Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raar geluid, wiellagers??
#1
Zit wederom met een vervelend geluid, en wel het volgende. Soms (dat is het gekke) als ik een ietwat scherpere bocht naar links maak hoor ik een raar geluid. Alsof je op de snelweg over de witte zijmarkering heenrijdt. Af en toe hoor ik dit geluid ook op de snelweg, moet ik wel wat harder voor rijden maar er ontstaat dan een identiek geluid.

In eerste instantie denk ik aan een wiellager, maar als dit het euvel is zou ik het altijd moeten horen lijkt me. En ik kan niet plaatsen of het voor of achter is, wel dat het aan de rechterkant van de auto moet zitten.

Iemand een idee?

Antwoord
#2
Jij hebt wel pech met geluidjes is het niet? Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
Ja hahaa praat me er niet van.. Houdt je van de straat zullen we maar zeggen..

Antwoord
#4
opkrikken, wiel boven en onder vastpakken en proberen te kantelen, als je speling voelt is dat iig niet goed. Geef het wiel een zetje en luisteren, je hoort de remblokken ook maar niet continu. Opletten hoe het wiel tot stlstand komt. Ook kun je het wiel er af halen en de naaf draaien, Stel voor het goede de remblokje ff wat terug zodat ze niet aanlopen.. als je de naaf vasthoudt en verdraaid moet je wat "gerommel"voelen, in dat geval vervangen.

ik hadvorige wk hetzelfde, was r stellig van overtuigd dat het ergens anders vandaan kwam, maar bleek "gelukkig" de lagers aan 1 kant..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Zal er morgen eens aan voelen. Is het een makkelijk klusje? en moeten de lagers vervangen worden of is het een kwestie van weer invetten?

Ga er morgen maar een volvo klus dagje van maken denk ik. Wil ook gelijk even kijken naar het ontstekingstijdstip, heb het gevoel dat hij inhoudt in het lage toerengebied (vandaar ook mijn eerdere topic over meer vermogen uit een b23a). Misschien is hier wel iets mee. Heb begrepen uit eerdere topics dat 5graden normaal is voor een b23a maar gezien ik eigenlijk altijd op LPG rij is 8 tot 10 graden beter. Iemand hier nog een idee over?

Thanks!!!

Antwoord
#6
als ze geluid maken wordt het tijd voor nieuwe, dan is de harde laag door en wordt het snel erger..

dit verhaaltje heb ik onlangs aan een "collega volvo voorwiellager vervanger" gezonden..

de volgorde is feitelijk alsvolgt

schone omgeving , dito doeken etc.

naaf schoonmaken, lagers vallen er uit, achterzijde zit een stofring van vilt, die ook vv

lagerschalen von binnen uit er uit tikken met een bronzen of messing drevel. Omdat het kleine randjes zijn gebruik ik daar een vierkante voor die makkelijker grip heeft daarop. steeds rondom tikken om te voorkomen dat ie scheef gaat, niet te zware hamer, uiteindelijk gaat het makkelijer en komt ie er uit

als ze er beiden uit zijn de naaf op vuil inspecteren, vooral de zitting onderin waar de nw ring in komt, met name een snippertje van de drevel is funest ntl..!

met je vinger een filmlaagje vet in de behuizing. de nw ring (dikke kant naar binnen hè..!) op de rand leggen, voelen dat ie goed ligt. Eventueel een hard (schoon) plankje er op en voorzichtig erin tikken , als ie erin in gaat kun je weer zonder te forceren rondom er in tikken mbv de drevel, ook weer opletten dat er niet ergens een stukje van verdwaalt

eea moet je op een stevige ondergrond doen, op die manier voel je ogm dat je hamer gaat "stuiteren", dat betekent zoveel als dat de ring helemaal onderin zit.

De lagers moet je vol vet kneden, nog een beetje extra in de ring en dan het lager erin leggen, eerst de achterste, dan kun je hem opsluiten met de nieuwe stofring. Het vilt kun je het beste verzadigen van te voren met met wat motorolie, dan zet ie uit.

in de naaf kun je nog wat vers vet doen tegen de wand.

dat ding heb je dan klaarliggen..

Het demonteren van de auto (de naaf, niet de hele auto ntl..) Dopje haal je er af door met een oude platte schroevendraaier rondom tussen rand en naaf te tikken, uiteindelijk komt ie naar voren en r af. Dopje leeg maken en nw vet er in, als ie gedeukt is kun je proberen om met een drevel oid uit te deuken..

de klont vet die je verder ziet vebrgt een splitpen, kroonmoer en opsluitring. Vet r af, met een kniptang kun je de splitpen redelijk goed terugbuigen, vervolgens bovenop pak je met dezelfde tang het koppie en als een soort hefboompje met de tang trek je hem er uit, wel zoveel mogelijk hellpen door um zo recht mogelijk te maken. Goed bewaren als je r geen hebt. Kroonmoer r af, als je dan aan de naaf trekt komt ook de ring mee.

