Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
Hoi allemaal,
Ik heb 't volgende probleem: als ik rem gaat de auto trillen/bonken, alsof je vierkante wielen hebt.
Je voelt 't niet in het stuur, maar wel in het rempedaal.
Het is net alsof je "pompend" remt, alsof er een richel oid op de remschijf zit.
Ik heb de remblokken/schijven bekekenen maar kan zo op het oog niets vinden.
Heeft iemand een idee?
Ed
(Volvo 240 '83 B23A)
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 1.305
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Kromme remschijven voel je ècht wel in het stuur!!
Groeten van Frans
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
schijven kunnen ook "los" zitten..
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Rubbers achterasophanging (<-- is dat een woord?) controleren.
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
Maar eh . . . de schijven zijn 't dus waarschijnlijk niet ??
Zoals al gezegt zag ik daar ook al niets bijzonders aan. (Kun je het uberhaupt wel zien ??)
En als het de ophanging is (bussen en/of rubbers), hoe kom ik daar dan achter?
Aan de andere kant, dat "pompend remmen" gevoel lijkt m.i. weer op kromme schijven . . .
Misschien een combinatie van alle twee/drie gevallen??
Nog suggesties iemand?
Alvast bedankt weer!
Ed
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
schijven...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.305
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Nog ÃÃn keer............bij kromme schijven gaat je stuur te keer!!! Misschien zijn je 'shockers' niet meer helemaal lekker.
Groeten van Frans
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
edhn schreef:....Zoals al gezegt zag ik daar ook al niets bijzonders aan. (Kun je het uberhaupt wel zien ??)...
Ik had hetzelfde probleem bij een andere auto. Oorzaak: 1 kromme remschijf.
In mijn geval heel simpel te zien. Auto op een bok, wiel eraf.
Daarna een bok naast de remschijf gezet met +/- 1 mm tussenruimte. Remschijf draaien en
het was meer dan duidelijk dat de schijf krom was. Het beste is een micrometer want naar wat
ik begrijp is er maar weinig slingering van de schijf nodig om trillingen te veroorzaken.
Kromme schijf voor geeft trillen in het stuur, achter in het interieur.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden