Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2 L of 2.3 L?
#11
thuur schreef:Hee Valetijn.. Welkom hier 8)

Goed advies heb je al gehad, nu is mijn vraag: Waarom gaat de 850 eruit?


Gr :?

Hee Thuur!
Ik zag al een aantal berichten van je hier op het forum. Leuk!
De reden dat de 850 eruit gaat: pecunia causa (wel met erg veel pijn aan het hart overigens) en graag wat meer ruimte. Ik wil afscheid nemen van m'n huidige baan (dus sta financieel even wat zwakker) en me meer op filmen (m'n eigenlijke vak) storten. Daarbij kan ik wel wat ruimte gebruiken...
Ik wil de 850 (sedan) voor een redelijke prijs kunnen verkopen en er een goedkopere (iets oudere) 240 voor terug kopen. Ik zou ook kleiner kunnen gaan rijden maar ik hou het liever leuk, robuust en veilig. Daarnaast ben ik merkvast. Big Grin Of het allemaal gunstig gaat uitpakken weet ik nog niet. Ik moet wel op zoek naar een 240 die me niet al te veel problemen gaat geven...
Maar ok; ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor de 850 geen waardige opvolger zou kunnen verzinnen. Het is echt een sublieme wagen.
De 240 vond ik wel een mooi alternatief, en zeker een wagen die ik ooit gehad wil hebben!
Of het allemaal doorgaat is nog niet 100% zeker. Misschien houd ik de 850 nog een tijdje aan. Ik kreeg vandaag de apk herinnering op de mat en daar hangt het ook een beetje vanaf. Niet dat ik veel narigheid verwacht; ik heb er dit jaar voldoende in geinvesteerd om hem betrouwbaar te maken.
Maar in het kort: geld en ruimte!

Maar mijn vraag aan jou: heb je nu ineens 3 Volvo's?! Ik zie 2 thurbo's op je lijstje staan? Zelfs een Mad Max uitvoering? Big Grin
Het lijkt mijn verlanglijstje wel...
k rol... nog steeds
#12
Valetijn850 schreef:Maar mijn vraag aan jou: heb je nu ineens 3 Volvo's?! Ik zie 2 thurbo's op je lijstje staan? Zelfs een Mad Max uitvoering? Big Grin
Het lijkt mijn verlanglijstje wel...


Tja... what can I say 8)

Staat allemaal hier Wink


Gr Tongue
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
#13
Pierre van Aert schreef:Het verschil tussen een 2 L en een 2,3 L in het dagelijkse gebruik : praktische nihil en als je dat weg wil hebben : gewoon 185/70 banden monteren voor een kleinere eindoverbrenging.
kan je dat wat nader uitleggen Pierre??

Ik heb een 2l en ik ben niet ontevreden, ook de caravan trok hij best afgelopen zomer. Alleen in het heuvelland merk je het wel...snel naar z'n drie...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
#14
Natuurlijk.

Alle bak- en differentieeloverbrengingen zijn gelijk op de 2 liter en de 2,3 liter, de bandenmaat is voor de 2,3 is 185/80x14 en heel vaak is op de 2 liter ook dezelfde maat gemonteerd, zeker de Benelux-exemplaren.

De 185/70x14 heeft een kleinere afrolafstand. zodat de totale eindoverbrenging dan een kleine 8 % kleiner wordt.
Dus meer trekkracht, maar ook een hoger toerental bij gelijke snelheid.

Daarom zitten er op de 2 liter SuperPolars uit Italie ook heel vaak 185/70 banden gemonteerd, omdat die ook nog eens een vermogenkostende Airco hebben.
#15
alleen is je km-tellerafwijking dan niet groter als je overstapt op die kleinere band?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#16
Valetijn850 schreef:[De reden dat de 850 eruit gaat: pecunia causa ...

Mmm, ik wil je niet ontmoedigen :? , maar ik vraag me af of 240 rijden goedkoper is dan 850... Een 240 lust een slokje en is onderhoudsbehoevender, volgens mij. Als je nu een goede (en fijne) 850 hebt en je weet wat je er aan hebt dan zou ik die om die reden (geld besparen) niet inruilen op een onbekende, maar altijd relatief oude 240.
Ik ben absoluut 240-fan, maar objectief gezien rijdt een 850 toch echt lekkerder.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
#17
als je kosten wilt besparen kun je beter de 850 houden denk ik. Die auto ken je nu en heb je al in ge?nvesteerd. De 240 die je gaat kopen kan je altijd voor verassingen stellen, de auto is ook wat ouder.

Ik sluit me aan bij Gerben's verhaal alhoewel die laatste zin van hem bij mij toch wat jeuk op...(ACHTERWIELAANDRIJVING RULEZ en wat about het authentieke gevoel, maarja hij zegt ook 'objectief gezien')
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#18
The Saint 77

Off course, de tellerafwijking zal ook + 8 % zijn.
120 km. op de teller zal dan in werkelijkheid 105 echte kilometers zijn.
#19
Pierre van Aert schreef:Natuurlijk.

Alle bak- en differentieeloverbrengingen zijn gelijk op de 2 liter en de 2,3 liter, de bandenmaat is voor de 2,3 is 185/80x14 en heel vaak is op de 2 liter ook dezelfde maat gemonteerd, zeker de Benelux-exemplaren.

De 185/70x14 heeft een kleinere afrolafstand. zodat de totale eindoverbrenging dan een kleine 8 % kleiner wordt.
Dus meer trekkracht, maar ook een hoger toerental bij gelijke snelheid.

Daarom zitten er op de 2 liter SuperPolars uit Italie ook heel vaak 185/70 banden gemonteerd, omdat die ook nog eens een vermogenkostende Airco hebben.

Het zal al vaak gevraagd zijn................: Zijn 185/80 banden nog wel te koop ? 185/70 is een gebruikelijke maat en die heb ik er ook onder liggen, maar 185/80 (= volgens mij hetzelfde als 185 SR 14) heb ik de laatste jaren niet meer gezien.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
#20
Valetijn850 schreef:Beste mensen,

Een nieuw lid dient zich aan... (misschien)
Ik ben aan't rondneuzen naar een 240 en vroeg me af waar ik voor moet gaan: de 2 liter of de 2.3 liter uitvoering? Ik heb een voorkeur voor de 2.3 maar weet niet waarom...
Het dilemma: ik heb een '88-er op het oog met 320.000 op de teller. (benzine) maar er ligt een 2 L motor in. De historie etc is echter wel bekend en hij ziet er nog ok uit.
Wat merk je van het verschil tussen beide motoren qua prestaties en hoe is dit merkbaar in benzineverbruik?
en tot slot: hoeveel ga je moeten wennen aan de 240 als je de 850 gewend bent? : )

Mvg. Valetijn

Je hebt mail.
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)