Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Inderdaad een ritje maken zonder thermostaat. Wel een ritje waarbij je echt rijd, dus niet van stoplicht naar stoplicht. Word de motor dan warm, dan is er een ander probleem.
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Pff.... hij blijft maar lekken zonder thermostaat. Zal het nog eens proberen met de rubber ring van de nieuwe.
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
thermostaat werkt in het pannetje..
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 4.734
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Ik zou ook zeggen je waterpomp.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja da's waar, zonder thermostaat werkt de pakking ook niet erg goed. Maar als-ie werkt, kan je hem natuurlijk weer terugstoppen.
Je hebt gezien dat een rond schijfje naar beneden gaat als de thermostaat opent, dat schijfje sluit de guldengrootte opening in de cilinderkop af en verandert zo de circulatie.
Je bovenste radiatorslang zal gewoon heet worden. Vrij snel daarna zal de onderste ook warmer worden, zo niet zal het toch de waterpomp worden. Dit kan je ook stationair goed testen, scheelt weer rondjes rijden.
Staat er normale spanning op de V snaar, draait de fan?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Zal de boel weer ff vol gooien en thermostaat er in.
Volgens mij blijft de onderste slang bij mij koud...
Ik ga het eens checken! De kids zitten weer op school :-)
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
De fan draait, V snaar kan ik ongeveer een cm in drukken.
Na 10 min draaien loopt de temp meter in het rood. Bovenste slang heet.
onderste niet. Hooguit een beetje warmte wat van de pomp af komt.
Waar de slang de radiator op gaat blijft 'ie koud.
Dan maar een nieuwe pomp gaan halen.....
Het is wel zo dat een tijd geleden een boel herrie vandaan kwam.
Het bleek de dynamo te zijn waar de lagers kapot van waren..
Daar zit nu een dikkere nagenoeg nieuwe op. Miss heeft de pomp toen toch een opdonder gehad?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mmm... Als de pomp nu geen lawaai maakt dan zal dat niet door de dynamo komen. Ik ken wel verhalen van koelproblemen waar bij inspectie het binnenwerk van de pomp volledig opgelost was in de loop der jaren. Dus het zou best de pomp kunnen zijn, dit word bevestigd door het feit dat de onderste slang niet heet word. Verder zou er nog een verstopping van je koelwatersysteem kunnen zijn. Maar pompje is vrij eenvoudig te demonteren en niet al te duur, dus zou die eerst eens bekijken.
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Een volvo liefhebber zij dat de pomp dan moet lekken....
Maar het uit meerdere (ook van volvo 142 B23 hierboven) verhalen op dit geweldige forum kan ik toch opmaken dat dit niet altijd zo hoeft te zijn...
Ik heb nog een temp sensor liggen, miss dat ik die eerst nog even "probeer" te vervangen. Maar dit zal het niet zijn.
Hopelijk straks nog ff een waterpomp bij Carlo halen en dan vanavond of wo vervangen
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
een pomp lekt dan inwendig en de weerstand van het systeem wint het dan van de capaciteit die nog overblijft..