Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2 L of 2.3 L?
#21
@ Gerben

Is al veel over geschreven inderdaad.

185/70 kan natuurlijk, geeft wel kleinere overbrenging, beter is misschien
195/70 geeft slechts 5 % verschil, oogt beter, is ook beter verkrijgbaar, hoewel er hier en daar nog wel setjes 185/80 liggen.
Vredestein Sprint + is voor niet veel eisende liefhebber wel overal verkrijgbaar in 185/80x14.
#22
Hmmmmm.........
Jullie maken me wel aan het twijfelen over het wel of niet aanschaffen van een 240. Ik begrijp uiteraard wat jullie bedoelen. Ik had alleen de hoop dat het met de onderhoudsgevoeligheid van 240 wel mee zou vallen. Een 240 uit '88 lijkt me een iets minder complexe wagen als de 850. Iets meer 'basic' of 'oers'. Maw er kan minder stuk en e.e.a. is wellicht eenvoudiger te repareren? Daarnaast lijkt me dat er goed aan betaalbare (gebruikte) onderdelen te komen is? Maar ok; oudere wagens zullen inderdaad meer kosten met zich meebrengen. Dat klinkt aannemelijk...
Over het verbruik heb ik reeds e.e.a. gelezen; dat neem ik op de koop toe.
Ik ga maar eens wat proeftochtjes maken en dan kijken hoe het bevalt. Ook even bij mijn Volvo specialist langs om te informeren.
In ieder geval dank voor jullie input!

@ Thuur: mooi verhaal. Je bent ook hier goed op dreef! Smile
k rol... nog steeds
#23
Valetijn850 schreef:Hmmmmm.........
Jullie maken me wel aan het twijfelen over het wel of niet aanschaffen van een 240. Ik begrijp uiteraard wat jullie bedoelen. Ik had alleen de hoop dat het met de onderhoudsgevoeligheid van 240 wel mee zou vallen. Een 240 uit '88 lijkt me een iets minder complexe wagen als de 850. Iets meer 'basic' of 'oers'. Maw er kan minder stuk en e.e.a. is wellicht eenvoudiger te repareren? Daarnaast lijkt me dat er goed aan betaalbare (gebruikte) onderdelen te komen is? Maar ok; oudere wagens zullen inderdaad meer kosten met zich meebrengen. Dat klinkt aannemelijk...
Over het verbruik heb ik reeds e.e.a. gelezen; dat neem ik op de koop toe.
Ik ga maar eens wat proeftochtjes maken en dan kijken hoe het bevalt. Ook even bij mijn Volvo specialist langs om te informeren.
In ieder geval dank voor jullie input!

@ Thuur: mooi verhaal. Je bent ook hier goed op dreef! Smile

Ik kan wel een paar ervaringsantwoorden geven op deze post :lol:

Ja, een 240 is makkelijker te fixen dan een 850. Je komt overal veel makkelijker bij en het hangt niet van de draden en slangen in elkaar.

Ja, onderdelen van een 240 zijn veeeeeeel gemakkelijker te krijgen (de meeste althans), en (belangrijker?) de onderdelen van een 240 zijn echt HEEL veeeel goedkoper Wink

Ja, ik denk dat een 240 veel minder onderhoud behoeft dan een 850. Let wel: ik denk dat de onderhoudshistorie minstens zo belangrijk is als bij een 850. Hoe ouder, hoe meer slijtage (rubbers, een as, etc.). Als je de onderhoudsschema's naast elkaar legt, plus de leeftijd erbij uitrekend denk ik dus dat een 240 wel goedkoper is in onderhoud. Getuige ook de km-standen. Hier lees ik vaker over 5+ ton auto's dan op het 850 forum.

Nee, hij is zeker niet "oers"-er, tenzij je de uitstraling bedoelt. Als je uit een 850 komt rijdt een 240 toch wel vertrouwd (al kijk je de eerste paar keer vreemd op als het kontje begint te duwen, maar dat is best wel leuk eigenlijk 8)). Verder rijd je een 240 nathuurlijk met stijl, een 850 trekt toch wel meer publiek waardoor hij minder exclusief is.

Of een 240 meer kost dan een 850 denk ik niet, althans om m rijdend te houden. Qua aanschaf ontlopen ze zich amper qua prijs!


Wel leuk om mee te pochen: in een 240 Estate kan 2150 liter met de bank plat Confusedhock: , in een 850 Estate 'maar' 1650 liter....... :oops:


Zover mijn mening Tongue

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#24
Sterker nog : je nieuwe voordeur van 2.10 meter bij 1.00 meter kan gewoon plat achterin en dat kan zelfs bij een 940 niet.
#25
ben het wel aardig met Thuur eens: de kosten qua wegenbelasting, verzekering en benzine/lpg ontlopen elkaar nauwelijks. Daarbij denk ik dat regulier onderhoud voor beide auto's niet veel scheelt (850 iets duurder). Alleen complexere reparaties zijn bij een 850 vaak een stuk kostbaarder en moeilijker zelf te doen.

