29 January 2006, 23:06
Wie kan me vertellen welke olie er in de cardan moet? iets van Sae 90 hoorde ik ergens. kan dat kloppen?
Differentieel
|
29 January 2006, 23:06
Wie kan me vertellen welke olie er in de cardan moet? iets van Sae 90 hoorde ik ergens. kan dat kloppen?
30 January 2006, 09:47
klopt, ik heb dat ook ooit geroken bij een 244 Turbo. Dat ding maakte veel herrie. Later dus ook in de soep gelopen. Kwam omdat de eerste eigenaar flinke trailers met appels en peren ermee trok door velden en weien. (fruitboer!)
Ik heb er toen tijdelijk ATF olie ingemikt. Maar later is er een ander diff onder gegaan. Geen idee wat men er toen ingedrukt heeft. "Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
30 January 2006, 12:46
Wat is 't verschil tussen een blokkerend en een niet-blokkerend differentieel?
30 January 2006, 15:45
Met een blokkerend differentieel sta je stil !
30 January 2006, 16:11
Vandaag met mijn lollig been uit bed gestapt.
Je bedoelt waarschijnlijk het verschil tussen een gewoon differentieel en een sperdifferentieel ? Bij een gewoon differentieel heb je in een bocht alleen aandrijving op het wiel wat de minste omwentelingen maakt, het wiel in de binnenbocht dus. Bij een sperdifferentieel ( 25 % - 50 % - 75 %) heb je ook op het andere wiel (in de buitenbocht dus) aandrijving. Beide hebben voor- en nadelen. Gewoon differentieel is voor gewoon dagelijks gebruik het beste en het minst slijtage gevoelig. Sperdifferentieel is alleen nodig voor het echt sportieve werk, of bij veel vermogen (+250 pk). Wegligging is met sper wel beter (meer tractie), maar bij overstuur zal hij ook veel sneller uitbreken
30 January 2006, 16:18
Heh, ja sorry. Ik bedoelde dus het verschil tussen een zelfblokkerend achter diff en een gewoon diff. Maar dat zal dat wel zijn idd. Bdankt!
30 January 2006, 22:15
lj_dekker schreef:.... zelfblokkerend achter diff .....Maar het blokkeerd dus niet als het ene wiel gaat spinnen wordt de kracht door een soort koppeling op het andere wiel overgebracht. Volvo noemt dit Antispin (In Vadis). Vaker hoor ik lameldiff (In .SE )
[img][/img]
30 January 2006, 23:42
Beide namen kloppen wel een beetje.
Antispin : sperdifferentieel wordt ook wel : anti-slip differentieel genoemd en dat klopt ook wel, doordat de kracht over beide wielen verdeeld wordt heb je meer tractie, m.a.w. het duurt wat langer voordat hij gaat slippen, maar als hij gaat, dan gaat hij ook veel sneller ! Lameldiff. : het differentieel werkt met lamellen, soort koppelingsplaten die de draaiende beweging overnemen.
31 January 2006, 00:48
Pierre van Aert schreef:Bij een gewoon differentieel heb je in een bocht alleen aandrijving op het wiel wat de meeste omwentelingen maakt, het wiel in de binnenbocht dus. Nooit geweten.... Een normaal differentieel zorgt ervoor dat het in een bocht mogelijk is dat het achterwiel in de buitenbocht sneller kan draaien dan het wiel in de binnenbocht en daarbij beide wielen ongeveer gelijke aandrijfkracht leveren. Dit wordt bereikt doordat het differentieel meer kracht aan het lichter draaiende wiel geeft (buitenbocht) en minder kracht aan het zwaarder draaiende wiel (binnenbocht).
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br /><br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
31 January 2006, 09:31
enne...is zo'n sper-diff altijd hetzelfde in de 240-ers? Of zijn er verschillende...m.a.w kan er een onder de turbo? Ik heb daar wel eens wat over horen vertellen namelijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|