Dan zie je ahgi nog vet op de astap zitten, eerst alles er af, goed schoonmaken is ook hier weer cruciaal, op een zelfde wijze daar wat vet aanbrengen.

Pak de herstelde naaf, beetje achterover houden anders valt het buitenste lager er uit!!! Zo op de astap schuiven dat ie een beetje zweeft, anders schuif je het vet er af, uiteindelijk komt het binnenlager op de verdikking te zitten en het buitenlager dito op zijn plek, ook hietbij opletten dat het buitenlager er niet uit valt.

Als het goed is heb je de opsluitring en kroonmoer ook schoon gemaakt, ring valt in een slotje, moer er achteraan en eerst met de hand aandraaien, of met een passende dop of pijpsleutel voor wat meer grip, wel met de hand nog.

Uiteindelijk wordt eea opgesloten, tijdens het aandraien steeds de naaf ff draaien.

Nu moet je gaan afstellen. Dat is een gevoelskwestie en is een beetje lastig uit te leggen. Als je ooit zo iets met een fiets of brommer (goed..) hebt gedaan dan snap je ws wat ik bedoel.

je zult doorhebben dat de kroonmoer icm de splitpen bepalen waar ie uiteindelijk z'n eindpunt vindt.

Hulpmiddel is je wiel, die kan er feitelijk op, passende ringsleutel op de moer, wiel steeds draaien, ringsleutel in feite niet echt als hefboom gebruiken alsof je een bout en moet aan elkaar draait, dan gaat het mis. In feite heb je bij het demonteren gevoeld hoe vast eea zat, da's voldoende plus een beetje. Zodra je eea hebt zitten, geen speling voelt (wiel boven en onder vastpakken en "kantelen") en het wiel nog steeds vrij uitloopt, Ãn je hoort alleen je remblokjes (zou je van te voren ff terug kunnen stellen zodat ze niet aanlopen..) Je weet waar de splitpen moet zitten, als het gat dan wordt afgedekt moet je de moer verder doordraaien totdat ie door het gat kan, en dan de kop in de breedte van de auto houden, en de beide eindjes naar buiten vouwen en naast elkaar, zo compact mogelijk houden. Nw vet in de dop en er weer op tikken.

Na een lange rit, of tijdens, controleren op speling, eea loopt iets in en omdat het conisch is kan er dus ruimte ontstaan, in dat geval, dop er af, pin er uit, moer 1 "kanteeltje" verder en weer dicht..

Lang verhaal maar om te doen is het recht toe recht aan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
@ Jambon, wat een verhaal zo zeg ;D ;D Zal vandaag eens voelen en na het hele verhaal gelezen te hebben hoop ik dat ik geen speling voel hahaaa.. Ik hoop wel dat het nog wat warmer wordt vandaag. Toch jammer dat het op mijn vrije dag het geen 20 graden is Smile Smile


Antwoord
#8
Jeroen V schreef:@ Jambon, wat een verhaal zo zeg ;D ;D Zal vandaag eens voelen en na het hele verhaal gelezen te hebben hoop ik dat ik geen speling voel hahaaa.. Ik hoop wel dat het nog wat warmer wordt vandaag. Toch jammer dat het op mijn vrije dag het geen 20 graden is Smile Smile

dat is het wel, alleen niet dÃze vrije dag...

anywho, geen speling wil niet zegen "niet versleten" ..!!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Jambon schreef:dat is het wel, alleen niet dÃze vrije dag...

anywho, geen speling wil niet zegen "niet versleten" ..!!

hahaaa dat is waar jambon. Ik ben benieuwd, is de procedure voor achter en voor trouwens gelijk?

Antwoord
#10
achter heb ik nog niet hoeven doen, is omslactiger, steekas moet r uit en de loopring moet worden doorgeslepen, de nw ring wordt er voorverwarmd om geschoven en krimpt zich om de as.. daar zijn ook echte omschrijvingen voor..

vast iemand die een "groenboek" PDf-je heeft..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 20.806 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vreemd geluid in bochten Grey240Polar 13 16.858 1 April 2018, 06:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Stuurpomp maakt af en toe geluid als motor warm is. 240 1993 2.3i Polar KennOne 5 7.500 18 February 2018, 23:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 7.122 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970
  Aanloop geluid met insturen Volvo 240 Polar. KennOne 6 6.050 5 April 2016, 08:46
Laatste bericht: KennOne
  Ratelend geluid tijdens optrekken Rob 4 6.231 11 June 2015, 00:06
Laatste bericht: HSGHOR
  Hard blikken geluid 142, Hesel 15 9.079 31 August 2013, 12:19
Laatste bericht: Jambon
  Wiellagers vervangen / gereedschap nodig ZOAB 6 7.780 11 February 2013, 23:26
Laatste bericht: ZOAB
  Trillingen en metaalbonkend geluid van de achteras/aandrijving geertkroon 15 11.172 22 April 2012, 14:47
Laatste bericht: MartjeB
  bonkend geluid achterwielophanging? Rik Tuin 10 20.196 30 November 2011, 11:14
Laatste bericht: Rik Tuin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)