Maar..... als je 'm gewoon wilt om te rijden en verder geen echte 240-gevoelens koestert, dan zou ik toch eerst een LANGE proefrit in een 240 maken. Mijn broertje heeft een 850GLT en ik moet zeggen dat die wel heeerlijk relaxed cruist. Daar kan een 240 gewoon niet tegenop.

Om op een van je eerdere vragen terug te komen: 320.000km is idd de hoogste tijd voor een eerste koprevisie bij de meeste 240's. Maar de kosten vallen wel een beetje mee. als je eea zelf (de)monteert, dan kost het je misschien E400. Bij een 850 20V loopt het vlgs mij al snel richting de E750-1000.

Dus.... een 240 zou ik rationeel gezien niet zomaar inruilen tegen een 850. De besparingen vallen je dan tegen. Je krijgt alleen ongetwijfeld WEL binnen hele korte tijd het 240-virus te pakken en da's niet best!
#26
Ticcie schreef:ben het wel aardig met Thuur eens: de kosten qua wegenbelasting, verzekering en benzine/lpg ontlopen elkaar nauwelijks. Daarbij denk ik dat regulier onderhoud voor beide auto's niet veel scheelt (850 iets duurder). Alleen complexere reparaties zijn bij een 850 vaak een stuk kostbaarder en moeilijker zelf te doen.

Verzekering is voor mij dik 10 euro in de maand goedkoper, en ik heb geen speciale polis (oldtimer oid). Een gemiddelde complexe reparatie aan een 850 kost minstens 1000 euro. Denk aan koppeling, verdamper airco, etc. Voor de rest hoef je ook niet te verwachten om voor onder de 300 euro bij de dealer weg te gaan (remmen, homokineet, wiellager, beurtje, etc.)


Citaat:Maar..... als je 'm gewoon wilt om te rijden en verder geen echte 240-gevoelens koestert, dan zou ik toch eerst een LANGE proefrit in een 240 maken. Mijn broertje heeft een 850GLT en ik moet zeggen dat die wel heeerlijk relaxed cruist. Daar kan een 240 gewoon niet tegenop.

Om op een van je eerdere vragen terug te komen: 320.000km is idd de hoogste tijd voor een eerste koprevisie bij de meeste 240's. Maar de kosten vallen wel een beetje mee. als je eea zelf (de)monteert, dan kost het je misschien E400. Bij een 850 20V loopt het vlgs mij al snel richting de E750-1000.

Dus.... een 240 zou ik rationeel gezien niet zomaar inruilen tegen een 850. De besparingen vallen je dan tegen. Je krijgt alleen ongetwijfeld WEL binnen hele korte tijd het 240-virus te pakken en da's niet best!

Koprevisie bij de 850 komt haast nooit voor. Meestal beginnen de hydrostoters te lekken vanaf zo'n 450dkm of is er een andere oorzaak voor compressieverlies. Vaak doen mensen de auto dan weg.

Er zijn ook wel voordelen aan een 850 :lol: De koppakking gaat gewoon nooit stuk. Ik ken 2 mensen die beweren een lekke koppaking gehad te hebben, maar het bewijs hiervan heb ik nooit gezien. En de uitlaat is geheel van RVS, dus daar hoef je ook niet naar te kijken (mits je geen drempel hebt geraakt :oops: ) Dus dat zijn wel dingen waar je 'veiliger' mee zit bij een 850.

Vwb de luxe (hadden we nog niet gehad, toch?) maakt het ook niet veel uit. Ik heb een 850 met af-fabriek geen airbag, geen elektrische ramen, etc. Mijn Turbo is toch wel een flink niveau'tje luxer.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#27
onze 850 T5 automaat uit 1996 is tot nu toe heel goed bevallen, alleen wat reparaties, zoals de oliekeerringen (krukas en cylinderkop, totaal 500 euro vervanging), en verder wat kleine dingen.
Rijd wel heerlijk, ongeveer even zuinig, wegligging is beter, veel stiller (bij 200 is het nog steeds akelig stil..), gewoon een modernere auto.
Maar, de 240 rijd ook erg goed vind ik, alleen iest minder goed out of the box, om de 240 echt goed te laten rijden is vaak wel het een en ander te vervangen en te verbeteren...
onderhoud van de 240 si wel duidelijk goedkoper..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
#28
Ticcie schreef:Je krijgt alleen ongetwijfeld WEL binnen hele korte tijd het 240-virus te pakken en da's niet best!

Dat is een van de weinige ziektes in mijn leven waar ik blij mee ben :wink: (tot op heden)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)