Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Dag Marc,
Klasse. Ik zal eens nameten wat de weerstand van de LPG meter is en kijken of ik die kan aanpassen.
Groet,
Rik
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb deze link gebruikt;
http://w200.weetjewel.com/w200_tips/fuel..._meter.htm.
De meter werkt nu de goede kant op. Op het tankmetertje dat ik heb zaten aanzienlijk minder weerstanden. Per stuk waren ze 10-11 Ohm. Er zaten er volgens mij 6 op (kunnen er ook 7 zijn geweest) weet ik niet meer precies. Mijn zoon heeft er 1 van 13 ohm bij op gesoldeerd (had hij nog liggen), tussen de omgesoldeerde draar en de andere weerstanden, dus Ã
Ã
n extra weerstand. Er zijn dus geen ingewikkelde schema's en/of extra relais nodig.
Let er overigens op dat van dit type hele kleine weerstanden geen zinnig woord over de weerstand zelf valt te zeggen.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
20 December 2011, 14:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 December 2011, 14:16 door Rob.)
is het ingewikkeld om de huidige tankzender door te meten en dan de weerstanden te her-solderen?
Marc schreef:
Marc1970 schreef:In TP11402-2 staat de zender, op de bodem geeft-ie 282+/-48 ohm, 15 mm hoger 223+/-26,5 ohm, 84 mm vd bodem is het 98+/-14, en op 191 mm heeft-ie 40+/-5 ohm weerstand.
Mijn tankzender geeft 0-90 Ohm
Huke Basart gemaild of ie zijn schema voor de
duo-brandstofmeter naar me wou mailen; binnen 10 sec had ik die, klasse.
Op zijn overzicht staat dezelfde zender als ik heb (uiterlijk dan) alleen die van mij is 0-90 Ohm en hij schreef dat ik de 20-239 Ohm moet hebben.
Of ik koop een nieuwe tankzender (25,-) of ik soldeer de huidige zender om (net als Rik Tuin) alleen heb ik weinig kaas gegeten van multimeters en weerstanden.
Lijkt me wel grappig als dat lukt..
Schema van Huke
Mijn schema (klik voor groter..)
Zie dat hij alleen 87a en 87 net andersom heeft zitten.....
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Heb inmiddels twee tanks op LPG leeg gereden. De meter doet het echt heel goed. Hij is behoorlijk nauwkeurig. Ben erg tevreden met deze spotgoedkope oplossing.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Hmmm, doet je zoon ook solderen voor anderen?
Als ik het goed begrijp heb je helemaal geen relais ertussen?
Heb je wel op benzine ook de benzinestand of geeft ie altijd de LPG stand aan?
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Ik heb er inderdaad geen relais tussen. Mij is ook niet helemaal duidelijk waarom dat bij deze aanpassing zou moeten.
De brandstofmeter in het dashboard geeft de stand op benzine of op LPG aan, uiteraard naar gelang de brandstof waarop gereden wordt. Ik heb een simpel systeem, carburateur en een simpele 3-standenschakelaar, B, neutraal of G. Dergelijke schakelaars zijn meestal 'dubbel' uitgevoerd. Van de ongebruikte pootjes heb ik op de middelste de draad aangesloten die vanaf de brandstofmeter op het dashboard komt. Vervolgens gaan beide andere pootjes naar de vlotter in de benzinetank of naar de meter op de gastank.
Heel simpel maar prima werkend. Je moet dus wel een draad vanaf de LPG meter naar voren trekken naar de G/B schakelaar.
Ik zal mijn zoon eens vragen v.w.b. het solderen.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 1.674
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
De info in dit topic was zeer zinvol om de aansluiting te realiseren, waarvoor dank.
Mocht je issues hebben om de zender en meter qua range te matchen, zie dan ook
hier voor een oplossing.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005