Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2 L of 2.3 L?
#1
Beste mensen,

Een nieuw lid dient zich aan... (misschien)
Ik ben aan't rondneuzen naar een 240 en vroeg me af waar ik voor moet gaan: de 2 liter of de 2.3 liter uitvoering? Ik heb een voorkeur voor de 2.3 maar weet niet waarom...
Het dilemma: ik heb een '88-er op het oog met 320.000 op de teller. (benzine) maar er ligt een 2 L motor in. De historie etc is echter wel bekend en hij ziet er nog ok uit.
Wat merk je van het verschil tussen beide motoren qua prestaties en hoe is dit merkbaar in benzineverbruik?
en tot slot: hoeveel ga je moeten wennen aan de 240 als je de 850 gewend bent? : )

Mvg. Valetijn
k rol... nog steeds
#2
Dag Valetijn,

Mijn ervaring is dat 2.0 of 2.3 niet zo veel uitmaakt. Als je kunt kiezen, zou ik voor de 2.3 gaan, gewoon voor het beetje extra vermogen. Maar ik zou er nooit een mooie 2 liter voor laten staan. Als je overtuigd bent van de auto gewoon doen!

Het verschil tussen de 240 en de 850 is enorm. Ik heb in allebei veel kilometers gemaakt en het is echt onvergelijkbaar. De 850 is in alles een moderne auto terwijl je aan de 240 merkt dat het een 'ietwat gedateerd concept' is. Maar ik vind het wel LEKKER rijden en ook als je uit een 850 direct in een 240 stapt, ben ik na 2 tellen weer gewend en mis ik die 850 geen seconde. Maar dat is natuurlijk persoonlijk................

Succes met de beslissing in ieder geval.

Groeten,

Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
#3
Sander, ik ben wel benieuwd naar het door jou ervaren verschil tussen een 2.3 en een V6. Gaat zo'n V6 als een raket (...) of is het meer "rustig versnellen", bijvoorbeeld vergeleken met de B23E met handbak ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
#4
Hoi Gerben. Het laatste............rustig versnellen! :lol:

De V6 is best rap (155PK) maar de snelheidsbeleving (jeukwoord, maar bij gebrek aan beter toe maar weer........ :lol: ) is niet enorm. Komt met name door het geluid dat echt heel anders is dan het 'geblaas' van de (fan van de ) B23E. Dat klink iig een stuk sneller.

De 264 is echt cruisen (ook door de automaat), de 244 meer 'werken'.
Allebei is leuk!

We hebben overigens nog nooit een wedstrijdje gedaan met de auto;s...
....... Idea
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
#5
Sander van Buiten schreef:Dag Valetijn,

De 850 is in alles een moderne auto terwijl je aan de 240 merkt dat het een 'ietwat gedateerd concept' is.

Toen ik voor t eerst in mn 240 reed dacht ik dat er ergens een raam open stond of zo iets, want als je harder dan 100 gaat is het net of je een cabrio hebt Big Grin
#6
lj_dekker schreef:
Sander van Buiten schreef:Dag Valetijn,

De 850 is in alles een moderne auto terwijl je aan de 240 merkt dat het een 'ietwat gedateerd concept' is.

Toen ik voor t eerst in mn 240 reed dacht ik dat er ergens een raam open stond of zo iets, want als je harder dan 100 gaat is het net of je een cabrio hebt Big Grin

Ach, zo te horen heb jij nog nooit in een klassieke cabrio gereden. Ik vind de 240 nog zeer stil vergeleken met mijn cabrio.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
#7
lj_dekker schreef:[quote="Sander van Buiten"]Dag Valetijn,

Toen ik voor t eerst in mn 240 reed dacht ik dat er ergens een raam open stond of zo iets, want als je harder dan 100 gaat is het net of je een cabrio hebt Big Grin

Haha grappig! Voor wat meer windgeluid was ik inderdaad al bang. Maar goed, alles zal wennen.
Tot zover iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb er 2 op het oog, zowel 2L als de 2.3L dus ik ga in allebei een proefrit maken. De betreffende 2L lijkt me betrouwbaarder en 'eerlijker', dus de kans is groot...
Wat vinden jullie overigens van 320.000 km voor het 2L model? Is dat nog te doen of zit er een koprevisie aan te komen? Ik weet dat het bij de 850's niet zo'n overdreven hoge km stand is, maar heb geen ervaring met het blok van de 240.
Wat me overigens wel opvalt is dat veel van de 240's die ik op bijv. marktplaats tegenkom aan een koprevisie toe zijn met zo'n 3 ton op de klok. Het betreft hier wel meestal lpg wagens... (ik hoop dat dat de verklaring is)
Kan iemand me vertellen wat jullie ervaring is bij benzine wagens? Is 320.000 dan een stand waarmee je nog wel even vooruit kan, of is de boel dan al behoorlijk uitgesteld? (ik weet het: moeilijke vraag. hangt uiteraard van onderhoud en gebruik af) Maar, het gaat me om het gemiddelde geval... (mocht dat bestaan)

Alvast hartelijk dank!
k rol... nog steeds
#8
Hee Valetijn.. Welkom hier 8)

Goed advies heb je al gehad, nu is mijn vraag: Waarom gaat de 850 eruit?


Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#9
Lijkt me duidelijk als je de kans hebt om een 2 serie te kopen.. :lol:
#10
Het verschil tussen een 2 L en een 2,3 L in het dagelijkse gebruik : praktische nihil en als je dat weg wil hebben : gewoon 185/70 banden monteren voor een kleinere eindoverbrenging.

En als je zoals ik van een Triumph TR 6 overstapt in een 240 dan is het net of je in een doodstille oceaanstomer terecht komt.


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)