Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
contactslot/sleutel vraag
#1
Ik heb 2 sleutels waarvan 1 het steeds slechter gaat doen in het contactslot, in de portieren vooralsnog geen problemen. Hij gaat alleen draaien als ik de sleutel er keihard in ram en meteen draai... Als ik hem vergelijk met de andere sleutel (die ook niet meer zo lekker in het contactslot draait) kun je zien dat hij onderhevig is aan slijtage.

Wat te doen? Hoe kan ik eventueel een nieuwe sleutel bij laten maken? Of moet alvast ik op zoek gaan naar een nieuw contactslot? Of is er nog een andere oplossing?
Antwoord
#2
als je 1 goede sleutel hebt, die laten bijmaken...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Als je sleutel het wel goed doet in het portier maar niet in je contactslot dan zou ik het contactslot als 1e verdachte houden. Uiteraard is het het beste om de "versleten" sleutel te vervangen, maar als ik je bericht zo lees lost dat je probleem maar ten dele op.
Je rijdt toch niet rond met je hele sleutelverzameling bungelend aan de contactsleutel? Wink
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#4
Ik heb een zeer bescheiden sleutelbosje met 3 sleutels eraan...

Daar kan het niet aan liggen, ik had hiervoor een VW golf en die hebben ook last van contactsloten die lijden onder zware sleutelbossen...

Ik ga eens een nieuwe sleutel laten maken, kan dat bij elke sleutelboer?
Antwoord
#5
Ik heb de mijne ook bij laten maken bij een "Hakkenbar". Wel even opletten dat ze de goede blank gebruiken. Er zijn nl 2 uitvoeringen: de werksleutel en de servicesleutel. Het verschil zit hem in de opstaande rand die over de lengte van de sleutel loopt. Houd ze even naast elkaar dan zie je snel wat ik bedoel. De werksleutel heeft een lage (dus afgeslepen) richel, de servicesleutel een hoge. Ga je met de verkeerde naar huis, dan krijg je de kofferbak en je dashboardkastje niet meer open.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#6
Mijn excuses voor het off-topic gaan, maar ik zou hier graag even op inpikken.

Weet iemand hoe je de servicesleutel van een 79'er 240 kan herkennen? Bij aankoop kreeg ik twee sleutelbosjes, waaraan telkens ÃÃn contactsleutel (ook voor de portieren), ÃÃn sleuteltje voor de achterklep en ÃÃn kleine voor de tankdop. Met de beide contactsleutels kan ik het dashboardkastje niÃt afsluiten - nooit gekunnen. Met geen enkele andere bijgeleverde sleutel, trouwens. Nu vraag ik me af of ik toevallig twee servicesleutels heb gekregen en dat de 'gewone' verloren zijn gegaan. Volgens mij krijg je van de dealer bij aankoop van de nieuwe Volvo trouwens ook meer dan twee sleutels: ik dacht zelfs twee gewone en twee servicesleutels.

Hoorde van iemand dat de servicesleutel een 'rechthoekig' zwarte greep had, en de gewone een 'afgeronde', maar kan iemand hier een zinnig antwoord op geven?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
Hoi, Saskia,

was vanmiddag al een verhaal begonnen, maar de telefoon had weer geen enkele vorm van genade.....
Ik ga even door op mijn vorige verhaal:

[img width=800 height=600]http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0122.jpg[/img]

Bewust even niet verkleind om alles zichtbaar te houden:
Het is wat lastig te zien: De linker sleutel is de servicesleutel, de rechter de werksleutel. Net voor de greep zie je bij de servicesleutel dat de richel / baan die over de hele lengte van de sleutel loopt hoger is dan die op de werksleutel. Daar is die duidelijk lager geslepen om net voor de greep op te lopen naar het niveau van de rest van de sleutel. Dus als alles dezelfde vorm heeft, is dat iig een herkenningspunt.
De rechter is overigens een kloon van de hakkenbar, maar vwb vorm van de greep identiek aan de originele.

ik hoop dat je hier verder mee komt.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Super, Martin! Dat maakt veel duidelijk!
Blijkbaar heb ik inderdaad twee servicesleutels! :-\
Maar wel goed dat hiermee het mysterie van het dashboardkastje is opgelost ;D

Dit zijn ze:
[img width=800 height=600]http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/IMG_1846.jpg[/img]

Maar even langs de dealer om te informeren of er nog aan een originele sleutel te geraken is..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#9
Mijn probleem is inmiddels verholpen, ik merkte dat er veel troep uit het slot kwam als ik de sleutel eruithaalde. Het slot min of meer schoongespoeld met WD40 en voila hij doet het weer. Ik vermoed dat er ooit iemand grafiet in heeft gespoten en dat dat de boel min of meer heeft verstopt...
Antwoord
#10
Ik heb nog gewone sleutels liggen Saskia. Gewoon mee naar de sleutelman gaan en laten slijpen en dan heb je een gewone sleutel die op je kastje past. En er staat zelfs volvo op.

Sleutel klaar geslepen bij de dealer is 35 euro. Bij mij heb je er eentje voor 5 euro. Wink
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Distributieriem blokeer sleutel dan008 1 3.417 17 May 2016, 13:55
Laatste bericht: Rob
  sleutel hulp & ondersteuning volvodutchy 1 3.849 13 February 2011, 20:56
Laatste bericht: volvodutchy

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)