Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Vanwege lekkage wilde ik vandaag de hulpaskeerring en krukaskeerring vervangen van mijn 345 uit 1981 met B19A-motor.
Inmiddels ben ik bijna zo ver dat ik de distributieriem eraf kan halen (ventilator etc. heb ik er al af). Die riem vervangen heb ik al eens eerder gedaan.
Maar ik zie nu dat de tandwielen van beide assen ook los moeten en logischerwijs moet dan ook de krukas geblokkeerd worden.
Normaal gesproken haal ik namelijk enkel het voorste gedeelte van de krukaspoelie eraf (de loopvlakken van de v-snaren), maar nu moet dus de complete poelie eraf.
Dit gaat mijn kennis wat te boven en ik heb het speciale Volvo-tooltje, nummer 5034, ook niet.
Wie kan me helpen om die keerringen te vervangen/is er een forummer met werkplaats o.i.d.? Uiteraard tegen betaling. Ik ben zelf best handig en help graag mee, als iemand me maar zegt hoe het moet. Het liefst ergens in Gelderland (ik woon zelf in de Achterhoek) zodat ik niet zoveel reistijd heb, maar ik begrijp dat dit gebied nu niet bepaald de grootste bevolkingsdichtheid heeft en daardoor ook niet veel Volvo-liefhebbers zal hebben.
Alle materialen heb ik al liggen, het moet alleen nog gemonteerd worden. Desnoods hier op de oprit. Ik ga de zaak nu weer terugbouwen want dit lukt me alleen niet.
Wie weet iemand? Alvast dank!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als je de krukas niet verdraaid, kan je alles toch weer terugzetten na het vervangen van de keerringen?
Ik neem aan dat de poelie er maar op 1 manier op kan, als je de riem voor de tijd even merkt zie ik het probleem niet.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Mee eens, als je toch twijfelt zit Volvoliefhebber niet in de Nijmegen buurt ?
[img][/img]
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Als ik het me goed herinner zit er een spiebaan in de poelie. Je zou heb dus hooguit achterstevoren kunnen monteren. Merktekentje met een likje verf zorgt voor "geen twijfel". Ik heb hem er af getikt door een paar bescheiden klapjes met een kunststof hamer. (Ik meen op de bout na die een paar slagen gelost te hebben. Is allemaal weer lang geleden....
)
`88 245, B230K, M47
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Van de dealer mocht ik wat Volvo-gereedschap lenen (#5034) waarmee ik de poelie zo los had.
De oude keerring was er zo uit, maar ik ben nu een uur of twee bezig met het monteren van de nieuwe. Wat een kreng.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Daar is ook een tool voor. 5024.
Anders zaag je een rondje uit multiplex, boort een gat middenin en drukt met de krukasbout en het plankje de keerring recht naar achteren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Exact!
Daar kwam ik dus ook achter. Ik had e.e.a. geprint van een digitaal Greenbook (van kjet.org) en daar stond het in.
Inderdaad heb ik dat "opgelost" door creatief met hout bezig te gaan. De keerring zit bijna op zijn plek maar-nog-net-niet, dus ik ga morgen wel weer verder.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 639
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik ben wel benieuwd en wil het graag nakijken in het greenbook maar welk greenbook? Welke pagina? Anders zoek ik me een breuk......
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
pepijnwk schreef:Ik ben wel benieuwd en wil het graag nakijken in het greenbook maar welk greenbook? Welke pagina? Anders zoek ik me een breuk......
Deze, vanaf pagina 71 (dacht ik, de pagina laadt hier niet dus ik weet het niet zeker):
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...part_2.pdf
Morgen zal ik hier wat foto's plaatsen van de klus. Het is me gelukt
Er is wel verrekte weinig ruimte in zo'n 345 zeg... dat blok is veel te groot en lomp voor zo'n wagen. Ik had zo'n 15 cm ruimte tussen de keerringen en de radiateur :o
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Weet iemand of de ontsteking opnieuw moet worden afgesteld als de d-riem is vervangen?
Het lijkt alsof 'ie meer choke nodig heeft. Het stationair toerental van warme motor is gedaald van zo'n 950 tpm naar 700 tpm, alle verbruikers uit.
Bovendien heeft de warme motor na een uurtje stilstand alweer choke nodig om te blijven lopen. Onderin het toerengebied trekt hij minder goed dan voorheen en hij bokt/schokt lichtjes als je wat sneller wilt optrekken.
De nieuwe riem ligt er 100% zeker weten goed op. Misschien dat de oude een tandje versprongen was?
Voor de klus was het CO zo'n 3%, stationair toerental zo'n 950 tpm. Het lijkt me stug dat het CO nu veranderd is, het brandstofsysteem heb ik immers niet aan gezeten.
Als ik wat verbruikers aan heb (lampen, ventilatie, radio etc.) is het stationair toerental warm slechts 550 tpm, hetgeen de nodige rammels en trillingen veroorzaakt. Het toerental is dus te laag, maar waarom?
Maandag maar even naar de garage, zelf heb ik helaas geen CO-meter/stroboscoop dus ik kan hier zelf niets aan meten.
Iemand nog een tip?
Wat me wel altijd al opviel, is dat de verdeler, in tegenstelling tot afbeeldingen in boeken e.d., niet gedraaid staat maar recht. De aansluitpunten op de verdelerkap staan van bovenaf gezien dus zo: o o (en de andere twee punten daar dus recht onder) i.p.v. o
o o
o
(die eerste o direct na de v. hoort recht boven de onderste o te staan, maar blijkbaar verandert de website dat stiekem)
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL