Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
UItlijn expert regio Haarlem/alkmaar
#1
Goedendag,

Mijn banden van de 245 beginnen aan de buitenkant wat meer te slijten dan aan de binnenkant.
Ik denk dat het tijd wordt om de boeleens goed te laten uitlijnen.
Ook de camber moet dan worden afgesteld. Ik heb de speciale tool hiervoor die ik dan kan meenemen.

Ik zoek iemand in de regio alkmaar/haarlem die dit kan doen en er de tijd voor wil nemen.
Vorige keer was ik bij een euromaster, waar ik had afgesproken dat men alles zou stellen en uiteindelijk bleek men alleen toespoor te doen..Ik zoek dus iemand die ook naar de camber en evt. caster kan kijken.

Wie kan mij helpen

vr.gr. Jan


Antwoord
#2
Om camber af te stellen heb je aan sleutel 10 genoeg. Er zitten 3 moertjes rondom de grote centrale moer van de veerpoot. En een lang plaatje met inkepingen erin. Daarmee kan je markeren hoe de veerpoot stond, je lost de moeren, krikt het voorwiel op en vervolgens druk/schop/duw je ze allebei zo ver mogelijk naar binnen (dan heb je ca. 0,5 graad negatief camber) en gaat een stukje proefrijden.
17 mm verschuiven is ongeveer 1 graad camber, en er mag een halve graad verschil tussen li en re zijn, dus je kan het bijna niet fout doen.

Ik denk dat je toespoor te veel hebt, ook dat kan je zelf.

Caster is niet afstelbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
http://www.albatrosbanden.nl/
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Misschien moet ike r idd zelf nog maar eens naar kijken.
Iemand nog een advies mbt hoe ik het toespoor kan meten en afstellen?

vr.gr.
Antwoord
#5
JDDV schreef:Misschien moet ike r idd zelf nog maar eens naar kijken.
Iemand nog een advies mbt hoe ik het toespoor kan meten en afstellen?

vr.gr.

Ik doe het altijd mbv. twee touwtjes aan weerszijde langs de auto. Kijk eens op Youtube.
Daar staan diverse filmpjes hoe je de sporing kan instellen. Zoek eens op "car toe adjustment"
Heb je de besturing/wielophanging wel al gecontroleerd op speling?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#6
Speling is top in orde. Alles gechecked, schokdempers vervangen, stuurkogels gecontroleerd+fusees.
Het moet dus in de uitlijning zitten. Kzal eens youtuben. Bedankt iig
Antwoord
#7
Mocht je er zelf toch niet uitkomen: op de Leidsevaart in Haarlem zit Wecar Service (023-5244913) . Heb ik zelf goede ervaringen mee.

En buiten de regio doet Camille van Auto en Emotie in Utrecht (030-2614416) volgens mij ook aan uitlijnen. Dat is sowieso een prima adres om aan je Volvo te laten werken. Ik rijd er iig met graag voor om.

Nico
Antwoord
#8
Stel dat je een 195 mm brede band hebt en er aan ÃÃn kant een breedte van 25 mm qua slijtage wat vóór loopt op de rest, heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee.
De APK trouwens ook niet. Het loopvlak is de aangegeven breedte - 50 mm (25 mm per kant). Van dat loopvlak moet een breedte van 75% minimaal 1,6 mm profiel hebben. Van 195 mm blijft er slechts 108,75 mm over.
Is dat veilig? Voor je mooiweerauto wel.

Teveel toespoor geeft een typisch zaagprofiel, wat je voelt als je tegen de rolrichting over de band veegt.

Zet het stuur in de rechtdoorstand en kijk langs de wielen. Staat er een wiel schever dan de andere, ga je dat oplossen, zo niet, doe je beide kanten evenveel. Aan de stuurstangen zit de stuurkogel, geborgd met een contramoer.
Deze los je iets en je draai de stuurstang een achtste slag (of een zesde) uit. De spoed van die draad is 2,0 (M14) of 1,75 (M12), dus een kwart is al 0,5 mm minder toespoor. Totale toespoor is maar 1,5 +/- 1 mm (ter hoogte van de velgrand).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Het effect van caster is niet veel, veel minder dan ik dacht. Ik zag gisteren een 240 met 2 linkerfuseekogels (!!!), dus 2 hele graden verschil in caster li en re. Toch reed de auto gewoon rechtdoor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)