Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dubbele SU's op m;n B20a?
#1
[Afbeelding: 05042011230.jpg]
Ik kan dit setje dubbele SU carburateurs kopen, maar weet niet of het verstandig is.
Ten eerste is het inlaatspruitstuk anders en vraag ik me af of er een inlaatspruitstuk voor de B20a in mijn 73er 144 te krijgen is.
Ten tweede vraag ik me af wat het effect is ten op zichte van de standaard Stromberg carburateur.
Ik denk dat het er in ieder geval een stuk beter uitziet onder de kap, ipv de Stromberg, maar ik wil wel dat ie goed blijft starten en netjes blijft lopen.
Heeft ÃÃn van jullie hier ervaring mee?
[Afbeelding: 05042011231.jpg]
mooie "vintage" luchtfiltertjes
[Afbeelding: 05042011229.jpg]
Huidige situatie met de Stromberg en KN filter
Antwoord
#2
Frox doet het goed met de SU's... en die's ook geel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Jij bent er ook altijd snel bij hÃ!

Frox heeft een originele S, ik neem aan dat er aan zo'n motor nog meer wijzigingen zjn tov een B20A? of zijn alleen de carburateurs anders?
Ik zie in ieder geval op zijn foto's welk inlaatspruitstuk ik nodig heb!
die hier op zit heeft maar twee poorten.
[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg]
De carburateurs van Frox
Antwoord
#4
Staat iig wel mooier,
heb ook dubbele su's op mijn B20 met glimmende K&N's
Jij hebt geen lpg geloof ik (da's wat kieteliger met dubb. su's)
Volgens mij heb ik nog wel zo'n spruitstuk liggen... ergens...

(Klik voor vergroting)
[img width=220 height=166]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/IMG_0026.jpg[/img]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
een "S" is een B20B en heeft een andere nokkenas, heb ik ook, echter met 1 Stromberg, maar trekt al stukken beter (kop is ook aangepast.. ) Wel zorgen dat de SU's in goede staat zijn anders krijg je de boel nooit fatsoenlijk synchroon..! Ik heb ook nog een set SU's liggen, maar dan met het aluminium P1800 inlaatspruitstukje. Daar hoort origineel en gietijzeren uitlaatspruitstuk bij, maar kun je desgewenst ook met een 4-1 uitlaatspruitstuk gebruiken van bv Simons, en dan meteen de bijbehorende "stortkoker"... wordt ie nog soepeler van..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
nu zie ik het, het materiaal wat jij kunt kopen is oud, B18B vermoed ik, heeft zo nooit op een 140 gezeten. Je wilt iig HIF6 SU's hebben, met het vlotterdeel onder de carbs.. zie ook hier..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Volgens mij is het verschil tussen een B20A en B20B (naast de dubbele carbs) de koppakking en de nokkenas (en misschien de ontsteking).

Een inlaatspruitstuk kan je wel regelen. Je moet alleen wel het oude spuitstuk loszagen (in- en uitlaat deel zitten aan elkaar vast), voordat je het nieuwe kan monteren.

De carbs zijn niet origineel 1973, niet dat dat uitmaakt in de 140 zijn ook de carbs met losse vlotter geleverd zoals die op je foto. Maar of dit type ook geleverd is op de B20 moet je even uitzoeken. Het setje lijk ook niet erg nieuw. Voordat je tot aankoop overgaat zou ik op BCCP eens kijken naar de kosten van revisiesetje, juiste naald+sproeier, dat zet je ook best wat €€ terug.

Of je veel vermogens winst haalt... weet ik niet volgens mij zit er qua PK's niet ongeloofelijk veel verschil tussen een A of B motor.

Jambon had al wat vragen beantwoord zie ik...
Antwoord
#8
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is het verschil tussen een B20A en B20B (naast de dubbele carbs) de koppakking en de nokkenas (en misschien de ontsteking).

Een inlaatspruitstuk kan je wel regelen. Je moet alleen wel het oude spuitstuk loszagen (in- en uitlaat deel zitten aan elkaar vast), voordat je het nieuwe kan monteren.

De carbs zijn niet origineel 1973, niet dat dat uitmaakt in de 140 zijn ook de carbs met losse vlotter geleverd zoals die op je foto. Maar of dit type ook geleverd is op de B20 moet je even uitzoeken. Het setje lijk ook niet erg nieuw. Voordat je tot aankoop overgaat zou ik op BCCP eens kijken naar de kosten van revisiesetje, juiste naald+sproeier, dat zet je ook best wat €€ terug.

Of je veel vermogens winst haalt... weet ik niet volgens mij zit er qua PK's niet ongeloofelijk veel verschil tussen een A of B motor.

Jambon had al wat vragen beantwoord zie ik...
koppaking zou ik niet weten, er veranderd immers niets aan de kop, of bedoel je spruitstukpakking..? die is vls mij gewoon dezelfde (B18-B20). Ik heb nog een S spruitstuk liggen. Je kunt ook gewoon 2 Strombergs gebruiken, zelfde maat voet, wel heb je de stangetjes nodig om eea te verbinden en een dubbele chokekabel met gaffel onder je dash..

Vroeger types hadden de oude SU's, overeenkomstig de Amazons, "73 idd geen S meer, maar ja, Competitionparts leverde ook gewoon de Weber/Solex-sets nog..

pk's, in gezonde toestand op papier 82 of 115 pk, in Nm's niet schokkend. Mijn set-up doet het erg goed op de ene Stromberg (ook dankzij Simons), maar zal "sneller" zijn als ie beter kan ademhalen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Volgens mij zijn dit alle verschillen tussen de B20A en B20B:
* Nokkenas: A vs. B of C
* Compressie (door zowel kophoogte als koppakking, allebei dunner bij de B)
* Ontsteking (verschillende distributeurs)
* Carburateur(s): 1 vs. 2 maal Stromberg of SU

De B20B is voornamelijk sneller door de nokkenas die meer toeren maakt dan in de B20A; de overige verschillen zijn er om de voordelen van de snellere nokkenas tot hun recht te laten komen.
Antwoord
#10
Met dubbele strombergs? Nog nooit gezien. Zal best lopen denk ik zo!
Groeten, Boele
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.788 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  dubbele carburateur pieter2 7 3.084 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 3.713 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  Dubbele su carburator b20 Rob d 3 3.006 1 August 2018, 17:51
Laatste bericht: Dopski
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.015 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 19.373 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  V-snaar B20A Ohrtmann 5 4.601 9 January 2016, 21:02
Laatste bericht: Ohrtmann
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.654 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.476 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 7.602 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)