Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Heb ik dat! Geïnteresseerd op 't forum zitten lezen (oa
http://volvolvo.nl/showthread.php/9494-K...ht=te+koud en
http://volvolvo.nl/showthread.php/4067-T...ht=te+koud), maar kom r dus niet achter wat met m'n 242 DL op LPG aan de hand is. 't Heeft me inmiddels wel een nieuwe koppakking gekost want, zo blijkt, 't blok wordt niet warm (genoeg). De slang onderaan m'n radiator wordt amper handwarm.
De temperatuurmeter in m'n dash blijft onderaan de N (midden) hangen, terwijl ik begrepen heb dat 'ie iets boven het midden moet staan voor 'normale' bedrijfstemperatuur. Ik ben nu wat a/h experimenteren met stukjes karton voor m'n radiator, maar zal toch ook 's iets concreets/constructiefs moeten doen (en vind het resultaat nogal twijfelachtig). Echter - zoek ik 't in m'n thermostaat, of m'n waterpomp? Of allebei?
In welke stand staat de naald van de temperatuurmeter bij jullie? Ervaring met waar ik tegenaan loop? Hoe fix ik dat?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Eerste optie zou voor mij de thermostaat zijn. Kun je makkelijk bij namelijk. Even in een pannetje water op het fornuis om te kijken of ie werkt. Thermostaat in het pannetje hangen aan een ijzerdraadje oid zodat die de bodem van het pannetje niet raakt. Zou dan moeten openen bij een graad of 90. Kan echter zijn dat ie gewoon open blijft staan, dat was bij mij het geval.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Heb je je thermostaat al vervangen, zo niet kan je 'm testen in een pannetje water, dan moet ie open gaan als de temp. richting kookpunt gaat. Bij montage er op letten dat het losse pennetje, wat in een klein gaatje zit , aan de bovenkant zit, dit om te voorkomen dat er bovenin een luchtbel blijft staan.
Ik heb zelf een thermostaat van 82 graden er in zitten, is mij aanbevolen omdat ik op lpg rijd. De naald komt dan net onder het midden te staan.
Verder kan je de radiator nog doorspoelen met de tuinslang, als er een goede flow is is ie niet verstopt.
succes Jan
edit: Dat zeg ik ...........
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 122
Topics: 58
Lid sinds: Apr 2006
Vervang de thermostaat even. Je zult direct merken als de watertemperatuur stijgt. Er kan ook een slecht contact in de kabel zitten zodat die niet goed meet.
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
13 September 2011, 20:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2011, 20:33 door skidje.)
Welke motor zit erin B19 of B21? Neem dat het een à motor is? Weet je het type bougie wat erin hangt? En eigenlijk ook wel heel belangrijk: Staat de ontsteking goed op tijd?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Ga zaterdag wsl ff de thermostaat en motorolie wisselen - kijken wat dat oplevert. Wel ff zien of ik 'n 82 graden-exemplaar kan vinden (Black Moose: bedankt voor de tip!)
@skidje: met wisselen van koppakking distibutie ook vervangen, alles op tijd gezet en afgesteld. Bougies zijn de gebruikelijke NGK exemplaren (doet 'ie 't al jaren mee) en 't is overigens een B200F (zoals 't onderwerp van het draadje al aangeeft ;-))
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was de thermostaat kapot. Door midden gebroken zelfs!
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
nou - 'n mooi exemplaar gevonden die op 88 graden zou moeten openen. Degene die erin zat deed dat op 92 graden, maar die deed z'n werk niet goed. Deze wel, maar de temperatuur blijft ongewijzigd (te koud).
Hoe staat jullie temperatuur-meter eigenlijk? De mijne stond iets onder het midden (zodat ik net de onderkant van de N niet kan zien). Inmiddels zie ik de onderste pootjes van de N wel. Volgens degenen die ik daarover sprak zou de naald iets boven het midden moeten staan (aan de bovenkant van de N dus). Jullie ervaring? Zou 't helpen als ik een nieuwe thermostaat zou plaatsen (die op 92 graden opent) - zeker met het winterseizoen voor de deur? Ligt 't misschien aan de fan (die heeft meer bladen dan de gebruikelijke 4) of de visco-koppeling daarin?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
of de gestabiliseerde voeding voor je temp-/benz meter doet rare dingen. Volgens mij schiet de meter door als de voeding kapot is of was het nu juist andersom???
.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..