Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor verzuipt op benzine bij stationair en lage toerentallen.
#1
Vandaag even langs een automonteur van de ouwe stempel geweest en mijn b21 motor na laten kijken omdat ie niet echt lekker loopt op benzine (gas is prima).

Op mijn verzoek ontsteking afgesteld, morgen doe ik zelf even de klepspeling, vermoedelijk verandert dit niks maar dan is de basis tenminste goed.
Aangezien hij duidelijk veel te rijk loopt op benzine bij stationair en een beetje gas, kan ik er redelijk safe van uit gaan dat ik een probleem met de carburateur heb.
Nu kende deze monteur het type carb, dat ik heb niet (Solex Zenith 175CD) en adviseerde hij me om iemand te zoeken die wel ervaring met deze dingen heeft. Hij heeft wel wat proberen te stellen en het gaf ook wel iets resultaat maar dat zat hem meer in de marge, het probleem dat ie te rijk loopt is niet weg.

Dus mijn vraag: is er iemand in de buurt van Drenthe (uurtje rijden is geen probleeem) die zin heeft om samen met mij de carburateur te beoordelen cq af te stellen?

Of als iemand van jullie direct al zegt van gut dat is heel simpel, dan hoor ik de tips die ik zelf kan doen graag.
Antwoord
#2
Strombergs, SU e.d. zaten in Engelse auto's, en Saabs, en nog wel een paar die me niet te binnen schieten.

Bijna alles is met simpel handgereedschap te doen, behalve de fijne afstelling vd CO. Dus, download Volvo Service Manual TP11740-2 van http://www.scribd of k-jet.org, begin bij p. 1 en wordt Stromberg expert.
Als je hier zoekt op Stromberg vind je ook wel het 1 en ander.

Begin met de top, kabels, hevels, vacuumslangen.

En de rest vd motor moet natuurlijk goed zijn (kleppen, ontsteking).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Zie ook de vraag van Henqui, lijkt over min of meer hetzelfde probleem te gaan. Check voor de zekerheid de bougies: is de kleur goed, electrode-afstand in orde? De vonk is het zwakst bij lage toerentallen, dus als je bougies slecht zijn (of een ander onderdeel in de ontsteking) dan kan dat net het verschil maken tussen een goede ontsteking op LPG maar een minder goede ontsteking op benzine.
Antwoord
#4
voor 10 pst heb je Irridium bougis in de Uk, met name goed voor LPG auto's ivm warmte afvoer, electrode is een groot verschil met het "staafje" dat we al 200 jr gebruiken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Er zit toch een membraam in een carb, kan deze niet verdroogd en gescheurd zijn?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#6
De bougies zijn wel goed, kabels lijken ook wel in orde.
Vandaag nog een klein vacuumlekje gevonden, motor start nu wel beter maar loopt nog steeds veel te rijk.

Probleem lijkt inderdaad veel op die van Henqui, ik ga dat topic dus ook met aandacht volgen, alleen is hij al veel verder dan ik qua diagnosewerk dus heb ik wat in te halen. Maar dat is helemaal niet erg, juist leuk ;D
Antwoord
#7
zo ver ben ik nog niet hoor, van de week pas voor het eerst zo'n ding open gemaakt :-)
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#8
De Stromberg is echt niet moeilijk, er zitten geen ingewikkelde sproeierconstructies in of veertjes die om je oren vliegen, alles kan eraf geschroefd en weer erop, kost mij doorgaans zelfs geen pakking. Plaats vooral af en toe wat fotootjes hier.

Trouwens, LPG ontbrandt moeilijker dan benzine. ALs je motor op LPG start en loopt is de ontsteking goed genoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:De Stromberg is echt niet moeilijk, er zitten geen ingewikkelde sproeierconstructies in of veertjes die om je oren vliegen, alles kan eraf geschroefd en weer erop, kost mij doorgaans zelfs geen pakking. Plaats vooral af en toe wat fotootjes hier.

Trouwens, LPG ontbrandt moeilijker dan benzine. ALs je motor op LPG start en loopt is de ontsteking goed genoeg.

Op lpg start ie (meestal) niet, een enkele keer wel met volgas.
Ik ga straks ook even klepspeling controlleren, en als ik tijd over heb zal ik de carb eens uit elkaar draaien en fotootjes maken.
Heb alleen ook nog een storing aan de v70 die even prioriteit heeft aangezien dat de daily driver is.
Antwoord
#10
Net klepspeling gecontrolleerd, dit is prima.
Ook de carb weer uit elkaar gehaald, en dit keer echt uit elkaar. Niets kunnen vinden dat niet goed is, het ding lijkt me echt tip top.
Wel is die dikke hardplastic schijf tussen carb en spruitstuk helemaal verbrokkeld zegmaar, ik heb er maar een pakking tussen gemaakt maar hij start helemaal niet meer dus geloof niet dat dat echt een goed idee was Tongue
Toch maar eens een nieuwe schijf en pakkingsetje opscharrelen ergens, dit geknooi zet ook geen zoden aan de dijk.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 119 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 153 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.606 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 9.896 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 401 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.888 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 947 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Stationair Nicolaas H 3 1.591 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.183 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)