, dit om te voorkomen dat er bovenin een luchtbel blijft staan.
Ik heb zelf een thermostaat van 82 graden er in zitten, is mij aanbevolen omdat ik op lpg rijd. De naald komt dan net onder het midden te staan.
Verder kan je de radiator nog doorspoelen met de tuinslang, als er een goede flow is is ie niet verstopt.
succes Jan

edit: Dat zeg ik ...........
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
Vervang de thermostaat even. Je zult direct merken als de watertemperatuur stijgt. Er kan ook een slecht contact in de kabel zitten zodat die niet goed meet.
Antwoord
#5
Sneller typen heren ;-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Welke motor zit erin B19 of B21? Neem dat het een À motor is? Weet je het type bougie wat erin hangt? En eigenlijk ook wel heel belangrijk: Staat de ontsteking goed op tijd?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Ga zaterdag wsl ff de thermostaat en motorolie wisselen - kijken wat dat oplevert. Wel ff zien of ik 'n 82 graden-exemplaar kan vinden (Black Moose: bedankt voor de tip!)

@skidje: met wisselen van koppakking distibutie ook vervangen, alles op tijd gezet en afgesteld. Bougies zijn de gebruikelijke NGK exemplaren (doet 'ie 't al jaren mee) en 't is overigens een B200F (zoals 't onderwerp van het draadje al aangeeft ;-))
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#8
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was de thermostaat kapot. Door midden gebroken zelfs!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
nou - 'n mooi exemplaar gevonden die op 88 graden zou moeten openen. Degene die erin zat deed dat op 92 graden, maar die deed z'n werk niet goed. Deze wel, maar de temperatuur blijft ongewijzigd (te koud).

Hoe staat jullie temperatuur-meter eigenlijk? De mijne stond iets onder het midden (zodat ik net de onderkant van de N niet kan zien). Inmiddels zie ik de onderste pootjes van de N wel. Volgens degenen die ik daarover sprak zou de naald iets boven het midden moeten staan (aan de bovenkant van de N dus). Jullie ervaring? Zou 't helpen als ik een nieuwe thermostaat zou plaatsen (die op 92 graden opent) - zeker met het winterseizoen voor de deur? Ligt 't misschien aan de fan (die heeft meer bladen dan de gebruikelijke 4) of de visco-koppeling daarin?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#10
of de gestabiliseerde voeding voor je temp-/benz meter doet rare dingen. Volgens mij schiet de meter door als de voeding kapot is of was het nu juist andersom???

.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 278 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.885 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.847 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  schuddende motor (B200) heideltje 27 15.885 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.526 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  motorproblemen B200 (alles conventioneel) aka Doris is verkouden Dinges 9 4.140 18 August 2020, 16:01
Laatste bericht: Dinges
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.631 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 8.104 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  Stotteren/uitvallen bij koud&gasgeven, tot "herstart" Ohrtmann 5 3.837 19 July 2017, 23:36
Laatste bericht: Jerry
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 29.576 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)